Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett(este) vintersekk for 2

hilmersen

Anbefalte innlegg

Jeg likte veldig godt tråden om lett sommertelt. På vinteren blir som kjent sekken litt tyngre.

Det eneste av utstyret mitt som jeg virkelig kan anbefale til vinterbruk under dette temaet er sekken min: en Berghaus Expedtion 85l på 1.7 kg.

Ellers bruker jeg

Bergans Cho Oyo

Coleman 400.

Downmat dlx 9 på 1390 gram

Nanuk Performance -30 2950 gram

Millet kort dunjake (billig by-jakke)

Jeg anser pakkvolum og robusthet som viktige egenskaper.

Telt: Mountain Hardwear Kiva light er kanskje en god kandidat for telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig tanke hilmers!

Med vinter antar jeg du mener litt ordentlig norsk vinter (ca - 20 C).

ME iceline 950 veier 1930g og har EN komf ned til -22. Kilo spart

Jeg har aldri prøvd kiva, men kan tenke meg at det er et fint telt. At det overlever en forblåst snøtung natt kan jeg ikke tenke meg...

For å ha et telt som takler en norsk vinterstorm kreves det desverre litt vekt. Noen muligekandidater jeg kommer på i farten:

Nallo 2: 2,1kg

Ringstind 2 med stormmatter: ca 2 kg?

Exped Plaris 2,9 kg

Cho Oyo som du allerede har: 2,4 kg (2,55 hvis du har "bombesikret" med ekstra stang :) )

Det skal nok godt gjøres å finne et telt under 2 kg som duger.

Brenner: MSR simmerlight 184 g uten flaske

Liggeunderlaget er behagelig, men tungt. Hva med gode gamle Thermarest Ridgerest kombinert med Ajungilak rib light og bobleplast nederst? Da har vi tre lag med god isolasjon som havner på ca 700g.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tanke hilmers!

Med vinter antar jeg du mener litt ordentlig norsk vinter (ca - 20 C).

- Stemmer.

ME iceline 950 veier 1930g og har EN komf ned til -22. Kilo spart

Når jeg leste dette så kunne jeg ikke helt forstå at den var såå tung - selv om det står det på sidene til Sportlagret. Puttet posen i vantettpakkpose og veide den på kjøkkenvekten:

-ca 2200 gram (pakkposen veide 300 gram)...så posen veier et sted mellom 1.9 og 2.1. Hvordan kan man bomme så mye?

Jeg har aldri prøvd kiva, men kan tenke meg at det er et fint telt. At det overlever en forblåst snøtung natt kan jeg ikke tenke meg...

For å ha et telt som takler en norsk vinterstorm kreves det desverre litt vekt. Noen muligekandidater jeg kommer på i farten:

Nallo 2: 2,1kg

Ringstind 2 med stormmatter: ca 2 kg?

Exped Plaris 2,9 kg

Cho Oyo som du allerede har: 2,4 kg (2,55 hvis du har "bombesikret" med ekstra stang :) )

Tror du har rett mht kiva - desverre.

Jeg elsker Cho Oyo på solotur og med samboeren....men blir litt trangt med en kompis.....men noe må man vel ofre.

Pluggene har jeg byttet ut med helsports snøplugger (20 cm)

Burde kanskje sy noe selv der man bruker ski og staver som påler? Kanskje i bomull....det blir vel en annen tråd.

Det skal nok godt gjøres å finne et telt under 2 kg som duger.

Brenner: MSR simmerlight 184 g uten flaske

Liggeunderlaget er behagelig, men tungt. Hva med gode gamle Thermarest Ridgerest kombinert med Ajungilak rib light og bobleplast nederst? Da har vi tre lag med god isolasjon som havner på ca 700g.

