Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally Tips&Triks


gylland

Anbefalte innlegg

Med mindre det er livsviktig å få hele kanoen på ryggen på en gang så vil jeg anbefale TO sekker:

- En rund sylinder til underlagsmatte rullet rundt de lange stengene (reling + langsgående spant).

- En firkantet, flat bag til resten.

Dette gir to svært mye mer letthåndterlige og lett stubare kolli enn den digre, uhåndterlige Ally-pakksekken. Husker dessverre ikke målene på mine bager, og har ikke sjangs til å ta mål de neste to ukene, men dette fikser du greit sjøl: Ta et stykke bygningsplast og litt tape, så ser du kjapt hvilke dimensjoner som funker og ikke funker.

Takker for tips!

Fikk kjøpt en gammel bergans pakkrammesekk på loppemarked, så planen er og bruke ramma og lage en kopi av den som er beregnet til ally kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes noen slike boks/flaskeholder som er til å feste på styret på sykkel.

F.eks http://www.intersport.no/Product/354032(BC_4)/bike-tec-flaskeholder-mhurtighendel/

Skulle vel være mulig å feste den på tverrspantene. Tror Biltema og har en slik, sikkert billigere. Mulig den ikke har hurtigklemme.

Selv har jeg en "stol" med ryggstø. På den er det en hengemappe foran med bl.a en netting-flaskeholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, mye bra info hær altså!!!

Skal kjøpe en Ally snart og lurte på hvordan dere frakter/fester den på biltaket, vill tro det kan være greit å slippe monteringen hvær gang.?

Også hvis dere har noen gode råd om hvilket ekstra utsyr som er kjekt å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hittil fraktet den oppned på taket. Kjøpte disse:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Laste-og-trekke/Lastholder/Lastbeskytter-2-stk/

som jeg trer på relingen der den ligger på stativet. Del dem i to så har du 2 sett med beskyttelse for duken.

Er litt usikker på om det hadde vært bedre med kanoholdere og fraktet den rettvendt.

Min forskjøv seg i helga, og det kunne gått galt om hastigheten hadde vært større..

/Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Legger den opp-ned på skisativet og stropper den fast. Ei snor ned til hengerkula for å hindre at den siger bakover.

Skal du kjøre virkelig langt er jo alternativet å pakke den sammen, da tør du å kjøre litt fortere og svir mindre bensin.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hittil fraktet den oppned på taket. Kjøpte disse:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Laste-og-trekke/Lastholder/Lastbeskytter-2-stk/

som jeg trer på relingen der den ligger på stativet. Del dem i to så har du 2 sett med beskyttelse for duken.

Er litt usikker på om det hadde vært bedre med kanoholdere og fraktet den rettvendt.

Min forskjøv seg i helga, og det kunne gått galt om hastigheten hadde vært større..

/Frode

Lurt, men hvis du kjøper kanostativ og legger den "rettveien" kan den vell bli tung å kjøre hvis det regner en del, men fordelen da er vell at du kan laste vanntett bagasje oppi den hvis du vill.? Kan vell tre over en presening fo å holde været unna.

Men du fester den ikke i front da, slik at den ikke forskyver seg eller er det ikke nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rettveien blir høyeste punkt på kanoen stevnen fremme og bak. Med ally-kano bør du sikre mot sideveis bevegelse i front, ellers ville i hvert fall jeg vært redd for å vrenge kanoen pga vindpresset. Legger du kanoen opp-ned får du stevnen ca en meter lavere. Dette gir en mye bedre geometri for å få til en god sikring mot sideveis bevegelse. Men er du flink til å surre får du sikkert til noe bra med kanoen rettveien og.

Ulempen med kano opp-ned kan være dårlig sikt og at det er vrient å åpne bakluka, selvsagt avhengig av bilmodell.

Jeg synes også 4-punkts anleggsflater på relingen (opp-ned) er mye bedre enn å legge takbøyler under en rund buk (dårlig 2-punkts anleggsflater midt under, eller deformering om du strammer mye til). Med kanostativ formet etter skroget blir det selvsagt noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jankj takk for godt svar, har stasjonsvogn så tenker det kan bli trøbbel med å få bakluka helt opp...menmen

Hvilke årer er fine til Ally, jeg er 180 høy (hvis det har noe å si), kan disse i lenken under være noe, noen sm har erfaringer med disse eller andre som er bedre?

http://brukassport.no/index.php?nr=90&case=4&id=279&idkategori=147&kat_name=&prod_name=Kajakk-%20/%20kano%E5re%20-%20delbar&startrow=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
jankj takk for godt svar, har stasjonsvogn så tenker det kan bli trøbbel med å få bakluka helt opp...menmen

Hvilke årer er fine til Ally, jeg er 180 høy (hvis det har noe å si), kan disse i lenken under være noe, noen sm har erfaringer med disse eller andre som er bedre?

http://brukassport.no/index.php?nr=90&case=4&id=279&idkategori=147&kat_name=&prod_name=Kajakk-%20/%20kano%E5re%20-%20delbar&startrow=

Jeg kjøpte Grey owl årerne som du finne her: http://www.kajakkogfjell.com/kanoaarer.html og de fungerer kjempefint. Selgeren har dessuten god kompetanse i å finne riktig lengde til brukeren...

Lykke til!

