Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en kamerat ønsker å gå opp Mont Blanc, en eller aen gang iløpet av sommerferien 2009. Vi er begge i veldig god fysisk form fjellturmessig, men kan lite om storturer som dette.

Kan noen være så snill å svare på disse spørmålene:

1. Er det farlig? Altså er det STERKT anbefalt å ha med guide? Utdyp.

2. Hvor viktig er denne aklimatiseringen, og kan noen forklare hvordan denne bør skje.

3. Hvor avgjørende er det å få plass på disse hyttene? Er det helt umulig å gå opp/ned korteste ruta samme dag?

4. Vi har null klatre-erfaring. MÅ det klatres for å nå det høyeste punktet. Hvis ja, hvor høyt kommer man uten klatring?

Enkelt og greit...er det mullig for to mennesker å dra dit, oppholde seg i høyden 2-3dager, leie gode klær og sko og hjelm og gå opp til topps uten altfor mye guide og styr?

Håper på fornuftige svar,som sagt,null erfaring her. :wink:

Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare på alt, siden jeg ikke har klatre-erfaring selv. Men jeg har lest om flere episoder der klatrere på Mont Blanc har omkommet i steinras eller pga. problemer forårsaket av uerfarenhet. Jeg har forstått at man via normalruten må passere et couloir der man er utsatt for steinras (kan være store). Jeg tror dette fjellet blir litt undervurdert av uerfarne og det kan være lurt å gå med guide ja.

Skrevet

1) Mont Blanc er det fjellet i verden som har tatt flest menneskeliv. Men nå er det nå mange som går der også, så dødsprosenten er ikke så høy

2) Vil anbefale 3 netter over 3000-3500 moh før toppstøt, med småturer litt høyere

3) Hyttene er generelt overfylte i sesongen. Problemet med telt kan være å finne en plass å sette det opp.

4) Klatreerfaring ikke nødvendig, men det er vandring over bre der det er en fordel å gå i tau.

Skrevet

Litt om min erfaring fra Mont Blanc. Dette var vår første tur til et såpass høyt fjell, men vi brukte ikke guide. Vi brukte bare en dag til akklimatisering hvor vi dro opp til Aiguille de Midi (3800 m) og taverserte snørygger og småklatret i retning Aiguille de Plan. Neste dag dro vi normalruta opp til Gouterhytta på 3800 m hvor vi lå under åpen himmel på et skjær ut mot stupet fordi hytta var full. En kan også overnatte på Tete Rousse-hytta ca 1000 høydemeter lenger nede hvor det er mye lettere å få plass, men da blir toppdagen ganske drøy. Vi startet fra Gouterhytta i tretiden som de siste og nådde toppen ca kl. 0800. Men det gikk veldig sakte opp til Dome de Gouter fordi en ble høydesyk. Han måtte derfor overnatte en natt til i høyden. Vi andre dro helt ned til Chamounix samme dag som vi var på toppen.

Det er riktig at mange har omkommet i den såkalte dødsrenna ovenfor Tete Rousse-hytta, men det er nytt for meg at Mont Blanc er det fjell som har, som snilen sier, krevd flest menneskeliv. Jeg mener å ha lest at det er Matterhorn som tilhører en annen divisjon enn Mont Blanc.

Jeg mener at om en er årvåken, er det trygt å passere den ca 40 m brede dødsrenna. Ta en kikk oppover renna som rekker nesten helt opp til kanten ved Gouterhytta, før du løper i vei.

