Gå til innhold
  • Bli medlem

Småbarnsfamilie i Trondheim; erfaringer og spørsmål


elliva

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest og lest på disse sidene og andre lignende, og fått mange tips fra dere erfarne. Takk! :roll:

Melder meg inn her slik at jeg kan dele de meget beskjedne erfaringene jeg har, og kanskje få noen nye tips?

Vi er en familie på fem, en mamma (meg:)), en pappa, og tre barn på ni, fem og tre. Vi er veldig glade i å være ute, men det har i mange år vært begrensninger på de lange turene pga at vi har vasset i småbarn. Nå endelig, minsten kan gå litt selv, så vi kommer oss ut! Jeg har omtrent null erfaring i å være ute på tur. Ikke de store turene som barn og ungdom. Så alt må jeg lære meg selv. Heldigvis har mannen min litt flere opplevelser enn meg, slik at jeg kan støtte meg på han. Jeg er en pyse på ski, redd for å gå meg bort og er ikke i min beste form. Men ut skal vi! :)

Vi kjøpte oss lavvo i vår, etter anbefalinger på et nettsted kjøpte vi Varanger 8-10. Perfekt for oss! God plass til å sove, og være inne i ruskevær. Vår første tur gikk til Stavsjøen i Malvikmarka. Vi var ikke alene der oppe, det var det eneste negative. Men ellers hadde vi ei flott helg, fikk til og med ørret. Nam!

Vårt andre helgaturmål har vært Samsjøen. Campet helt nede ved vannet, og hadde ei flott helg. Gikk litt tur innover i terrenget, men begrenset seg ltt av tidligere oppgitte grunner :P Men vi hadde det fint nede ved sjøen. Fisket og fisket, men ikke noe som beit.

Så har vi forsøkt å finne flere alternativer, men det har ikke vært enkelt. Vår erfaring nummer en er at en lavvo er stooor! Vi trenger et stort, flatt område, og det dukker ikke alltid opp der vi ønsker det. Vi måtte returnere en gang da vi skulle prøve ut et annet vann i Malvikmarka, fant rett og slett ikke plass nok til oss. Har også prøvd i Bymarka rundt Baklidammen og Kobberdammen, men der var det som å være på Nordre en lørdag formiddag.

Til helga hadde vi tenkt Samsjøen igjen, men det er jo fare for snø. Og ingen brøyter den veien for oss... :)

Kanskje er det noen her som kan fortelle oss hvor vi skal dra? Vi vil gjerne fiske, og ikke gå så langt fra bila. Men da må det være et tips fra noen som vet at det er plass til en schvær lavvo :shock:

Til sommeren har vi tenkt å investere i en kano. Så kommer vi oss litt mere rundt.

Jeg vil på det varmeste anbefale telt/lavvo til andre småbarnsfamilier. Ungene elsker det at vi alle er så fysisk nære hverandre, og at vi bare har oss fem å tenke på. Nå vil vi høste mange erfaringer framover, både gode og mindre gode. Gleder oss til årene på tur sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet elliva! Så gøy at dere kommer dere ut selv om ikke alle kan bære sin del:)

Jeg ser ulempen som kreves ved bruk av lavvo. Men som du sier er den jo stor, og har høy kosefaktor.

Jeg har desverre ikke oversikt over gode plasser for lavvo, siden jeg ikke har bodd her så lenge.

Det er forresten veldig sporty å få med alle fem ut på overnattingstur i minusgrader! - husk bare varm nok pose til de små.

mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, da elstesønnen vår var et halvt år sov han i lavvo på fjellet første gangen. Det var i august, gikk kjempe fint! Jeg bærte han i bæresele på magen, så fikk mannen min litt tyngre sekk :D "Jeger og fisk" har noen lavvoer stående på fjellet, og så har NoT et fint hyttenett i narvikområdet (mange som det ikke er så langt å gå til, og med god standard). Vi har også gått til gammer, eller vandret sammen med et vennepar (slik at de bærer teltet) :D

Ville bare si at barn ikke er noen hindring, man må bare planlegge litt bedre og kanskje ikke ta de lengste, tyngste turene :P Skaper et eget samhold i familien å være på tur noen dager!

