Gå til innhold
  • Bli medlem

Usikker is


Joker

Anbefalte innlegg

Igår hadde jeg en liten tur på isen, og den hadde en tykkelse på ca. 2 cm. Det knaket godt, men isen holdt, også når jeg gynget lett opp og ned. Måtte ta et par små hopp for å gå igjennom.

Hvor tykk bør isen være før man anser det for trygt å spasere på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!! Har hatt utallige pilketurer på 5cm skikkelig stålis!! Sterk som stål.....men vær forsiktig i sund! Sjekk tykkelsen med øksa innemellom! Kjempefint å gå på skøyter på flott stålis. Ingen dum ide å holde seg nær land da!!! Husk også ispigger!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 cm holder fint. Men vær obs på at tykkelsen kan variere mye. Spesielt i sund, ved os, utenfor myrdrag etc. Skal jeg gå på skøyter foretrekker jeg litt tykkere for å ha bedre margin. Fort gjort å komme ut på tynnere is uten å merke det når du har stor fart. Og som nevnt ovenfor. Ispigger er obligatorisk. Uten pigger er du sjanseløs hvis du går gjennom stålis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye erfaring selv, men Rolf Utgård har skrevet en god bok som heter "På skøyter i marka". Han skriver at det er avhengig av isens kvalitet, personens tyngde og måte å gå på. 4-5cm stålis kan bære en mann trygt, men han anbefaler 7-10cm på store vann. På våren derimot når isen rotner kan en gå gjennom selv 30cm is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager var 5-10 cm is ansett for å være trygg så lenge man tok alle unntakene i betraktning, elveos, oppdemmete vann osv.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ble skikkelig overrasket over styrken i den isen jeg vandret på, og tenkte at det kanskje var kommet nye "regler".

Er som regel aldri ute på islagte vann uten ski og at kalenderen viser vinter/vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NVE anser aldri isen som trygg før den er målt til minst 10 cm tykkelse. Dette er mest på grunn av at det kan være variasjoner på hvor tykk den er rundt om kring på vannet.

Grunnen til at NVE ikke anser isen som trygg under 10 cm, er kanskje at de har ansvar for regulerte vann, hvor det blir mye brudd og spenninger, i tillegg til endrede strømforhold ettersom vann tappes..

Mao: Regulerte vann krever tykkere is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at NVE ikke anser isen som trygg under 10 cm, er kanskje at de har ansvar for regulerte vann, hvor det blir mye brudd og spenninger, i tillegg til endrede strømforhold ettersom vann tappes..

Mao: Regulerte vann krever tykkere is.

Ehh, NVE har vel ikke noe spesielt ANSVAR for regulerte vann? Såvidt meg bekjent er de ikke regulanter.... 8)

Det er riktig som Vandrefalk sier at NVE ikke har ansvar for regulerte vann, de gir kun råd. De har en ismeldingstjeneste www.nve.no/ismelding der man kan finne observasjoner av istykkelse som folk har meldt inn. 10 cm er en generell "trygg is grense" fordi det som sagt vil være lokale variasjoner på isen, dessuten spiller iskvaliteten en stor rolle (hvor mange % snø som er fryst med isen). Uansett skal en holde seg unna inn- og utløpsos, og alle steder hvor det er strømning i vannet. Blant annet kan grunne partier som vannet strømmer over, trange sund, rundt odder osv være steder med tynn is.

Som sagt er sikkerhetsutstyr viktig, på denne tiden av året er det lurt å være to personer når en ferdes på is. Ha alltid med kasteline/tau til å redde hverandre, ispigger er også lurt.

4 centimeter is tåler en mann

5 centimeter is bærer 100 kilo

10 centimeter tåler 400 kilo eller mann og hest

20 centimeter tåler en menneskemasse eller en bil

30 centimeter tåler tre tonns lastebil

Kilde: http://naturtips.no/overisen.htm

Dette er en tommelfingerregel for stålis, men om det er lagt seg snø på vannet samtidig med isleggingen vil det bli såkalt sørpeis (eng: white-ice). Da bærer isen mye dårligere, og en tommelfingerregel er da at en dobler istykkelsen som du har sitert. Firmax skrev også noe om dette. Han skrev også at om våren kan en gå igjennom 30 cm is om våren, grunnen er at solen påvirker isen og danner "nålis" med veldig liten vertikal binding mellom iskrystallene. Så lenge det ligger snø på isen skjer ikke denne omdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, NVE har vel ikke noe spesielt ANSVAR for regulerte vann? Såvidt meg bekjent er de ikke regulanter.... :twisted:

Nei, de er ikke "regulanter", men de er ansvarlige for utformingen av konsesjoner for regulerte vann... Beklager uklarheten.. Det er Statskraft som er konsesjonær for de statseide/-drevne vassdragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.