Gå til innhold
  • Bli medlem

Teleskopstaver

sherpa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger nye staver til bruk på fjell / toppturer. Til nå har jeg brukt vanlige Swix fjellskistaver, men tenkte nå å kjøpe teleskop.

Hva er best? Tåler de like mye juling som vanlige, og hvor mye koster ett par gode? Har ikke undersøkt noe i butikkene ennå da jeg håper på å få noen gode råd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt teleskopstaver fra swix og gipron. Gipron sine var klart best. Swix stavene låste for dårlig. Spesielt i kulde. Teleskopstaver er fint når du har behov for kortere staver, feks. ved bratte nedkjøringer, eller hvis du trenger å feste de på sekken. Til vanlig turbruk er normale staver både bedre, billigere og mer solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gode erfaring med Gripon-staver. Har hatt mine i over 10 år og brukt dem til alt, inkludert relativt hard skikjøring både i og utenfor bakke. Gripon bruker en type klemme som fester leddene sammen. Dette funker også fint i kulde. Jeg har også vært borti teleskopstaver hvor leddene festes med en type skrufeste. Dette frøs fast og funket dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt teleskopstaver fra swix og gipron. Gipron sine var klart best. Swix stavene låste for dårlig. Spesielt i kulde. Teleskopstaver er fint når du har behov for kortere staver, feks. ved bratte nedkjøringer, eller hvis du trenger å feste de på sekken. Til vanlig turbruk er normale staver både bedre, billigere og mer solide.

Enig med dette, men sjekk modell også, ikke bare merke.. det er stor forskjell!

Pass på at de låses med ett "klips" på leddet, ikke er skrudd.

Forvent mer styr med teleskopstaver uansett 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gode erfaring med Gripon-staver. Har hatt mine i over 10 år og brukt dem til alt, inkludert relativt hard skikjøring både i og utenfor bakke. Gripon bruker en type klemme som fester leddene sammen. Dette funker også fint i kulde. Jeg har også vært borti teleskopstaver hvor leddene festes med en type skrufeste. Dette frøs fast og funket dårlig.

Brukte i 5 år et par Compardell staver med skrumekanisme, hadde aldri problemer med ising. Har i dag BD med klemme, den store forskjellen syns jeg er at mekanismen er mye enklere å bruke siden en kan justere lengden på stavene selv med hansker/votter i boksehanske-kategorien. Bruker 2 ledds staver, ville vurdert 3 ledd hvis stavene havner mye på/i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.