Andreas

Problemet med liggeunderlag kombinasjonen er at den tar veldig mye plass. At ting tar lite plass er nesten like viktig som at det er lett. En liten sekk veier som kjent mye mindre enn en stor med samme vekt. :D

Det er vanskelig å avgjøre hva som er reelt behov. Kan man spare vekt med å bruke boble/dunbukse og dunjakke inne i en lettere sovepose? Coleman brenneren har jeg fordi jeg ikke tør bruke primus multifuel'en inne i cho-oyo. Telt med fortelt og lett brenner, eller lite telt og tung brenner?

Ser at tråden kanskje heller ikke er strukturert nok....vel, får begynne med en pakkliste.

- sekk (Berghaus expedition 85l. 1700 gram)

- liggeunderlag (Downmat dlx 9 1390 gram (ikke veid))

- sovepose (Nanuk -30 ca 2000 gram) => ME iceline 950 veier 1930g (et varmere alternativ)

- telt (cho oyo 2400 gram) (regner ikke med snøplugger) => (Hilleberg Nallo 2 på 2.1 )

- varmejakke/dunjakke (800-1200 gram)

- varmebukse (Mountain Hardwear compressor 560 gram)

- skall jakke (Turistforeningens bergans jakke....ganske tung....kanskje jeg burde ha den på meg...., eller skaffe en softshell med hette, slik at jeg kan ha en packlite jakke....)

- skall bukse (Packlite ca 200 gram)

- ull trøye (?)

- ull bukse (?)

- ull sokker (?)

- teltsokker (Ajungliak bivvy sokker med trekk - 560 gram)

- brenner (Coleman 400) Vekt (?)

- drivstoff (ca 1 kilo?)

- kaserolle/kjele (

- spade

- søkestang

- varmevotter

- skje

- kniv

- klut/snøbørste

- tisseflaske

- fyrstikker

- pakkpose til dunting (300g)

- pakkpose til andre klær (300g)

- pakkpose til fyrstikker (100g)

- lykt

- kompass

- kartmappe

- gps

- batteri

Annet

- beeper

- nattlue/leirlue

- sportstape

- liten camelback til å ha under jakka

Denne sekken blir vel fort på over 20 kilo....ikke veldig imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På excel har jeg en pakkliste for sommer og en for vinter.

Hvis jeg erstatter noen ting på denne lista med lettere alternativ som er foreslått her kommer jeg på ca 14,5 kg uten mat/vann (Når alt er i én sekk) Ved å dele fellesutstyret på to kommer man ned på ca 12 kg pr pers...

Lista ser slik ut:

Sekk 1,7

Sovepose 1,93

Underlag 0,7

Telt 2,1

Primus m to fulle flasker 2,5

Kjele 0,4

Skje ca 0

Reserveproviant 0,25

Vanntett pose til klær/sovepose 0,25

Dunjakke 0,66

Fleece 0,7

Ull under 0,15

Sokker 0,12

Thermos 0,55

Camelbakpose 0,375

Ullbalaclava 0,04

Norrøna vind- og ullvotter 0,3

Hals 0,05

GPS 0,22

Tape 0,08

Div sikkerhet 0,05

1. Hjelp 0,12

Multitool 0,2

Spade 0,65

Goggles 0,15

Hodelykt 0,135

Kart/kompass 0,08

Ekstra batt 0,05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleece'n kunne være byttet ut med en genser/jakke i primaloft. Varmere og lettere.

Soveposen kan bli flere hekto lettere. F.eks Tundra Pure -20 med gåsedun med fillpower 860 EU.

http://www.upandunder.co.uk/eshop/catalogue/testbs.asp?Manufacturer_ID=447&Activity_ID=27&Description_ID=24. 1225 gram.

Kan da sove i dunjakken eller primaloften + eventuellt en fiber bukse a la denne:

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/cocoon_pro_60_side_zip_pant.html

Når det gjelder telt finnes det jo lettere F.eks Warmlite 2R. Duger på mange andre plasser f.eks Denali.

Black Diamond Firstlight har vist seg tåle mye også.

