Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukkeholstindene og Gjendealpene

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av fjellturene jeg har planlagt for juli går fra Geitsætri opp på Bukkehø og derfra over Bukkeholstindene V4, V3, V2, V1, de to midtre, St og SØ og så ned til Leirvassbu.

En annen er fra Gjendebu over de fire Svartdalspiggene, videre til Langedalstind, Mesmogtind og Kvitskardtind, og så ned til Torfinnsbu, eventuelt tilbake til Gjendebu.

Er det noen skumle eller utsatte partier på disse turene? Ville blitt takknemlig for en beskrivelse av eventuelle slike partier.

Annonse
Skrevet

Fra Bukkehø til Sydøstre Bukkeholstind og videre ned i Visdalen er det ingen klatrepassasjer.

På traversen av Svartdalspiggene og videre sydover må du fra toppen av høyeste Svartdalspigg gå litt tilbake og ned i vestsiden hvis du vil unngå en rapell ned en hammer. Videre er det greit til du når vestryggen av Mesmogtind. Der er det et punkt med klyving (grad 2). Ned sydryggen av Mesmogtind er det en taulengde med rapell. Dette kan så vidt jeg har skjønt av andres beskrivelser, omgås ved å gå ned sydvestsiden av tinden. Videre til Kvitskardtind er det greit.

Skrevet

Den første turen du nevner har jeg gått i ett, og det er en av kremturene du kan gjøre i Jotunheimen. Det er nok den andre turen også, men den har jeg bare gått stykkevis. Vi gikk Bukkeholstindane i juli 1995 i shorts fra morgen til kveld, og brukte 14 timer fra Geitsætri til Leirvassbu. Da hadde vi gode og laaange pauser på flere av toppene. :)

Turen inneholder kun noen luftige punkter og er ikke vanskelig. Det første stedet som kan se litt ekkelt ut på avstand, er ryggen opp på Bukkehø fra nordre Bukkehø (2100 moh). Denne ryggen løser seg greit opp når du kommer inntil, og det er lett opp. Sør for Bukkehø og ned mot V-4 (2166 moh) er det et bratt parti, men greit å finne vei.

Videre er det lett berg- og dalbane helt til Bukkeholstind M-1 (2154 moh). Derfra og opp på store Bukkeholstind smal og luftig egg som ikke er vanskelig, men bør gåes med forsiktighet. Vi fulgte ikke eggen direkte hele veien, men gikk litt ned i nordøstsiden på et par steder. Jeg har lagt ved et bilde fra eggen vest for store Bukkeholstind, som er tatt like før vi begynte på den siste oppstigningen mot store.

Ellers var det også litt bratt ned fra store mot SØ-1 (2058 moh) med litt klyving i starten. Og er du heldig, får du noen kjempelange snøfonner fra 2058 og ned mot Visdalen. Vi surfet ned på flere hundre meter lange snøfonner.

post-42-133474386717_thumb.jpg

Skrevet

Takk for flotte, nyttige svar!!

Bare en liten ting til...dersom jeg mot formodning skulle få kalde føtter et sted, eller været skulle slå seg aldeles vrangt i løpet av dagen, er det mulig å ta seg ned i Visdalen eller Langedalen midtveis i traversene?

Har dessuten lest at det i Langedalen skal være noen svapartier som kan være litt ekle å passere.

Skrevet

På turen over Bukkeholstindan, er det så vidt jeg vet mulig å avbryte ganske greit mellom V-1 (2166 moh) og M-2 (2135 moh). Der kan du ta deg ned mot vest mot søre Illåbrean, og følge kanten av denne nordvestover tilbake til utgangspunktet. Fra Bukkehø er det også enkelt å ta seg ned mot vest. Ellers kryr det vel ikke av muligheter til å avbryte hvis du ikke skal gå over bre. Jeg tror ikke det er så enkelt å ta seg ned i Visdalen uten å gå over store Bukkeholstind. Kan være det er mulig å ta seg ned fra 2135 mot sørvest og så ned mot vann 1540 i Tverrbyttnede, uten at jeg vil anbefale det :) .

På den andre ryggtraversen, kom vi for noen år siden relativt greit opp fra Langedalstjernet og opp på søre Langedalstind (opp vestsiden, noe bratt), over midtre Langedalstind og på skrå opp i skaret mellom Langedalstind og Mesmogtind. Litt bratte snøfelt opp i sistnevnte skar riktignok. Mellom Kvitskardtind og Mesmogtind kan man gå ned mot sørvest over snøen/breen. Ned fra søre Svartdalspiggen har jeg også lest at det er mulig å ta seg ned mot vest (Langedalen), og at det skal være noen sva i skråningen der. Vanskeligheten av disse vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg skriver under på at turen over Bukkeholstindene lar seg gjennomføre uten store problemer. Enkelte steder har jeg lest at det er luftig opp mot Store, men det skal du ikke bekymre deg for. Man har hele tiden en liten "buffersone" som gjør det trygt.

Når det gjelder den andre turen kan du greit ta deg ned i Langedalen fra Svartdalspiggene. Det er også helt greit å ta seg ned fra skaret nord for Langedalstind og ned til det øverste av tjernene i Langedalen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.