Gå til innhold
  • Bli medlem

Beklager, enda en pakke-liste spørsmål...Cookie

squidman

Anbefalte innlegg

:roll:

Var på vestlandet (Ljosanbotn) med rando ski og mat og brensel til 4 kvelder/5 dager. Er nettop tilbake. Hadde med vanlig utsyr (ikke noe ekstremt) bortsett fra ekstra brensel og ekstra klær (var spådd -17 på Grindafletthytta). Bløt snø osv. til 'base-camp' 150 meter over de nærmeste hyttene...forfeldelig slit..

Sekken veiede nok minst 30 kg, med tanke på kulden...men jeg ser ikke for meg hvordan jeg kunne ha klart meg med uten!! Er det noen der ute som klarer seg med under 25 kg i -17C? Jeg kjørte igjennom nesten 2 fulle MSR flasker med renset bensin, alt jeg hadde av Real (spiste siste ekstra-porsjon dagen før - stor feil - hadde bare knekkebrød, ost og kvikk-lunsj da jeg tok feil av Bergensbanen timetabellen- overnattet i parking..'nuff said' ).

Skal ikke legge ut detaljert liste, men forstår ikke hvordan folk klarer seg i kulde (det var -12 i teltet) med en sekk så liten som 20kg. Kunne selv kuttet maks 3 kg...

Beklager, fortviler og sliter fortsatt noe j.. med altfor tung sekk.. Forresten, kjøpte ny lett vinter-telt i anledning (MH-Spire2 - 2,4kg) - svært fornøyd....(sammenliknet med TNF Mountain 25, 4,7?kg)... :roll: Pulk må vel være eneste løsning for solo-telting om vinter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du kutte ned vekten må du ha med kun det som er nødvendig, og huske at det er mye vekt å spare på sekk, sovepose og telt.

Husk at det er bedre å bære 0,5 kg mer sovepose enn 2 liter ekstra parafin for varmefyring.

Det går fint ann å havne på ca 22kg for en fem dagers solotur i kaldt vær:

Sekk 3,1

Sovepose 2,7

Underlag 0,75

Telt 2,7

Primus & fuel 2

Skje 0,05

Vanntett pose 0,17

Dunjakke 1,2

Fleece 0,68

Ull under 0,3

Sokker 0,25

Thermos 0,52

Camelbak sekk 0,25

Platupus (2L) 0,11

Ullbalaclava 0,04

Norrøna votter 0,28

Hals/maske 0,05

GPS 0,22

Div sikkerhet 0,1

1. Hjelp 0,12

Spade 0,7

Goggles 0,15

Hodelykt 0,087

Kart/kompass 0,08

Ekstra batt 0,06

SPOT 0,27

Totalt (kun utstyr) 16,947

Proviant 5 dager 2,25

Vann 3

Totalt på rygg ved start: 22,187

EDIT: og det er uten spesielt lett utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere - det er nok mye jeg kan lære der. Sov forresten med dunjakke på, begge powerstretch undertøy (tops and bottoms) og alle klærne inne i soveposen. Var varm bortsett fra knærne (var -12 i teltet da). :roll: Har ikke råd til ordentlig sovepose enda (min SKAL holde til -27! det er tydeligvis noe tull...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det kan hende at det er riktig med at den skal holde 27 minusgrader.

Produsentene diffrensierer mellom det som kan kalles ekstremtemperatur og komforttemperatur.

Kort sagt er ekstremtemperatur den temperaturen soveposen kan holde deg i live på uten at du fryser i hel, men du vil ikke ha en behagelig natt i posen. Komforttemperatur er den temperaturen hvor du kan forvente å sove behagelig gjennom hele natten uten at du får en ubrukelig søvn på bakgrunn av kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er klar over EN standarden. Men det er en masseprodusert pose fra USA (REI Expedition kilo -20F), og de bruker ikke EN-sertifisering. Jeg ringte til å med REI for å finne ut av det, men klarte ikke å få skikkelig svar. Jeg ville trodd komfort ligger på -15 for de fleste.... Den ER utrolig lett (1,7 kg med 800 'fill power' dun) og billig (USD 350 - har ikke råd til f.eks. Western Mounaineering o.l.). Jeg sover vel middels (ikke kaldt, ikke varmt)..måtte fyre i teltet for første gang...

her er lenken forresten - skulle ønske jeg hadde brukt litt mere $$$...http://www.rei.com/product/717806 - kjøpte en regular da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kutte ned vekten må du ha med kun det som er nødvendig, og huske at det er mye vekt å spare på sekk, sovepose og telt.

Husk at det er bedre å bære 0,5 kg mer sovepose enn 2 liter ekstra parafin for varmefyring.

Det går fint ann å havne på ca 22kg for en fem dagers solotur i kaldt vær: Comment - jeg veide allt nøye før jeg dro - my weights to the right...

Sekk 3,1 - Lowe cerro torre 3kg (altfor tung synes jeg - for mye unødvendig skrot - min gamle fra 20 år siden veier 2,2kg)

Sovepose 2,7 - Rei Kilo expedition -27F holdt ikke mål - men lett (1,7 kg) og billig (USD 350) - med sea to summit komp sekk (totalt 1,95 kg)

Underlag 0,75 (artiach skin-lite 590g + ridgerest 350g - bruker 2 'closed-cell' neste gange - artiach blir kald)

Telt 2,7 (MH Spire 2 med 4 snøplugger - circa 2,3kg - veldig fornøyd men dårlig luftemuligheter)

Primus & fuel 2 (XKG + repsett + trillium base - 675g) + 3 flasker renset i MSR beholder (2 store, 1 liten) 1,6 kg - brukte alt bortsett fra den lille - mest til smelting av snø...