Med disse ting, lettere og mindre plasskrevende kan man velge en mindre og lettere sekk : Crux AK70 1,5 kg. 70 +7 liter

Eller ta den helt ut:

Golite Pinnacle ca 760 gram

Jo det går nok å få ned vekta her en del også og enda være varm og trygg.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blande meg inn i sovepose og teltdiskusjoner, men for innerplagg er det bare en ting som gjelder når det er kaldt! For å sitere Jokke: I kjøreskapet hjemme er det ull. Ull, ull, ull, ull, ull, ull, ull, ull, ull, ull, ull, ull... ;)

Ulla bevarer varmeisoleringseffekten også etter at det er gjennomvått av svette. En annen ting med ull er at det ikke lukter hest etter to dager på tur. Alle syntetplagg lukter fælt med litt svette i, men ulla tåler mye mer før andre må sitte to meter unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ønsker jeg skal vare evig-har et bidrag på telt som veier ca 1 kg uten plugger(Warmlite 2c).verdens letteste 4 sessongers exp.....

Bruker ski til bardunering-litt tynt strømpetau fra ski til plugghemper hindrer at stålkantene herper ting og tang.Hvor kaldt bruker dere gassfyring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slang jakka på vekta, og den viste 1050g.. aner ikke hvor jeg fikk 660g fra. Sikkert skriveleif.

Det er forøvrig Bergans dunjakke.

Jøss, Stephenson's Warmlite så jo veldig lovende ut. Jeg har aldri hørt om dem. Noen som sitter på erfaringer kanskje?

Primaloft jakke istedenfor fleece er også sikkert smart. Eller en lett dunjakke f.eks. Rab Microlight Alpine Jacket (340g)

Selv bruker jeg sjelden isolasjonsbukse. Ned til 15-20 kalde har det holdt med netting og en god ullongs.

Jeg går over til flytende litt før 0 grader, men jeg vet det er endel som alltid bruker gass. Hvis man har en brenner hvor man kopler til gassboksen med en slange, kan man sette boksen oppå kjelen for å opprettholde futten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmlite-teltene er egentlig ganske gamle telt som har vist seg å tåle mye vær. Problemet med de er at de kan bli en del kondens men kan man hantere det går det greit....En annen sak er at det kan snø rett inn i teltet når man åpner inngangen. Men lette og starke JA. Relativ sær hjemmeside www.warmlite.com

Med en lett fiberjakke er man jo litt forsikret mot den fukten i dun som stadig debatteres her! Behovet for en fiber bukse kan selvfølgelig diskuteres.Kan være godt å dra på ved natterasten eller under dagen ved pause.

Gass ja. Bruker selv flyende ved temp under null. Går fint å bruke det med slangebrenner ved en hel del blå grader men føler det er bedre med flytende da mye snø må smeltes. Og ved eventuell oppvarming av teltet.Har brukt varmeveksler ved primusbruk og da gikk det kjappt med snøsmeltingen. Har ikke prøvd på gassbrenner med dette men det burde jo gå like bra der og man ville spart en del gass.

På svenske www.fjaderlatt.se finnes denne utstyrslisten for en vintertur:

http://www.fjaderlatt.se/2007/11/utrustningslista-fr-vintertur-med-ltt.html

Mye som kan diskuteres der men vekten er jo ikke så gale.

Hva er det for sekk du har som veier 1,7 kg Andreas?

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ført oppvekten på hilmersens Berghaus Expedition 85 L sekk..

Selv bruker jeg Norrøna nansen 100L på ca 3,1 kg. Erfaringsmessig havner jeg stort sett på ca 20 kg på en langhelgs vintertur.

Hadde vært morro å se hvor lett det er mulig å reise på vinteren. Vi kom jo ganske langt ned på vektskalaen for sommertur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd 80-literen - men 85-literen. Den er vel et par år nå. Jeg synes den er knall - det er stort sett bare den jeg bruker nå, også på dagstur. Den komprimeres bra. Jeg bærer så og si all vekt på hoftene, og bruker skulderstropper kun til støtte - prøver jeg noe annet får jeg vondt i ryggen. Hvis man hovedsaklig bruker skulderstroppene til å bære, er de nok litt for tynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.