Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke vært så mye rundt i verden, men jeg innbiller meg at hyllegårdene som man finner spesielt langs Geiranger-/Storfjorden, men også andre steder, må være ganske unikt for Norge. For meg har det vært en opplevelse å besøke noen av disse stedene og tenke på hvilke kår disse slitets kvinner og menn som bodde her, gjennomlevde. På tur ut til Skageflå i Geiranger langs stien fra Homlung møtte vi en gang en tysk familie som hadde tilbrakt hele sommerferien for femte året på rad i Geiranger. De var så betatt av stedet og dets kulturarv at de ble aldri mette av å være her. Og på disse stiene møter en ikke de tusener av turister som befolker turistskipene inne i fjordbotnen. På Skageflå ender jordet rett ut på et overhengende stup, 250 m over fjorden. Her måtte småbarna gå i bånd for ikke å falle utfor. Skageflå, Knivsflå og Gomsdalen er turer jeg har gått flere ganger, og det er en nytelse hver gang. Til Knivsflå må en riktignok leie seg en båt med påhengsmotor på en av campingplassene for å komme seg dit. Vi har fått det for en rimelig penge de par gangene vi har gjort det. En annen hyllegård meget verdt å besøke er Fuglesteg i Fortun, Luster som ligger på en fjellhylle 600 m over dalbunnen. Denne gården var bebodd helt fram til 1970-tallet. Lengst oppe går stien i siksak opp stupet, og her gikk barna til skolen hele vinteren igjennom med is og snø på stien. Jeg vil anbefale disse turene på det varmeste.

Annonse
Skrevet

Fuglesteg er for tiden under gjenoppbygging, i regi av Luster Turlag. Det store steinhuset der oppe skal gjenreises mest mulig likt som det var før brannen for en del år siden. Nå er det en byggeplass der oppe, men til neste sommer blir det flott :-)

Skrevet

Temaet var jo også snakk om unik natur, og ikke unik tindenatur. Når det gjelder tindelandskapet på New Zealand, så er det vel ingen tvil om at det banker det norske ned i støvlene. Har selv siklet over et topografisk kart over Mt. Cook regionen og beundret alle breene og lurt på hvor i h... er det mulig å gå en normal fottur her uten klatreustyr (det er bratt!!!!)

Nei, jeg snakker ikke spesifikt om tindenatur. N-Z er veldig variert. Øst og Vest er helt ulikt. Nord og Syd er helt ulikt. Makan til variasjon innenfor en meget kort avstand er det umulig å finne i Norge. Dessuten er N-Z omgitt av endeløst hav på alle kanter, og denne form for "isolasjon" har jeg alltid vært tiltrukket av (selv om dagens moderne kommunikasjoner mer eller mindre har ødelagt dette). Jeg ramser opp:

-vulkaner

-geysirer og varme kilder

-skotsk høyland

-unik seiling

-hvite strender

-paradisøyen Fiji bare 1 time unna med fly

-tramping (trekking) i verdensklasse

-ekstreme aktiviteter

-grønne innsjøer mye vakrere enn Gjende

-isbreer helt ned til havet

-stå ved Fox Glacier og beskue sylskarpe tinder nesten 4000 meter vertikale metere opp

-backpacker paradis med gode buss-kommunikasjoner og massevis av Youth Hostels

-en av verdens vakreste togreiser

-hvaler, pingviner osv

-BILLIG!!!

Jeg er såvist ingen engangsfarer, jeg kommer til å returnere en dag :-)

Skrevet
Lyngve@ har du vært i New Zealand?

Det er nemlig ganske mye oppskryt, det og. Nesten ikke noen uberørte hjørner (bortsett fra det omtalte Fjordlandet), endeløse åslandskaper med kortklipt plen og millioner av sauer på, engelske byer og tettsteder, kiwiplantasjer. Så bor det adskillig flere folk der, så det er mye tettere bebygd.

Det som er anderledes er for det første skogen. Der det er skog er den nærmes ufremkommelig, med mindre det finnes en track. Mygg har de der og, og fluer. Det finnes flotte strender og varme kilder og geysirer, og det sistnevnte finnes ikke i Europa bortsett fra Island. Men vandreterreng er dette heller ikke, for det første er jordsskårpen meget tynn og man kan gå kun på plankeveier, for det andre stinker det så forferdelig at en vil helst vekk fra svolvelområdene så fort som råd. De har noen skikkelig flotte kjeglevulkaner, sånne bildebokfjell og et høyfjellsområde på Nordøya hvor man kan trekke i et par tre dager over tregrensen, men der er det karrig og ikke noe annet en jord og stein pga vulkansk aktivitet. Så hat du Qeenstown, stedet for alle galingene som måtte finne på sprøe adrenalinkikk som Bungee, fallskjerm og basehopp. "Aussteigermiljøet".