Skrevet

Var der nå i sommer, vår første tur i høyden. Vi valgte å dra "tidlig" i sesongen med tanke på "renna" opp mot Gouter, dvs. siste uke i juni. Vi gikk over renna sent på dagen og så ikke antydning til steinras. Vi var også heldige med været i forkant av vårt opphold da det hadde snødd tett i flere uker, slik at alle bresprekker var nedgravd og uten betydning for oss. Vi var 7 personer, hvorav 2 ikke hadde klatreerfaring og valgte derfor Gouter ruta fremfor traversen fra Aguille du Midi som innebærer en lengre etappe, klatring opp en kort "isvegg" samt raspotensialet opp Tacul. Tacul er kjent for variable forhold med tanke på ras. Vi hadde ikke guide. Vi hadde ikke bestilt overnatting på Gouterhytta, men prøvde daglig å ringe de dagene vi var i Cham. uten hell. Anbefaler dette hvis man ikke satser på bivi el. telt. "Sjefen" på hytta var kjip og streng. Holdningen til å få nødovernatting er langt fra det du vil møte i den norske fjellheimen. For å få plass til "nødovernatting" inne på hytta må du vente til spisearealet er tømt, dvs. kl 20-22, slik at man kan ligge på gulvet i et par timer før man starter. Dette koster ca 200,-nok. Vi var heldige og møtte en haug med jenter som hadde medfølelse og lot oss sove på gulvet i hytten (dvs. gangen mellom sengene). Anbefales ikke, men er klart bedre enn stålplatået utenfor hytten. Ut på ettermiddag kan det ofte blåse opp og det er ingen steder man kan ligge/sitte i le og lage mat utenfor hytten. Vi hadde planer om å bruke flere dager på akklimatisering (som selvsagt anbefales) ved å ta banen til Aguille du Midi og gå på breen. På grunn av dårlig værvarsel ble det kun 1 dag på breen før vi valgte å prøve oss. Dette førte ikke til annet enn at noen av oss fikk kraftig hodepine på vei ned fra toppen. Vi møtte andre på vei opp som snudde pga. symptomer på høydesyke, så det er helt reelt. Folk reagerer forskjellig på høyde og det anbefales derfor å bruke noen dager i forkant på akklimatisering. Vi møtte noen på veien som overnattet på Tete Rousse og gikk opp ned til Gouter som akklimatisering.

Se forøvrig turbeskrivelsen en av gutta skrev: http://kaasin.no/?artid=109&aar=2008&tema=Tur&tittel=P%C3%A5%20Mont%20Blanc,%204808%20moh

  • 2 uker senere...
Skrevet

Da jeg var på Mt Blanc for noen år siden var det tre dødsfall den dagen vi nådde toppen. En ble tatt av steinsprang i den beryktede dødsrenna, et engelsk følge på 13 ble tatt i snøras på ruta fra Aiguille de Midi hvor en omkom. Den siste omkom i et lynnedslag.

Dødsulykka i renna var et resultat av fall etter å ha blitt tatt av et steinsprang. Selve steinspranget var visstnok ikke stort nok, men fallet dette uløste tok livet av turisten. Snøskredet som tok den engelske gruppa gikk midt i den trafikkerte ruta fra Aiguille de Midi. Personen som ble drept av lyn befant seg på over 4000 moh med masse sikringsutstyr. Regelen er å komme seg opp på toppen og ned tidlig om morgenen. Den uka vi var i Chamonix var det i utgangspunktet knall sommervær, men hver ettermiddag var det tordenskyer rundt Mont Blanc massivet.

Hvis dere ikke har noe erfaring med litt tøffe fjellturer ville jeg kanskje ha bygd litt mer erfaring før jeg la i vei på en slik tur. Det kreves breerfaring siden en del av turen går over bre. Og selv om enkelte ikke mener det er behov for aklimatisering, anbefaler jeg at dere setter av noen dager til dette. Det medfører at turen blir hyggeligere. Vi var 4 dager i Sveits hvor vi lå på 3000 moh i to dager, 3500moh en dag og hadde en tur til en topp på 4000 moh før vi ankom Chamonix.

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Heisann,

Jeg var på toppen av Mont Blanc sommeren 07 i strålende vær. Vi var to stykker, uten guide og gikk turistruta opp. Vi hadde en tur opp til 3500 først, over to dager. Kan ikke si annet enn at med norsk fjellerfaring så burde dette være trygt. Såvidt jeg har skjønt blir folk stort sett tatt av dårlig vær, og sjeldnere at de blir tatt av ras eller fall.

