Gå til innhold
  • Bli medlem

Misforstått naturvern (Oppgraderer nasjonalparker for å tiltrekke turister)


et

Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at miljøvernministeren vår ikke har den fjerneste anelse om hva naturvern handler om; "Oppgraderer nasjonalparker for å tiltrekke turister" - http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1179015.ece

I en del land vi ønsker å sammenligne oss med går de i motsatt retning, hvor de sperrer store områder for enhver menneskelig ferdsel. Her går vi motsatt vei, og det er ikke engang noen som diskuterer å forske på slike totalfredede områder for å finne ut om det har noe for seg.

Hvordan kan mennesket være så selvsentrert at vi tror at naturen er til for oss - for vår bruk? Har vi ikke nok empiri som sier det motsatte - at vår oppførsel ødelegger naturens egenverdi, en verdi som det som det kan være verdt å ta vare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det ville vært leit om det ble totalforbud i disse områdene:

Folgefonna i Jondal kommune, Forollhogna i Tolga, Hallingskarvet i Hol, Jotunheimen i Lom og Reisadalen i Nordreisa kommune. (©NTB)

Har Forolhogna til godes på CV'en så jeg får vel speede opp tempoet. :roll:

Nei tror dette forslaget er bare godt ment.

Tror ikke tiden enda er inne for ekstremvern i norden.

Å stenge Jotunheimen ville vel ha satt 2k-samlerene i mer harnisk enn jeg har klart. :)

Solheim er en god miljøvernminister. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er en del av naturen. Å begrense menneskelig aktivitet er OK, men å forby er langt bak mål! Det er forskjell på å bruke og å misbruke naturen. Håper våre politikere aldri blir så urbane at de forbyr jakt, fiske og sanking eller annen fornuftig menneskelig aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser på formålet med nasjonalparker så er faktisk et av de viktige formålene å sikre muligheter for friluftsliv! Jeg tror ikke det å utestenge folk fra villmarksområder er veien å gå for å få folk til å respektere og ta vare på natur. Men å begrense ferdsel i en del sårbare områder, f.eks. naturreservater med fuglehekking, viktige villreinområder om vinteren og områder med sjelden og sårbar flora synes jeg kan ha mye for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.