Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips Trollheimen - avreise i morgen (Onsdag)!


Aalstad

Anbefalte innlegg

Det rocker i fjellfoten om dagen, og min utsultede tursjel fant tid til en tur fra onsdag (i morgen!!!) til fredag.

Ganske impulsivt altså 8)

Med ingen erfaring fra Trollheimen lurer jeg på om det er noen her som kan anbefale en tre dagers tur i dette området. Sekken ligger på rett under 20 kg, og fremkomstmiddelet er antakelig truger (ski dersom det er nok snø til det)

Trenger svar ganske fort!

mvh Andreas

EDIT: Hvis ingen rekker å svare blir det dart-på-kartet metoden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at Fjellfinn kan hjelpe deg med å finne turtips i Trollheimen, selv har jeg ikke vært på så mange toppene der. Jeg har vært på Blåhøe, Okla og Storhornet. Ikke så mange toppene altså, men det er fine og greie dagsturer.

- https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11095&highlight=

- https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8773&highlight=

Men du finner sikkert mye mer info om Trollheimen om du gjør litt research inne på FF'

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel oppdal jeg fant jeg også. Ser ut som at det er mulig å legge beina på nakken og sette kurs rett nord mot Auran (1280m) og Blåøret. Det ser ut som en hard start, spesielt med vekt på ryggen.

Jeg hadde egentlig tenkt meg en vandretur, men det kan se ut som at jeg ikke kommer utenom å spise høydemetre. hmm, mulig jeg må slanke sekken litt...

Jeg leker litt med MapSource (kartprogrammet til garmin) og fant ut at det er mange topper som kalles Trollhøtta. Er det jeg som har misforstått noe eller er det MapSource som klusser til?

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bærer det i seng - må lade opp før i morgen. Sekken har blitt slanket ned til ca 16 kg, og jeg satser på å følge veien opp til toppen av oppdal skisenter før jeg fortsetter nordover mot auran (1280m) og blåøret (1604m). Så tar jeg resten av turplanleggingen når jeg ser forholdene.

Jeg slenger inn noen bilder og rapport når jeg er tilbake!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nærmeste togstasjonen jeg vet om er den på Oppdal. Om du hopper av toget der, så må du evt huske å ta med deg tråsykkel, ellers kan det blir dyrt å ta taxi hvorenn du har tenkt å starte fra.

Hva slags tur har du tenkt på? Bare på topper, eller tenker du å gå rundt i tre dager i daler og lignende?

Alex

Litt sent kanskje....

Jeg er ikke enig i dette. Skibakkene er ypperlige startsteder for fjellturer. Fra Stølen kan man f.eks. følge gamle kogeveg inn i grønndalen (?) før man skrår vestover. Eventuelt kan man gå opp slalombakken og gå innover fra blåøret (eller var det blåhø...) Slalombakkene er ikke så langt unna togstasjonen.

Tar man taxi til "Fjellskolen" øst for Stølen så er man veldig raskt i et område uten alt for mange folk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bærer det i seng - må lade opp før i morgen. Sekken har blitt slanket ned til ca 16 kg, og jeg satser på å følge veien opp til toppen av oppdal skisenter før jeg fortsetter nordover mot auran (1280m) og blåøret (1604m). Så tar jeg resten av turplanleggingen når jeg ser forholdene.

Jeg slenger inn noen bilder og rapport når jeg er tilbake!

Andreas

Akkurat noe slikt jeg mente å foreslå....hadde du fulgt kongeveien hadde det ikke blitt like bratt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Regner med at Fjellfinn kan hjelpe deg med å finne turtips i Trollheimen, selv har jeg ikke vært på så mange toppene der. Jeg har vært på Blåhøe, Okla og Storhornet. Ikke så mange toppene altså, men det er fine og greie dagsturer.

Jo, jeg kan vel alltids prøve... men fuglen er vel fløyet?

Jeg er som kjent lite tilhenger av rock´n roll og full fres i fjellet, nei, gi meg en tekopp og en blikkstille topp så er jeg fornøyd.

Nuvel, snøen "forsvann" altså i Trollheimen, jeg stirra lengselfullt på Trollhetta i går, jeg var helt inntil, både den og Rindhatten er i praksis snøfrie. Med frosne myrer og tørrt i fjellet -- no e de fottur muligheter på våre kanter for de som ikke bryr seg om korted dager :twisted:

F.eks: 3 dagers turen Minilla - Svarthetta - Blåhøa- Falkfangerhøa-Minilla (stolheise)

F.eks: 3 dagers turen Resheim - Bjønnaråa - Rindhatten - (Trollhetta) - Resheim

eller Snota om du vil oppi skyene :roll:

Fjellveiene er også snø og isfrie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Eventuelt kan man gå opp slalombakken og gå innover fra blåøret (eller var det blåhø...) Slalombakkene er ikke så langt unna togstasjonen.

Tar man taxi til "Fjellskolen" øst for Stølen så er man veldig raskt i et område uten alt for mange folk....

Det var vel denne turet til Blåøret som det ble fantasert om:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=6952

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Jeg leker litt med MapSource (kartprogrammet til garmin) og fant ut at det er mange topper som kalles Trollhøtta. Er det jeg som har misforstått noe eller er det MapSource som klusser til?

A

Lek og lek,

Vi har 4:

Trollhytta 1371 moh -- innerst i Leverdalen (Rennebu, nabotoppen til Grythatten)

Trollhetta 1616 moh -- mitt favorittfjell

Bolmen 1251 moh -- i Rindal

og

Trollhøtta 1328 moh-- en kvass topprygg i Surnadal

Alle kalles mer eller mindre Trollhøtta av kontoristene i Statens kartverk, noe jeg som kjent synes er helt urimelig og helt ute av takt med hva folk egentlig kaller disse fjella :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takker for svar og tips folkens - synd noen av dem kom etter at jeg dro. Nå er jeg tilbake, og jeg har lagt ut noen ord og bilder under rapporter!

Mvh Andreas

Pling på litt før du fær og litt tidligere da, så får vi litt mer kontroll på deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.