Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Equipment Omega/Vega

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over dette forumet ved litt nattidsfordriv. Virker som det er mye folk med peiling her.

Lurer på om noen har erfaring med disse jakkene?

Hva er forskjellen på dem, og er de noe tess?

Bruksområde blir alt fra varmejakke på fjelltur og i bakken til bybruk i temperaturer fra 0 til -20, Men ikke "ekstrembruk".

Trenger en dunjakke, men føler de større og tyngre modellene blir litt overkill for mitt bruk.

Pga. bosted har jeg ikke mulighet til å få prøvd stort annet enn bergans og fjellräven i butikk.

Lurer også på hvordan de er i størrelse. Har en tendens til å havne mellom L og XL.

Har noen anbefalinger til andre jakker som passer kriteriene er det også interessant.

Absolutt makspris er 3500,-

Annonse
Skrevet

Jeg har ikke prøvd noen av dem, men mountain equipment har jo et bra rykte på seg, så jeg vil absolutt tro de er noe tess.

Det er vel ikke så veldig store forskjeller på jakkene. Omega tåler nok noe mer "vær", ettersom den har mer fyll, og limte sømmer for å øke vanntettheten. Den er også et par hundre gram tyngre som følge av dette.

Om jeg personlig ville valgt denne jakken til bruk i bakken kommer an på hvordan du oppfører deg når du er der. Jeg er f.eks. usikker på om den har snøstopper i livet (noen so kan be-/avkrefte det?). For meg (som kjører brett) hadde det vært uaktuelt å kjøpe noe uten snøstopper ettersom det blir en del mislykkede forsøk på både det ene og andre i løpet av en dag.

Til vanlig bybruk fra 0 til -20 ville jeg faktisk vurdert å kjøpe den jakken av disse to som er minst varm. For å holde vekten nede ser det ut til at det ikke er lufting under armene heller (noen som kan be-/avkrefte dette også), og å gå med en glovarm bubbles når det er et par minus kan fort bli FOR varmt. Heller ta på en ekstra genser eller tynn fleece jakke under på de aller kaldeste dagene.

Til fjellbruk tror jeg imidlertid det er en veldig bra jakke. Men dette er nå bare min mening :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.