Vi overnattet i telt på Gouter, noe som egentlig ikke er lov, sammen med ca 30 andre telt.

kort og godt - to stykker med litt erfaring går trygt opp og ned.

Espen

Skrevet

Jeg gikk traversen fra Aguille du Midi for noen år siden, med retur via Bossonbreen og Grand Mulets-hytta. Det var en helt super tur, en av de flotteste turene jeg noen gang har gått.

Den gangen hadde vi vært i området i en drøy uke og gått på turer med flere overnattinger i høyden. Likevel skulle jeg gjerne hatt mer aklimatisering før turen på Mont Blanc.

Vi var et lag på tre og gikk uten guide. Vi hadde alle breerfaring og jeg hadde holdt brekurs noen sesonger og hadde vært på endel klatre og breturer i Norge. Jeg tror det var passering erfaring for å gjennomføre den turen.

Min erfaring er at bre og klatreerfaring fra Norge fungerer godt i Alpene. Imidlertid er det også mye som er forskjellig, bl.a. ettermiddagsbyger, større steinsprangfare, snøskredfare midt på sommeren, osv. Beste måten å lære om dette er trolig å velge enkle turer i starten og gradvis øke utfordringene.

En bestigning av Mont Blanc via Gouter-ruta uten bre- eller klatreerfaring kan nok gjøres rimelig sikkert gitt gode forhold, godt vær og god personlig form. Likevel vil bruk av en guide øke sikkerheten vesentlig om uforutsette ting skulle skje.

Hilsen Tore

  • 5 måneder senere...
Skrevet

Hvor farlig er egentlig "dødsrenna", Grand Couloir, innser jo at dette er et veldig høyt fjell og at det alltid kan oppstå farlige situasjoner..

Men dersom en går normalruta med guide bør det jo være rimelig trygt, også å komme seg igjennom "dødsrenna". Innser min egen begrensede erfaring og tror jeg vil spare til en guide..

Har tanker om å prøve meg på Mt. Blanc i 2010/2011 etter å hatt en fantastisk tur til Kili i februar i år, men har ingen store planer om å risikere livet ;)

Skrevet

_____

Hvor farlig er egentlig "dødsrenna", Grand Couloir, innser jo at dette er et veldig høyt fjell og at det alltid kan oppstå farlige situasjoner..

Men dersom en går normalruta med guide bør det jo være rimelig trygt, også å komme seg igjennom "dødsrenna". Innser min egen begrensede erfaring og tror jeg vil spare til en guide..

Har tanker om å prøve meg på Mt. Blanc i 2010/2011 etter å hatt en fantastisk tur til Kili i februar i år, men har ingen store planer om å risikere livet :shock:

Hei Grov! :)

Jeg skal ned til Chamonix i slutten av juli og vi har planlagt tur til toppen av Mont Blanc rundt 1. august. Var nede der i fjor også og vi gikk opp på ca 3100moh, litt for å kjenne på forholdene og få litt erfaring. Den tøffeste delen av normalruta er da igjen, altså opp til Gouter-hytta på ca 3800.

Den ganske mye omtale "dødsrenna", Grand Coulier (den er kun 40m bred)mener jeg burde være temmelig grei, selvom jeg ikke har gått over ennå. Har snakket med flere som har vært over og endel mener farene er "oppskrytt...Vel, vel, det får jeg snart se.. :) Jeg hadde også den innstillingen at man ikke skulle risikere livet og at det hele må være realistisk for noen som kun har erfaring med Jotunheimen og de høyeste fjellene der.

Jeg har etter oppsamlig av temmelig mye info, kommet til at dette er fullt forsvarlig for folk i normal god form, med riktig utsyr og litt kunnskaper. Den verste "fienden" er været, dårlig vær med mye vind og nedbør, stopper en slik tur. Vi skal ikke bruke guide.