Du har flotte klippekyststriper hvor albatrossene og havsulene hekker. Men de er ikke så forskjellige fra det du finner på de Britiske øyer og Irland.

Men - det er klart, det finnes store outdoornavn som Routeburn Track, Kepler Track, Milford Track, Mt. Cook (som for øvrig er et vanvittig flott fjell, som overgår alt som finnes i Norge og mye av det som finnes i Alpene, bl.a. fordi det er så utilrettelagt at en trenger omtrent en ukes tid for å bestige den, altså nærmest en liten ekspredisjon) og Mt. Aspiring. Og ikke minst Nelson Sound området og Abel Tasman Nasjonalpark som er flott å kajakke og vandre i (med det har dessverre andre funnet ut før, så det er noen ganger heller ganske folksomt der - noen tracks trenger du t.o.m. permit for siden trafikken må reguleres av hensyn til slitasjen på naturen). Så er det et litt større uberørt område på den nordøstlige delen av nordøya, og du har selvfølgelig Stewart Island. Det er et ganske så uberørt og flott trekkingområde (mye myr og gjørme, gjerne opp til knærne), lite tilrettelagt, men stier (utenom dem kommer nesten heller ikke frem pga gjørme) og noen hytter underveis. Den lengste tracken på øya tar omtrent 10 dager og er den lengste du kan gå i New Zealand utenfor sivilisasjonen.

Jeg synes det var flott der og skulle gjerne tilbake dit, men jeg er overhodet ikke enig at det nødvendigvis er finere der enn i Norge.

Nå er jo Chile, Norge og New Zealand alene med sin langstrakte, smal landsform og sine fjordgjennomtrengte kystlinjer noe helt spesielt i verdenssammenheng. Og jeg tror nok at Sørchile i hvert fall kan måle seg med New Zealand når det gjelder storslått natur, selv om jeg ikke har vært der. Men det er nesten nødt til å gjøre det, siden det er så uberørt der og du har både høye, spisse fjell, store oppsprukne breer, urskogfjordkyst og vidder. New Zealand er så veldig sivilisert og britisk!

Ja Julia jeg har vært der :-)

Synd at du valgte en periode med mye regn, for det gjør nok at inntrykket av N-Z blir noe dempet. Jeg var der 21 dager og det var bare 1 dag med "Bergens-ver".

Svovel-lukten er ganske vond ja, men det venner man seg til. Noen ulemper vil det alltid være. Når man skal til Jotunheimen må man jo kjøre gjennom Valdres, og der stinker det også møkk, men det er jo ingen unnskyldning for å ikke dra til Jotunheimen :)

Jeg er tilbøyelig til å være enig i at Chile sannsynligvis er like vakkert eller vakrere. Så det står også på listen min.

Jeg liker britisk kultur jeg, spesielt i mix med en annen kultur. Man finner det samme i India og andre koloni stater. Britene har virkelig gjort nytte for seg og bl.a. bygget jernbaner, flott monumenter, kirker osv. Jeg elsker det.....

Skrevet
Nei, jeg snakker ikke spesifikt om tindenatur. N-Z er veldig variert. Øst og Vest er helt ulikt. Nord og Syd er helt ulikt. Makan til variasjon innenfor en meget kort avstand er det umulig å finne i Norge. Dessuten er N-Z omgitt av endeløst hav på alle kanter, og denne form for "isolasjon" har jeg alltid vært tiltrukket av (selv om dagens moderne kommunikasjoner mer eller mindre har ødelagt dette). Jeg ramser opp:

-vulkaner

-geysirer og varme kilder

-skotsk høyland

-unik seiling

-hvite strender

-paradisøyen Fiji bare 1 time unna med fly

-tramping (trekking) i verdensklasse

-ekstreme aktiviteter

-grønne innsjøer mye vakrere enn Gjende

-isbreer helt ned til havet

-stå ved Fox Glacier og beskue sylskarpe tinder nesten 4000 meter vertikale metere opp

-backpacker paradis med gode buss-kommunikasjoner og massevis av Youth Hostels

-en av verdens vakreste togreiser

-hvaler, pingviner osv

-BILLIG!!!

