Gå til innhold
  • Bli medlem

Tragedie for Einunndalen


larka

Anbefalte innlegg

Vannkraftverk og dets utbygginger er desverre ett onde òg en velsignelse vi som naturelskere må omfavne. Verden nedbygges og røkes ut av kullkraftverk, og hadde realiteten vært den at vi eksporterte mer vannkraft enn vi importerte kullkraft i total, så ville jeg vært en lykkelig mann.

Eu har pålagt Norge å øke sin produksjon av miljøvennlig energi med fattige 20%, Sverige på sin side er pålagt å øke med minst 50% innenfor en gitt tidsperiode.

Naturvernforbundet mener:

Verden står overfor to alvorlige miljøtrusler. Det ene er klimatrusselen og den andre er utryddelsen av artsmangfoldet, selve livsgrunnlaget vårt, si

- Begge problemene må løses, men ikke ved å forsterke ett av dem. Klimaendringene er en stor trussel mot artsrikdommen, men inngrep i naturen er fortsatt den aller største trusselen. Å øke produksjonen av fornybar energi er viktig for å redusere bruken av forurensende energi. Men slik produksjon må ikke øke presset på artsmangfoldet ytterligere. Her er det viktig å ha to tanker i hodet samtidig. Bare slik kan vi både redusere de farlige klimagassutslippene og samtidig stanse tapet av naturmangfold.

- Våre vassdrag representerer unike naturverdier og kvaliteter som Norge har et stort internasjonalt ansvar for å bevare, slik Brasil har for regnskogen

Det finnes enda noen vassdrag som ikke er utbygd og som innehar store naturverdier og verdier for friluftslivet. Det er avgjørende at de blir sikret mot ødeleggende og irreversible inngrep. Vi har en liste med over 30 store og mellomstore vassdrag som det er heltl nødvendig å verne for å sikre variasjon og naturmangfold knyttet til den norske vassdragsnaturen.

Mer vern er nødvendig om vi skal greie å stanse tapet av biologisk mangfold,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er medlem i Naturvernforbundet og er med på tanken bak vern og miljøvennlighet. Jeg kjenner ikke til Einunddalsprosjektet i sin unikhet, mitt innlegg var veldig generellt fordi flere andre innlegg var tilsynelatende imot vannkraft åkkesom tid og sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.