Det ligger forøvrig endel turskildringer på norsk på nettet, også endel kortfilmer på YouTube.

Lykke til med forbredelsene og kom gjerne med spørsmål. :)

_________

Skrevet

Takk for det og lykke til god tur! Kommer nok tilbake med flere spørsmål senere.

Kanskje du kan komme med info om hvordan det gikk etter du er tilbake i Norge etter å ha vært på toppen?

Skrevet

____

Takk for det og lykke til god tur! Kommer nok tilbake med flere spørsmål senere.

Kanskje du kan komme med info om hvordan det gikk etter du er tilbake i Norge etter å ha vært på toppen?

Hei igjen, legger gjerne ut litt info når vi er tilbake. Vi skal førvrig bo i Megevé(6dg) og senere skal vi være 4 dager i byen Annecy som ligger ca 1t unna Megevé. Annecy ligger rett ved en flott innsjø(Touren har en tempoetappe igjennom byen 23/7)

_____

vi reiser på søndag for å gå 3 monts route, kan jo sende deg litt bilder og gps-tracklog osv om det er interessant for den ruta.

Tar gjerne imot slik info, naits :wink:

_____

Skrevet

Hei.. jeg gikk traversen fra Aguille du Midi til Mount Blanc, og ned igjen normalruta paa torsdag. Fantastisk fint vaer. Vi krysset dodsrenna pa torsdag i 17 tida, det gikk da noen smaasteiner nedover. Fredagen skulle to venner prove seg paa toppen fra Gouter hytta, men maatte gjore vennereis pga uvaer. 10 min etter de hadde passert dodsrenna omkom 3 litauere her; de var ikke innbundet i vaieren som gaar over, saa denne pasasjan er ikke oppskrytt, bruk vett og ta forholdsregler.

Skrevet
Hei.. jeg gikk traversen fra Aguille du Midi til Mount Blanc, og ned igjen normalruta paa torsdag. Fantastisk fint vaer. Vi krysset dodsrenna pa torsdag i 17 tida, det gikk da noen smaasteiner nedover. Fredagen skulle to venner prove seg paa toppen fra Gouter hytta, men maatte gjore vennereis pga uvaer. 10 min etter de hadde passert dodsrenna omkom 3 litauere her; de var ikke innbundet i vaieren som gaar over, saa denne pasasjan er ikke oppskrytt, bruk vett og ta forholdsregler.

regner med det var relativt lite trafikk nedover gouter for deres del?

Skrevet

Hei Thomas!

Vel, mulig at du/dere har fått høre at 3 personer har omkommet i denne renna. Jeg er kanskje for skeptisk til forskjellige historier, men dette tviler jeg faktisk på. Det florer som sagt med diverse extremhistorier fra turer og 3 stk døde vil jeg ha mer håndfast info om før jeg er sikker...da må det jo ha vært et større ras da, mulig men.....Står det noe på nettet om dette...? :)

Hei.. jeg gikk traversen fra Aguille du Midi til Mount Blanc, og ned igjen normalruta paa torsdag. Fantastisk fint vaer. Vi krysset dodsrenna pa torsdag i 17 tida, det gikk da noen smaasteiner nedover. Fredagen skulle to venner prove seg paa toppen fra Gouter hytta, men maatte gjore vennereis pga uvaer. 10 min etter de hadde passert dodsrenna omkom 3 litauere her; de var ikke innbundet i vaieren som gaar over, saa denne pasasjan er ikke oppskrytt, bruk vett og ta forholdsregler.
Skrevet

Hei,

jeg pleier ikke bloffe naar jeg skriver. Som du ser av linken, har det faktisk skjedd. I gaar var det forsatt saa daarlig vaer at helikopter ikke hadde hentet dem ut. Hvis du vil ignorere denne renna gjerne for meg, men den tar faktisk liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.