Er det noen som har negative erfaringer med å la en Ally stå permanent oppslått? Jeg vet at det er lurt å demontere og vaske den etter en tur i havet....

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har montert min ally 2 ganger, deontert den en gang, og hatt den ut på vannet en gang. Den var allerede blitt slitt før jeg fikk den på vannet, langs kanten øverst og langs den overste langsgående spantet (den lengste). Her blir det jo stygt å bruke gaffa, over vannet liksom. Bør jeg lappe på med litt av de lappesakene som fulgte med? Har allerede fått hull i duken pga klønete montering, og bare limte på en bit jeg, uten å rubbe eller acetonere først. Men den sitter godt kan det se ut som.

Også lurer jeg på om det er noen "feil vei" på de stengene med klips eller om de er like uansett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monteringen går lettere etterhvert Trultemor. Man bør være forsiktig å få ting riktig de første gangene, så vil monteringen "gå seg til". Hullet ditt er nok godt lappet, selv om du ikke brukte aceton. Gaffa ser helt fint ut på Ally. Den skal se litt brukt og rocka ut. Litt slitasje på "det grønne" gjør ingenting. Du ser armeringen under. Det er den som det ikke bør gå hull på. Hvis du velger å legge på forstrerkningsstriper bør du gjøre det langs hele stangen, ikke sette på en lapp av gangen.

Jeg har valgt å forsterke baugen og kjølen. De bør du forsterke - spesielt baugen er utsatt. Man kan også legge forsterkninger langs de andre stengene.

Når du vet at du har montert kanoen riktig, kan det være lurt å sette noen markeringer inni kanoen, så du vet hvordan stengene skal ligge neste gang.

Man bør unngå å montere kanoen i sterkt sollys/varme da duken krymper noe. Kanoen kan godt oppbevares oppslått terjesagen. Vann inni ørene kan føre til litt korrosjon på "fiskene" som holder dem sammen (spesielt saltvann som du nevner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at forsterkning med å lime på striper med duk, kan kjøre kanoen vanskeligere å montere, selv om man limer på duken mens kanoen er oppslått.

Selv bare de små lappene som limes på for å holde strikken til regntrekket, gjorde at min kano ble atskillig tyngre å montere etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. første montering av Ally / montering av forholdsvis ny Ally alene: Det kan være til en viss hjelp å bruke elektrikerstrips til å holde ting på plass midlertidig slik at det ikke sklir løs. Eksempelvis kan man sette på et par strips for å holde de langsgående spantene fast i baugene (ikke stram hart, kun så det holdes inn til, husk at det må være rom når de presses ut) og for å holde på plass det nest største tverrspantet om man setter dette delvis på (slik bruksanvisningen sier) før man setter på det bredeste. (Sannsynligvis vil gamle norgesbånd eller skiremmer også kunne brukes). Stripsene fjernes om de blir for stramme, enten med kniv (om man er stå på hånden), eller sideavbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har noen hær testet og har erferinger å dele ang. disse kayak kitene og lignende annordninger til Allyen, som disse i linkene under_

http://www.kajakkentusiasten.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=213&category_id=24&option=com_virtuemart&Itemid=78

http://www.kitesrus.com/Merchant2/merchant.mvc?page=K/PROD/PSSL/kayakkite

Noen som eventuelt har laget seg en slik og har mål og tegninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min Ally i fire år og selv om den brukes på et par turer i året så ligger den jo mest nedpakket. Lurer på om det er noen som har noen tanker om hvordan den burde oppbevares. Bør man smøre stålstrengene i stengene med litt olje eller silikon og hva med duken, er det noe man bør gjøre for å få den til å vare så lenge som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Tips ved lining av kano.

Vadebukse med vadesko, jeg kjøpte meg skikkelig vadebukse med sko til min andre lange kanotur i elv. Jeg har ikke angret et sekund på det, lining ned strie og dype stryk foregår uten og måtte hoppe fra stein til stein langs bredden med litt for glatte fjellsko. Filtsålen som er under vadeskoene gir et fenomenalt grep på våte steiner. Feltbuksa pakker jeg i vantett pose og da har jeg tørt skift hvis uhellet skulle være ute. Ved kaldt vann er det en fordel med ullstilongs under vadebuksa. Den er også fin og ha på når man padler, blir ikke våt på lårene og padler man på grunn er det veldig lett og hoppe ut og dra av kanoen, trenger ikke å tenke på om det for dypt til fjellskoa. Pustende er den også så svetting og kondens er stort sett ikke noe problem.

Dette er et livsfarlig råd. Velter du i ei elv som er større enn en bekk, vil vadebuksa fylles med vann og du har en stor sansynlighet for å drukne.

Jeg kjenner avanserte elvepadlere (kajakk) som også er skeptiske til tørrbukser med mansjett rundt anklene fordi folk har drukna etter svømmeturer der slike bukser har blitt fyllt med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et livsfarlig råd. Velter du i ei elv som er større enn en bekk, vil vadebuksa fylles med vann og du har en stor sansynlighet for å drukne.

Jeg kjenner avanserte elvepadlere (kajakk) som også er skeptiske til tørrbukser med mansjett rundt anklene fordi folk har drukna etter svømmeturer der slike bukser har blitt fyllt med vann.

jeg signer under på det sistnevnte rådet. En skal være MEGET forsiktig med vadere i rennende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.