Total 11.25 jeg: 10,465kg

Skje 0,05 check

Vanntett pose 0,17 (2 sea-to-summit fra DNT) - 70g

Dunjakke 1,2 (Mountain Hardwear sub-zero i pose - 915g)

Fleece 0,68 (Tilak soft-shell hoodie på meg)

Ull under 0,3 (arcteryx powerstretch bottoms - 210g)

Sokker 0,25 (smartwool 135g + ullvang 78g)

Thermos 0,52 hadde ikke

Camelbak sekk 0,25 ditto

Platupus (2L) 0,11 (1 Nalgene 1,25l, 185g)

Ullbalaclava 0,04 (ekstra tynn balaclava - 34g)

Norrøna votter 0,28 (OR alti mitts - 290g - overkill!)

Hals/maske 0,05 (Lowe maske 38g, Houdini hals 15g)

GPS 0,22 (GPS 60CSX m/ batterier230g)

4,12kg jeg: 2,27 kg

Div sikkerhet 0,1 (ekstra lightere (2) + firestarter + 1 eske fyrstykker + ekstra mobilbatteri + 6 NiMh AA + batteri til hodelykt og GPS i liten pose - 480g!!)

1. Hjelp 0,12 (Thai airways pose m/ diverse - immodium, panadeine forte, 1 bandasje, blister-pack, 1 saline IV til øye, 1 bronkyl, 2 bandaid, 1 Betadine, 1 xylocain, 1/2 pakke repsil noen meter sportstape - 490g!! ok ble kanksje litt paranoid her...).

Spade 0,7 (Voile - 500g)

Goggles 0,15 (Cebe solbriller i eske - 112g)

Hodelykt 0,087 (old school Petzl zoom m/ 3 NiMh AA - 280g - alle mine NiMh batterier døde med en gang i kulden etter 2 døgn - brukte mobilen og videokamerae'n)

Kart/kompass 0,08 (i mappe med blyant og feilaktig rutetabell - 150g)

Ekstra batt 0,06 (i div sikkerhet - 6 NiMh + en stor batteri til Petzl)

SPOT 0,27 (??)

0,937kg jeg 2,012kg

Totalt (kun utstyr) 16,947(16,307?) jeg 14,747

Proviant 5 dager 2,25 (6 real o.l., instant sjok og kaffe, 6 kvikklunsj i pose - 1550g) + 1/2 pakke knekkebrød, 1 leverpostei og manchego ost - 500g - sum circa det samme +/-2 kg)

Vann 3 (1 bris kjøpt på jernbanen - 800g)

Totalt på rygg ved start: 22,187 (det jeg hadde foreløpig -

EDIT: og det er uten spesielt lett utstyr!

- PS jeg må endre i tilfelle jeg mister alt - har savet halvveis...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen plager noe j..gt med musikk, resten må vente til jeg får ordnet med det der...beklager...men det var vel en ekstra 4-6kg med uststyr (iskøks, dmm deadman, cookset 800g, osv) mye av som kan sløyfes. Dere må bare vente til jeg har plantet min icetool tversigjennom den dri.....ens stereoanlegget....har en besøkende gjest/professor :roll: som må opp tidlig med 5 fly....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på lista at vi tenker ganske likt med utstyr.. Har også spire2 telt som jeg også liker! For meg satt det langt inne med pulk,har tunge erfaringer fra før, men da "paris-brettet"blir brukt tenkte jeg å prøve den primituve løsningen. Modifisert gult akebrett fra biltema til kr.40 tok lett 10-15 kg av pakningen og veldig lett å trekke. Slipper da å tenke på grammene, og heller ikke på å tryne alene på ski med 25 kg over nakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, de ekstra 4-6 kg bestø av video (1,5 kg) lett isøks (500g - faktisk brukt til å grave ut snøplugger - spaden var aldri brukt), ekstra batterier og resten er jeg ikke riktig sikker på...men den veide nok 28-30 kg til å begynne med. Problembet var i bratt terreng, løssnø, hadde pulk vært umulig....og jeg skulle jo bare forbi de siste hyttene for å kjøre randonnee. Men jeg skal jaggu meg skaffe meg en ny paris-pulk - de rocker! Bortsett fra de tåler ikke så mye som manne skulle trodd...og stiv trekk er nødvending...litt static cord holder bare ikke..må være hjemme-mekket (skalle ikke betale fjell-pulk priser på sportsnett)...

PS spire 2 rocker!!! OK sammenlignet med TNF Mountain 25 (oeh, nærmere 5 kg!!!)....super fornøyd for prisen (3k NOK her i Norge....Kupp!!)...

PPS ja likte akebrett ideen....det er jo det paris-pulken er egentlig....genialt for å bli kvitt noen få kg.... :P

PPPS jeg tror paris-pulken i USA er nærmest biltemapriser, circa 20-30 USD maks eller noe sånt - men få steder har det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.