Gå til innhold
  • Bli medlem

Randers via Ytstenesdalen + Sandegga

iaa

Anbefalte innlegg

Skituren til Randers topp med 1414 høydemeter sammenhengende nedkjøring over 3 kilometer er en av de flotteste skiturene på Sunnmøre. Turens kvalitet heves ytterligere ved å legge veien om Ytstenesdalen og opp via Rysletta til Inste Årsnesdalen. Har ikke gjort denne turen tidligere enn 1. mai på grunn av rasfaren. Ønsker synspunkter og erfaringer på rasfare og snøforhold fra andre som har gått denne ruta tidligere i sesongen.

Sandegga fra Sauresetra gir også 3 kilometer sammenhengende nedkjøring (1000 høydemeter) i et vakkert og uberørt landskap. Prøvde meg på denne i slutten av mai, men måtte melde pass på grunn av et rasutsatt felt som vist på bilde. Alternativet var å holde til høyre for det tvilsomme feltet, men her var det i bratteste laget. Ønsker tips om rutevalget i dette partiet, og hvordan denne ruta er tidligere i sesongen - når er det vanlig at veien til Sauresetra åpner?

post-5194-133474596534_thumb.jpg

post-5194-133474596543_thumb.jpg

post-5194-133474596554_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg har gått begge disse rutene du nevner her.

Randers via Inste Årsnesdalen vil jeg påstå er best tidligere på vinteren, selvfølgelig dersom forholdene tillater det. Jeg har gått denne turen i februar, og det er ikke nødvendigvis større skredfare da enn i mai. Den største fordelen er at det er snø helt ned. Skredfaren her er ikke større enn andre steder, men skredene kan bli noe innihel.... store. Du beveger deg også konstant i potensielt farlig terreng.

Hver enkelt får vurdere selv.

Sandegga fra Saursetra er en fin tur når veien er åpen. Dette skjer vel i normalt i begynnelsen av mai en gang, men det er det sikkert andre her som kan svare mer nøyaktig på? Det avhenger vel av fonnene ned fra Langvasshornet?

Jeg gikk denne ruta(vedlegg), og vil kalle den problemfri. En smeltesprekk som her er ofte grei å passere tidlig på dagen. Turen er beskrevet som rute 9.15 i "Skiturer i Sunnmørsalpene" og er glimrende skildret her: http://www.hjorundfjord.no/?komponent=artikkel&handling=les&artikkel=761

Toppeggen kan være avblåst og isete, men jeg hadde ikke behov for isøks når jeg var der i mai. Veldig luftig er det ikke.

Turen til Sørtoppen er en isøkstur.

post-387-133474596584_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret og for linken til artikkelen på Hjørundfjordportalen som gir mange nyttige opplysninger om ruta til Sandegga - ser at det her også ligger en artikkel om oppgangen til Rysletta fra Ytstenesdalen fra tur gjennomført i midten av mars. Glimrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mars kan være en sånn verken fugl eller fisk måned for Randers ruta. Sola tar godt om formiddagen og sørger for skorpe før du kommer deg ned igjen. Hvis du ikke starter tidlig eller går fort :) Men det kan være kalde dager også da, så.. Jeg har bare gjort to turer opp den ruta, den ene var føret betong og den andre som solvarmet smør.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja desse to rute er nok to av dei lengste samanhengande nedkøyringane og med jamnast helling, utan avbrekk frå skog, fjellfotar og andre ting som hindrar ei slik nedkøyring, ein finn på Sunnmøre. Eg såg turane var referert til Hjørundfjordportalen og dette er ei god side med mykje nyttig turinfo. Vegen til Sledalen og Sauresetra opnar, som det var sagt over her, først ut på våren, men det hender den er køyrd med traktor opp til kanten av dalen der det er eit kraftverk. Å gå heilt frå hovudvegen er igrunnen ikkje noko stor utfordring i seg sjølv, berre å legge på ein halvtime ekstra gangtid. Heile turen tek ikkje meir enn 3-4 timar opp(Topp 1345), litt lenger om ein skal på Nordtoppen og Sydtoppen i tillegg.

Ruta er valgfri om kva side av sprekka som er best, til høgre, sett nedanifrå, er det brattast, og eg tykkjer det gjekk heilt fint å gå på venstre sida, der raset var. Klart, under dårlege forhold er det nok tryggast å gå på høgre sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.