Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes det en akademisk sti ut til et villmarksliv?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Høsten nærmer seg og jakten likeså, men for de yngre begynner også en noe annen jakt (om enn litt sent) - den etter papirer og kunnskap, den som etterhvert skal sikre en slags livslang inntekt (sies det). Jeg snakker naturligvis om det å skulle skaffe seg en utdanning. Men hva hvis man vantrives innenfor fire vegger, heller vil holde til ute og jobbe der - finnes det en utdanning man kan ta, som ikke bærer raka vegen inn i offentlig administrasjon?

Jeg har sett på dette 3-årige studiet: http://hint.no/studier/studie/index.php?S_OBJECTID=ABAAAAACZSEK&sprak=no

Her kan man visst spesialisere litt selv, eksempelvis legge mer vekt på oppsynsfag. Dette er det nærmeste jeg har kommet en utdanning til et villmarksliv, dvs. for å sikre et slags villmarksliv på heltid.

Som et tillegg finnes dette års-studiet: http://hint.no/studier/studie/index.php?S_OBJECTID=ABAAAAABMDHD&sprak=no

Da mest interessant for å skaffe seg et papir som "beviser" at man evner å ferdes i fri natur, noe jeg mistenker å kunne være viktig - med tanke på hva enn jobb det er som vil kunne tilby noe annet enn mesteparten av dagene i en bygning.

Ved HINT mener jeg at det også finnes et års-studium e.l. i oppsynsfag, men jeg vil tro at dette er innbakt i en bachelor i naturforvaltning - om man velger "oppsyns-fokus" i den, eller står tilbake for den.

Om det er noen her, som selv har sitt daglige virke i det fri eller som av annen grunn har noe å komme med, det være seg erfaringer eller råd, og som attpåtil gidder å ta seg tid til å skrive noen ord, så vit at det settes pris på. Det er nemlig veldig vanskelig å skulle bestemme seg for hva man skal skaffe seg gjeld i hundretusenkroners-klassen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bli bygningsarbeider eller jobbe som gartner, i vegvesenet osv. Fisker går an... Eller du kan jobbe i Nordsjøen og få flere uker fri i strekk stadig vekk. Det er mange muligheter for den som ikke er så dum å ta sånn utdanning som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Utdannelse er godt å ha i bakhånd, har dessuten aldri hatt så god tid til alt annet som når jeg studerte :!: Et lite minus er at god utdannelse forutsetter at man bosetter seg forholdsvis sentralt, da det er færre jobber for godt utdannede i distriktene.

Vet ikke om andre såg programmet på tv'en om ekteparet som klarte seg utmerket godt på en samlet årslønn på kr. 160.000 (jfr medieblesten om fattigdom i norge). Hadde sau, høns osv til egen husholdning, fisket osv. Klarte seg utmerket godt og trengte ikke mer.

Bosetter man seg sentralt: Sentralt er det prispress på bolig, noe som betyr høye løpende utgifter. Som igjen betyr mye jobbing og lite "fleksitid" ;) Nei, ta utdannelse etter interesser/behov, la være å bruke den (greit å ha kunnskapen likevel), bosett seg i områder uten prispress, få mulighet til å gjøre annet enn å jobbe :!: Eller bli lærer :wink: De har visst så utrolig mye overtid å avspasere at de har 10-12 uker ferie hvert år.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.