Gå til innhold
  • Bli medlem

Breens betydning

Lille

Anbefalte innlegg

Hei er det noen her som kan hjelpe meg litt?=)

hvordan vi nå i dag bruker vann som renner utifra breer som energi og hvordan breene merker klimaets forandring (i forhold til minking/øking i størrelse ++)

Noen som kan si litt om dette eller gi meg linker? eg har drevet å lett i ca.2 timer men finner egentelig ikke noe om det:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe for å være helt ærlig så ja eg har lest den 10 ganger nå:D

men det blir jo berre noen setninger liksom:S

Brear er følsame for klimaendringar og er av FNs klimapanel (IPCC) sett på som ein nøkkelindikator for globale og regionale klimaendringar. Den globale oppvarminga vil kunne få store konsekvensar for norske brear.

Isbrear dekker knapt ein prosent av landarealet i Noreg (ca. 2600 km2). I Noreg kjem 98 prosent av elektrisiteten frå vasskraft og 15 prosent av vassføringa som vert nytta kjem frå vassdrag med brear. Framtidig minking av breane vil derfor kunne føre til store endringar i avrenninga frå norske høgfjell.

det er liksom ikke noe mer der som forteller liksom om breens betydning for vannkraft syns no eg då:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe for å være helt ærlig så ja eg har lest den 10 ganger nå

...

det er liksom ikke noe mer der som forteller liksom om breens betydning for vannkraft syns no eg då

Nei, om akkurat breenes betydning for vannkraft står det vel ikke mer enn at ca. 15% av vannet som brukes i strømproduksjon kommer fra vassdrag med breer (dvs at brevann utgjør mindre enn 15% av vannet som brukes i strømproduksjon - "vassdrag med bre" har som regel også andre bidrag enn bre). Det står ganske mye om hydrologien til de over 85% av vannet som IKKE kommer fra bre på NVE sine sider, men jeg fant ikke så veldig mye om brehydrologi og kraftproduksjon.

Derimot stod det litt mer om bre og klima, og med lenke videre for å finne ut enda mer. Sidene var ganske greie å finne fram i, så om tema klimaendring og bre bør du finne mye stoff.

Hvis du vil vite mer om om breenes betydning for kraftproduksjon vil jeg anbefale deg å spørre NVE om hvor du kan finne mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.