Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde tenkt å komme Erik Solheim i forkjøpet

og fikk nylig en prøvetur med el-bilen Reva. (100-tusen kroners bil fra India)

Grei nok til småturer men svært bråkete.

El motoren kvein som en vaskemaskinsentrifuge i hekken.

Selgeren sa dette var normalt for el-biler.

Noen andre med erfaringer med el-biler ??

http://www.revanorge.no/om-reva/om-reva.html

http://www.aftenposten.no/klima/article2730611.ece

.

post-728-133474590594_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Jeg ser verdien i slike biler for funksjonshemmede, men for noen som kan sykle er vel sykkelen å foretrekke! Jeg ville uansett ikke turt å kjøre mer enn 50 km/t i noe sånt, tenk å kollidere med en slik elektrisk rullestol med tak på :wink:

Skrevet

Sykkelen er grei å ha men dekker ikke alle behov.

Med hobbyjobb som småskalasnekker på si har jeg en del utstyr som skal med.

Hammer og pistol og vinkelsliper og den slags er ikke alltid så greit å få med seg på sykkelen.

En el bil med 60-80 km radius hadde passet bedre. Kunne ha ladet den på arbeidsplassen.

Skrevet

Jeg tror noen andre el-bilen som f. eks. Think er litt sikrere i trafikken. Som Eggen sier er Reva ikke laget for å kjøre fort med den. I hvert fall ikk laget for motorveien.

Min betenkelighet mot akkurat Reva er distansen den kan kjøre. Jeg skulle typisk bruke en slik bil til alle turer i nærområdet (0-35 km hjemmefra), der du ikke vil sykle. Men da må du kunne være sikker på at den rekker fram og tilbake uten oppladning. Jeg synes en slik bil bør ha en rekkevidde på rundt 150 km, ved normal kjøring. Man kan foreløpig ikke regne med å kunne lade opp bilen i hvert parkeringshus, f. eks. på jobben. Jeg tror det finnes el-biler som klarer det.

Men for lange distanser trenger man foreløpig en normal bil, så lenge man ikke har hydrogen-påfyllingsstasjoner eller stasjoner der man kan bytte batteri med en fulladet en. I tillegg har man ofte behov for å kunne frakte litt mer bagasje. Så en el-bil er typisk noe man burde kjøpe seg som ekstra bil hvis man ønsker seg 2 biler.

Foreløpig klarer jeg meg med toget til jobben og 1 bil for helgene.

Jeg synes forresten Erik Solheim gjør det bra ved å på sikt forby store forurensende biler. Det er helt unødvendig å bruke slike biler, selv om noen synes det er morsomt å ha en.

Skrevet

En Reva skulle bruke ca 1 kw pr mil.

Full tank skulle bli ca 8 kw, dvs ca 8 kroner.

Så billig i drift skulle den bli.

En batteripakke skulle vare i ca 3 år og koste 17000.

Dvs burde regne en ekstra krone pr mil i batterier sånn grovt sett.

Skrevet

Hadde vært artig å prøvd en slik en. Kanskje med skiboks eller en kajakk eller 2 på taket og båthenger på slep i tillegg :wink:

Jeg har mer tro på hybridbiler til aktive mennesker, enn rene batteribiler. Men som nummer 2 bil er det sikkert flott.

Hvordan gjør man det med varmeapparat på sånne biler?

Skrevet

kjiver skrev:

Hvordan gjør man det med varmeapparat på sånne biler?

På Revaen er det et el-varmeapperat som sluker strøm.

Det er også en jukseinnretning som genererer varme ved å fyre diesel.

Men du har rett, dette kan bare bli bil nummer 2.

Men hadde ikke trengt å fyre opp nummer 1 for alt mulig.

.

Skrevet
Jeg synes forresten Erik Solheim gjør det bra ved å på sikt forby store forurensende biler. Det er helt unødvendig å bruke slike biler, selv om noen synes det er morsomt å ha en.

Det syns ikke jeg, er målet å få ned utslippene mest mulig raskest mulig er det naturlig å gå på de store utslippskildene. Jeg tror imidlertid at han har en flying her, finanskrisen vil redusere utslippene globalt drastisk. Worst case for verdensøkonomien og utslippene er bort i mot halvert på få år...

Skrevet

Essem,

Solheim sier at finanskrisen er bra for klimaet.

Men den er for lettvint, når vi overhode ikke kan ta oss råd til miljøhensyn. Nå må det rasjonell drift til, miljøhensyn vil koste. Tror det kan ligge an til en stor opprydding i klimahykleriet inne kort tid.

Skrevet

Kryk, miljø og klima er to vesentlig forskjellige temaer.

At finanskrisen er bra for klimaet, tja kommer an på hvordan du definerer det. Dagens fokus på klima er at det går utover folk som må flytte, framtidige kostnader osv osv. Altså klima relatert til oss som mennesker. Det banale spørsmålet blir derfor, hva er verst for oss som mennesker? Svaret er pinlig enkelt spør du meg.

