Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe meg et par Åsnes skifeller, type lang feller.

Kan noen fortelle meg hvordan man fester disse på skiene??

Ser at det er en slags bøyle til å feste over skituppen, men hva med bak??

og er lengden på disse disse justerbare??

Hvordan er disse å gå med i løs snø utenfor løyper??

Ser for meg at de må skli av hvis man får et glippetak eller lignende.

Takknemlig hvis noen vil dele erfaringer/synspunkter............. :wink:

Annonse
Skrevet

Det er fellelim under dekktapen på fellen. Det sitter som støpt, såsant det ikke blir vått eller iser. Ha på en tørr fell på et tørt underlag, og det sitter. Limet må renoveres etter noe tids bruk,men ved riktig behandling, oppbevaring, tørking varer dette lenge. Feller fåes i forskjellige bredder. De sitter godt nok, også i løssnø. Fellen kan klippes til riktig lengde, eller festes bakover og rundt igjen på oversiden av skia.

Skrevet

Jeg har lange Åsnes skifeller. Fellen er for lange til skia, så jeg bretter dem rundt skia og taper dem fast oppå med sportstape. Fellene henger godt. Jeg kjøpte breie feller, og det angrer jeg på. Fellene "henger som heia" i motbakkene, men har svært lite glid. jeg ville valgt feller på 3 - 3,5 cm framfor feller på 4 - 5 cm. Jeg var også plaget med at fellene klabbet. Smurte med fellevoks, og det gjorde susen.

post-2480-133474595895_thumb.jpg

Skrevet

Jeg vil anbefale å klippe av fellene så de er 10-15 cm kortere enn skiene. Enden av fellene bør klippes litt runde, så løsner de ikke så lett. Er det kaldt bør en gå med fellene under jakka før de skal tas på. Mye lettere å få fellene til å sitte hvis de er varme. Helst bør skiene også være det.

Hvis de løsner kan de festes med sportstape rundt skien 3- 4 steder.

Jeg synes bakfester fungerer dårlig. De gjør at det lett kommer litt snø innunder fellen bakerest. Dette "spiser seg innover" og tilslutt henger hele fellen og slenger bak. Klipp de heller litt korte.

Skal en gå i bratt terreng bør fellene være nesten like brede som skiene. Da får du noe feste også når skiene kantes. Hold imidlertid fellene innenfor stålkantene.

Skrevet
Jeg har lange Åsnes skifeller. Fellen er for lange til skia, så jeg bretter dem rundt skia og taper dem fast oppå med sportstape. Fellene henger godt. Jeg kjøpte breie feller, og det angrer jeg på. Fellene "henger som heia" i motbakkene, men har svært lite glid. jeg ville valgt feller på 3 - 3,5 cm framfor feller på 4 - 5 cm. Jeg var også plaget med at fellene klabbet. Smurte med fellevoks, og det gjorde susen.

synes det er mer irriterende mer for smale enn for breie feller, men det er kanskje bare meg?

voks er obligatorisk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.