Gå til innhold
  • Bli medlem

Høstens vakreste eventyr (Gravdalstinden 31.10-01.11) Del I


morten

Anbefalte innlegg

Egentlig ikke tenkt å skrive så mye tekst, Øyvind kan supplere om han føler for det.

Jeg hadde planlagt en toppovernatting i høst, men av ymse grunner, først og fremst værmeldinger, drøyde det helt til månedsskiftet oktober / november før det klaffet. I mellomtiden var Stølsnostind / Falketind blitt byttet ut med Gravdalstinden, og fremkostmiddelet skulle være ski, sesongens første skitur.

På vei over Valdresflya fredag morgen meldte de kuling i fjellet. Fasit: Frisk bris fredag morgen, avtakende utover dagen, natt til lørdag vekselvis flau vind og VINDSTILLE. Lørdag morgen tiltakende bris.

Fredag kveld, en god del, dog ikke plagsomme, skyer rundt en del topper, lørdag morgen skyfritt(!). Fra ca. 11 lørdag formiddag tilskyende fra vest og etter hvert jevnt grått.

Fantastisk skiføre. Over Smørstabbreen i 15-30 cm. lett nysnø. I henget opp mot Gravdalstinden opp til en god halvmeter med hvitt dun.

Legger ut en liten smakebit av bilder med mye farger i (november er en fargerik tid i fjellet). Litt fler bilder enn jeg pleier, så jeg deler det i to tråder.



Takk til Øyvind for en kjempefin tur, og til den ene trøndern som føler seg truffet: Synd det ikke klaffet, jeg tror du kunne levd noen dager på det, men det kommer jo nye muligheter.

(Bildene kommer litt etter litt, tar litt tid å laste dem opp).

Vi gjorde litt målinger bl.a. med laser, men det var ingen interessante funn på turen.

Bildene fra dag II ligger her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14167

post-3-133474593248_thumb.jpg

post-3-133474593254_thumb.jpg

post-3-133474593261_thumb.jpg

post-3-133474593268_thumb.jpg

post-3-133474593273_thumb.jpg

post-3-133474593278_thumb.jpg

post-3-133474593283_thumb.jpg

post-3-133474593288_thumb.jpg

post-3-133474593293_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja tusen takk for turen Morten!

Denne kommer jeg til å huske i evigheter. Novemberfjellet er så vakkert og urørt. Dette er et område jeg sannsynligvis ikke kommer til å bry meg særlig om på våren eller sommeren, men nå på denne tida er det akkurat som jeg ønsker meg, øde og en anelse arktisk.

Jeg hadde trodd at Jotunsesongen var over for i år, og at høsten bare ble en uforrettet sak, men så skjedde altså en slags parallell til Gjertvasstind på tampen av mai 05 etter en heller miserabel vår. En traurig høst full av uinnfridde forventninger endte plutselig opp med å servere meg/oss en av tidenes mest minneverdige turer! :D

Man føler seg bare så ufattelig heldig når man er på fjellet på sånne dager, kvelder og morgener. Heldig fordi man har blitt velsignet med det normale folk kaller galskap. Så utrolig kjedelig et liv uten denne galskapen hadde vært! Så ufattelig meningsløst! Det er de andre som er gærne, ikke oss, vi vet å unne oss den luksus å oppleve fantastiske ting som dette :D

Klart man må ofre litt, fryse litt og mest sannsynlig sove litt så som så, men selvfølgelig glemmer man det når naturen gir det hundredobbelte igjen for innsatsen med motiver som dette!

Har ellers gått tom for superlativer for Jotunheimen, særlig på denne årstida. Men de trengs heller ikke, for det blir bare komentar overflødig. Jotunheimen er Jotunheimen, man trenger ikke si mer :wink::)

Gleder meg til å se andres rapporter fra storfjellet på denne tida, dette unner jeg alle toppentusiaster å oppleve!

Til slutt må jeg si at det må være få vinterfjell som egner seg bedre på fjellkalender enn Smørstabbtindene.

Jeg svever på skyene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man føler seg bare så ufattelig heldig når man er på fjellet på sånne dager, kvelder og morgener. Heldig fordi man har blitt velsignet med det normale folk kaller galskap. Så utrolig kjedelig et liv uten denne galskapen hadde vært! Så ufattelig meningsløst!

Jeg svever på skyene! :D

Så enig, veldig enig Øyvind! :D

Men når du sier det, blir jeg plutselig redd for å bli invalid :wink: Alt man ikke kunne gjort da, som å oppleve det dere gjorde i helgen.

Sånn sett er det også viktig å ha andre sideinteresser en kan ha "i bakhånd" om man en dag ikke er i stand til å dra til fjells. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig riktig tankegang Sondre! Men får virkelig ikke håpe det blir en aktuell problemstilling. Er redd jeg kommer til å ende opp som diverse fotballspillere etter at karrieren er lagt på hylla. Vel, kun depresjonsgreia, ikke alkoholismen, det smaker for vondt synes jeg :wink:

Nei, man kan jo fortsatt interessere seg for natur, ikke minst dokumentarer. Jeg har jo andre interesser også, men de faller kraftig igjennom i forhold til villmarkslivet. Men vi beholder nok helsa skal du se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: Ingen antydning til gjennomslag. Men så gikk vi da også på ski, og nesten utelukkende tilnærmet vinkelrett på antatt sprekkretning. Det måtte i så fall ha vært vasshull, smeltevannsbekker e.l., men nei, var ikke antydning til noe å se på snøflata heller. Den var glatt som et nystrukket laken i en gardekaserne. Men en vet jo aldri. Jeg synes uansett det er trivelig å være to når man tar noe jeg anser som en mikroskopisk sjanse usikret på bre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Gunnar, det vet jeg ikke. Den stenger vel så snart det blir for vanskelig å holde den åpen. Valdresflya har en "åpengaranti" til 15.12, men Sognefjellveien har såvidt meg bekjent ikke dette, og kan vel fort bli vinterstengt allerede i november om det skulle komme mye snø og vintervær. Kanskje noen andre som sitter nærmere beslutningstakerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.