Skrevet

lindap skrev:

Den høres mer interessant ut:

http://www.think.no/think/content/view/full/290

Med nybilpris på 199 000 og 1200 i batterileie pr måned blir den for dyr no.2 bil for meg.. :D

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/tester/nybiltester/article2061111.ece

Kryk skrev:

Skjerpings, Dag!

du kan ikke snakke om effekt (kW) når det gjelder forbruk.

Er jo ikke rart du går på bløffen med el-bil.

Ja hvordan vil du på en lettfattelig måte forklare forbruket. :wink:

For meg vil det som går ut av et batteri være det samme som kommer inn.

Bruker du 8 kw så må du også tilføre 8 kw for å få ladet det opp.

Er det noe som har gått meg hus forbi her ? :D

Skrevet

Her står det at Reva stryker i kræsjtest:

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article1849505.ece

Jeg ville ikke satt livet mitt på spill for miljøets skyld. Kjøp heller en liten bensinbin som nummer 2-bil. (som Citroën C1 eller Toyota Aygo). De koster ikke mer, de bruker svært lite bensin og er langt tryggere å sitte i når uhellet skulle være ute.

Edit:

Det er faktisk mulig å lage råe elbiler, men prisen til denne tør jeg ikke tenke på:

0-100 på 7 sekunder og 25-32 mil på en ladning! http://www.dinside.no/motor/bil/nyheter/porsche/helt+elektrisk/art790330.html

Forresten:

Strømforbruk måles i kWh, ikke i kW. Når du lar en panelovn på 1kW stå på i en time har du brukt 1 kWh strøm. Strømmåleren du har i boligen måler mengde kWh du har forbrukt.

Skrevet

Ja det var nå heller ingen BMW følelse heller å sitte inn i den boksen.

Men for småkjøring fra A til B i byen eller i bygda ville jeg tatt sjansen.

Har kræsjet både på sykkel og motorsykkel uten at det heller gikk noe særlig bra.

En kilowatt-time koster ca 1 krone, så regnestykket i kroner skulle vel bli det samme

uten for mye flisespikkeri :D

Panelovnene kastet jeg ut i forrige århundre. :wink:

"Fyre med ved" :D

(Produserer ca 150 kWh for hver fyring som blir lagret på isolert vanntank

og fordelt utover huset de nærmeste dagene. Vet ikke om det er noe å

hente på dette rent miljømessig, men expertene sier vedfyring er klimanøytralt) :D

Skrevet

Såvidt jeg kan huske Dag, så er en hestekraft omtrent 0.7 kilowatt. Hvis elbilen har en effekt på 1 kw tilsvarer det i underkant av halvannen hestekraft. Det blir vel litt lite ?

Skrevet

Ja det ble noe lite.

Fikk opplyst at det kostet ca kr 8 å fylle opp tanken og den kunne gå 8 mil.

Skulle vært artig å ha sett et regnestykke på dette. :wink:

Startet tråden for å få noen ekspertutalelser om el-bil og forbruk mm.

Er amatør på området.

Har hørt at en batteripakke til Think koster 90000. :D

Kan dette stemme :D

Skrevet

Hvis vi går ut fra at 1 kWh koster 1 krone og du har 8 kWh på tanken (siden det koster 8 kroner å fylle opp tanken), da kan man regne seg fram til dette:

Bilen har en rekkevidde på 8 mil. Da vil den i snitt bruke 1 kWh per mil.

Når bilen kjører i 40 km/t, som er veldig realistisk, bruker den 15 minutter på å kjøre 1 mil.

Det vil si at når den kjører i 40 km/t bruker den 1 kWh per kvarter. Det vil igjen si at da brukes det en effekt på 4 kW i 40 km/t. (dvs ca 5 hk).

Toppeffekten vil sikkert være en del høyere enn dette.

Skrevet

Dag, å blande effekt og energi er bare å rote. :wink:

Ser at batteriet har en kapasitet på 200 Ah og spenning på 48 Volt.

Tar du ut makseffekt i motoren som er på usle 12 kW, så holder det 48 minutter med kjøring fra fulladet til batteriet er tomt.

Kjedelig bil. :D

Skrevet

Tror jeg kjøper en slik bil, den gjør seg fint på bagasjebrettet på sykkelen.

el-bilen Reva

Kan fort bli el-bilen Ræva. Eller el-bilen "Bare-Rævva" :wink:

Skrevet
Nei det var ingen BMW.

Men det var helst lydnivået som skremte meg.

Hørtes ut som mye av effekten gikk med på å lage ulyder.

Prøvde en el-bil på Hunderfossen for noen år siden. Tror det var en Think. Den var rimelig lydløs når jeg kjørte (nesten ekkelt stille for en som er vant til en skranglete Transit med bensinmotor).

Skrevet

Det syns ikke jeg, er målet å få ned utslippene mest mulig raskest mulig er det naturlig å gå på de store utslippskildene. Jeg tror imidlertid at han har en flying her, finanskrisen vil redusere utslippene globalt drastisk. Worst case for verdensøkonomien og utslippene er bort i mot halvert på få år...

Transportsektoren ER en av de store utslippskildene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.