Håper dere får mange fine turer sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere muligheter for tur med familie i Bymarka (Trondheim) uten at det blir for langt og for folksomt. Nå som kuldegradene har kommet til byen er myrene greit underlag å sette opp lavo. Om dere vil prioritere utsikt fremfor vannkontakt anbefaler jeg telting oppunder Geitfjellet med utsikt over Trondheimsfjorden. Dette er min vanligste treningstur.

Lavo er jo litt tungt, men vanskelig å komme unna med familie på fem. Min familie er mindre og vi har gått til bestilling av Black Diamond Bombshelter som tar opp til fire.

Ellers vil jeg anbefale en tur til Galdhøpiggen når minstemann er blir tre år eldre. Det er organisert føring over breen og ikke mer enn 650 høydemeter fra høyeste veiforbindelse på Juvasshytta.

Guttungen og jeg teltet der i begynnelsen av september. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13668&highlight=

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere "bryr" dere om å dele med oss.

Gunnar; mener du muligens at vi parkerer ved Kobberdammen, følger traktorstien inn, og camper et sted på høyresiden der? Det ser lettest ut for oss, da kan vi ta med sykkelvogna til å trille barn og utstyr. Da blir det heller ikke langt hvis vi ønsker å fange schvære øret i Kobberdammen. Eller var det et annet sted du tenkte på?

Kanskje vi skal prøve å finne Dreiers Minde også da. Hørt mye om det stedet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med å reise av gårde med 1 forelder, 1 unge og masse tålmodighet på både korte og lange turer.

Ja, det har vi gjort en del. Særlig drar pappa`n og storesøster på fisketur sammen, også med overnatting.

Nå gleder vi oss til en tur alle fem, egentlig fra fredag til søndag. Men hva kommer i veien tror dere!?!? Halloween, selvfølgelig! Storesøster skal gå, så vi må sitte hjemme og dele ut godter fredag i stedet for å være ute i marka :wink:

Men lørdag blir det tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vår gutt er bare tre år nå, så haloween er ikke så viktig enda (heldigvis....) Tenkte oss på fjellet en dagstur i helga, hvis det ikke blir for kaldt, har en liten på tre måneder :evil: ikke prøvd oss med han enda, syns overnatting er forbeholdt hytter enda :-)

Misunner dere som skal på helgetur!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå fra Skistua mot Elgsethytta? Er jo fint det :-)

Like greit å gå E6! Selfølgelig en etappe man må legge bak seg for å komme til finere områder.

Det er vell komme snø i Trondheim?? gråkallen er hvit, samt storheia områdene!

Ellers er bymarka et fint område (lei av marka selv da:/) hvor det er flere valg man kan ta. Fiske i bymarka er vell så å si latterlig, men vet også om vann der som det kan fanges noen fisk i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til moderatoren og til andre på forumet. Denne tråden er veldig bra, og nyttig for oss som har barn.

Jeg selv og sikkert mange andre hadde hatt stort utbytte av en egen kategori om og med barn. Så moderatorer; barn og tur eller familien på tur et den nye kategorien. Håper noen plukker opp tråden og at alle med barn deler sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til moderatoren og til andre på forumet. Denne tråden er veldig bra, og nyttig for oss som har barn.

Jeg selv og sikkert mange andre hadde hatt stort utbytte av en egen kategori om og med barn. Så moderatorer; barn og tur eller familien på tur et den nye kategorien. Håper noen plukker opp tråden og at alle med barn deler sine erfaringer.

Jeg har også tenkt på dette, og er delvis enig i nytten. Ulempen er at det bare er folk med (små-)barn som leser tråden, og at vi dermed mister bredden i erfaringsutvekslinga. Jeg vil veldig gjerne ha råd fra de garva folka som har vært ute en vinternatt før :wink:

Så altså, vet ikke helt om det er så lurt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tråd for oss med små barn hadde vært bra..... :wink:

Slik som denne tråden... :D

Hvem som helst kan starte tråder - eller hekte seg på eksisterende tråder, alt etter hva som passer best.

Nye kategorier kan vi lage når volumet av barnesnakk blir så stort at det er til fortrengsel for andre på forumet, men helst ikke før. Det har ikke akkurat vært påtagelig mye trafikk om barn på tur så langt.... Ingen vits med en egen barnekategori som er tilnærmet død pga lite trafikk. Men hvis interessen og trafikken øker blir jeg enig i behovet for ny kategori...

Moderator har helt sikkert erfaring med når det er lurt å legge til nye kategorier :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.