Gå til innhold
  • Bli medlem

Import av utstyr

Geenie

Anbefalte innlegg

Jeg har vært innom fjellforum titt og ofte dette året. Fant ut at jeg like gjerne kunne registrere meg, slik at jeg kunne være med å delta litt. Har spesielt hatt nytte av utstyrs erfaringene her inne.

Imidlertid har jeg reflektert litt over fenomenet privatimport. Dette er vel muligens ikke så populært i disse dager..

Virker som det er vanlig skuring å stikke innom beste forhandler for rådgivning for deretter bestille utstyret på Ebay.

Jeg ønsker også selvsagt best mulig pris på kostbart utstyr. Allikevel gir dette meg litt dårlig bismak.. Får problemer med samvittigheten når noen har brukt tid og kompetanse på meg, hvis jeg så stikker til beste "Megastore" i USA og bestiller.

Er jeg rar? Burde jeg gi blaffen og ikke tenke på dette?

Skjønner at jeg sannsynligvis kan tjene på en slik fremgangsmåte. Tenker allikevel hva som blir konsekvensene hvis alle skulle valgt en slik løsning. Hvordan skal man skaffe seg kvalifisert kompetanse om det ikke eksisterer betalende kunder?

Finner markedet alltid en løsning? Kansje gjennom at spesialbutikkene tar honorar for "rådgivning" i stedet..

Pratet med en kompis som jobber hos Japan foto om dette. Hos dem var de veldig "gjerrige" med rådgivning på entusiastutstyr grunnet dette. Brukte mest tid på billige lettsolgte kompaktkameraer istedet. Er spent på hvordan dette utvikler seg i en verden som blir mindre og mindre. Vet ihvertfall at for egen del ønsker jeg mindre av jallakjeder og mer kompetente nisjebutikker i mitt butikkutvalg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal kjøpe sekk, dunjakke og fjellstøvler i disse tider og har bestemt meg for å gjøre det lokalt, synes ikke de 100-lappene jeg tjener på ved å velge netthandel er verdt det.

Veldig greit å ha et kundeforhold i en butikk, med tanke på rabatter, reklamasjon, etc.. God samvittighet får en på kjøpet og!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ofte tenkt på dette. Gode butikker med dyktige ansatte er ikke lett å finne om dagen.

Jeg har som regel ingenting imot å betale vanlig norsk pris for en vare dersom servicen er god.

Hjelpen til å velge rett vare - ikke nødvendigvis den dyreste i butikken - men den som passer mitt behov, er verdt litt ekstra.

Nettopp - litt ekstra.

Hva om man kan spare tusenlapper? Istedenfor å kjøpe MSR Asgard hos sportsnett for 7000, gjør man et kupp på e-bay og punger kun ut 3000. Er god servide verdt tusenlapper?

Det er godt å vite at man møter god service ved reklamasjoner, og å vite at man støtter de butikkene man liker - det er jeg all for!

Men når prisene i Norge er så skyhøye ift utlandet er det ikke til å komme bort i fra at mange kikker hjemme og kjøper ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det ikke vits i å kaste bort penger med vilje. Selv er jeg såpass interessert i å innhente info om saker jeg trenger, at jeg stort sett på forhånd vet hva som koster hva før jeg tar kontakt med butikken. Hvis jeg vet at butikken er sjanseløs mot de amerikanske prisene, oppsøker jeg heller ikke butikken for å få hjelp. Jeg tenker mer på de tilfellene der jeg er nødt for å prøve et par sko for eks. og prisdifferansen ikke er mer enn noen hundrelapper. Skal ha meg mye nytt denne høsten, så det blir liiitt research fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sak å ta med i vurderingen:

Internasjonale garantier på produkter er i hovedsak 12 mnd. I Norge er garantiperioden ved forbrukerkjøp 24 mnd. - ubetinget. I tillegg har vi en "utvidet" rett til å reklamere i 5 år - dersom produktet er "ment" å vare lenger.

Det kan være "dyrt" å kjøpe i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.