Gå til innhold
  • Bli medlem

Parkering i Jotunheimen


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått bil og skal dermed kjøre til Jotunheimen til en forandring i år. I den anledning lurer jeg på hvor det er gunstig å parkere for fjellturer i Jotunheimen. Da tenker jeg først og fremst på to faktorer; pris og om hvor den står noenlunde trygt et par dager.

Vet at parkeringsplassen ved Gjendesheim er svindyr. Andre steder det koster penger ? Hva med ved hyttene Fondsbu, Bygdin Høyfjellshotell, hyttene på Sognefjell?

Noen som har opplevd noe tyverier når de har latt bilen stå i disse områdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv bruker jeg ofte bilen innover for dagsturer.

Har blant annet parkert ved Bygdin ved siden av veien rett ved broen. Koster ikke noe. Ville ikke tatt sjansen på mer enn en dag der. Utgangspunkt for Nordre Kalveholotind og Vestre Kalvehøgde osv.

Neste mulighet er oppe på flya. F.eks ved Vandrerhjemmet er det gratis og vel liten sjanse for problemer. Alltid nok folk der. Fint utgangspunkt for Rasletind, Muga osv.

Neste mulighet er i bakkene nedover mot Gjende på venstre side rett før siste biten nedover. Gratis. Gikk bra den gangen jeg sto der.Heller ikke her ville jeg satt bilen over natten.

M.h.t. parkering ved Gjendesheim. Tror du kan parkere gratis ved begynnelsen av veien innover, men vet ikke sikkert. Blir jo et par kilometer ekstra trasking. Mener det er en slags camping der, så kanskje det er OK i nærheten for lengre tid parkering?

Neste stopp er parkeringen inne ved grensen mot nasjonalparken på vei mot Glitterheim. Var gratis sist jeg var der. Koster riktignok 20 kroner (så vidt jeg husker) for bompenger.

På nordsiden er det vel bare bompengene for Spiterstulen og Leirvassbu tror jeg, men dette vet jeg ikke sikkert.

Nord-vest kjenner jeg ikke til forholdene.

I sydvest er Koldedalen gratis som utgangspunkt for Uransostind osv. . Det skulle bare mangle forresten: det er jo ikke akkurat noen skikkelig parkeringsplass (og heller ikke noen særlig kvaliteit på veien). Kanskje ganske sikkert å parkere der?

Vet ikke hvordan det er ved Eidsbugarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.