Jeg er såvist ingen engangsfarer, jeg kommer til å returnere en dag :-)

Er grunnleggende svært uenig med deg Lyngve. Et kort blikk på kartet viser at f.eks. Sør Norge, som innehar de fleste naturtyper vi finner i Norge er ikke veldig ulikt Sørøya på New Zealand, omtrent like lang, men noe bredere. Flåmbanen er heller ikke akkurat noen dårlig togreise, og Bergensbanen var visst kåret her nylig til verdens vakreste, for ikke å snakke om Raumabanen.

Seile kan man gjøre utmerket utenfor Norskekysten også. Ekstremsport er ikke like utbredt i Norge som i NZ, men både ekstrem veggklatring, basehopping og rafting, padling m.m. har godt kår i Norge, samt at vi har noen av de beste isklatrefossene.

Grønne innsjøer mye vakrere enn Gjende er et subjektivt utsagn.

Isbreer helt ned til havet har vi ikke nei, men er du sikker på at NZ breene kalver rett i havet?

Etter en gjennomgang av LP's bok om NZ føler jeg ikke at NZ kan måle seg med Norge og Nord Sverige for trekkers. Hyttestandarden ute i marka? Hele systemet? Det å kunne vandre i åpent landskap, og ikke i skogen. Altså å gå på fjellet?

Geysirer og Vulkaner, greit nok, men elementer av Skotsk høyland finner man også langs deler av norskekysten. Grønne fjell og åser, hvor det knapt vokser skog, bare masse gess.

Tar man med nordNorge som riktignok er en del lengre i utstrekning enn Nordøya på NZ så får man jo enda mer..

Hvaler og Pingviner? For en NZ'er er kanskje villrein like eksotisk som pingviner er for oss, og hvaler finnes her også, bl.a. er Tysfjord i øyeblikket verdenskjent for sine Spekkhoggerbesøk på senhøsten.

Bussforbindelsene er også veldig gode i Norge uten at det har noe med saken å gjøre. Forresten dersom du var i NZ i hovedsesongen så var nok bussforbindelsene mye bedre enn utenom. Det samme som tilfelle er i Norge. Vi opplevde det samme på Tasmania, når sesongen tok til så smått, våknet mange nye bussruter også til liv.

Skal ikke dra denne diskusjonen noe lenger nå, ville bare kverulere litt, for jeg har følelsen av at du er så begeistret for fremmede ting, en globetrotter, og så overseende i forhold til ditt eget land, at jeg bare "måtte".

Og 1 times flytur fra Norges Fastland kommer man til den arktiske øygruppen Svalbard, noe som for de fleste fra sydligere strøk er langt mer eksotisk enn Fiji. Og Valdres stinker som de fleste landbruksstrøk noen uker i året, ellers i året er lufta har et hav ganger bedre enn det du bl.a. finner i ditt eget Oslo. Ikke få ganger har gjester fra tyskland bemerket hvor god luften er her oppe. (Vet du bare spøkte, men de har sikkert moderne gjødningsmetoder på NZ også :) )...

Slutt. Norge er best, og Tom er enig :

Skrevet

Jeg vil gjerne supplere Morten litt. Jeg mener, uten å ha vært der selv, at Øksfjordjøkelen kalver direkte i havet. Dessuten går jo både Engabreen på Svartisen og nedre Suphellebre i Fjærland ned til havnivå uten å kalve direkte i havet.

Første gang jeg var i Bruraskaret i Trollveggen i 1986, fant vi boka som basehopperne skrev seg inn i. Der var navnet til hopperne som den gang drev sporten og hvor det var angitt hvor mange hopp de hadde i Trollveggen og El Capitan i Yosemite. Det var den gang de eneste to steder i verden hvor denne sporten ble drevet. Siden er det jo blitt forbud mot hopping i Trollveggen.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Må bare komme tilbake til dette her, jeg :wink:

Når det gjelder pingvinene, så må jeg vel væer enig, jeg :? . Men hvaler har du vel i Norge og (spermasethvaler ved Vesterålen og Orca ved Tysfjord), og hvite strender - nei Lyngve, har du aldri vært på Lofoten, Vesterålen og Senja???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.