Gå til innhold
  • Bli medlem

Turanbefalinger i Nordmarka!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde tenkt å ta meg en tur ut i Nordmarka førstkommende helg! Har ikke vært i området før, så lurer derfor på om noen har noen gode anbefalinger??:arrow: Har fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag til rådighet!

Er det forresten noen som er kjent i område somønsker å bli med? Bare ta kontakt, har i utgangspunktet tenkt til å stikke ut alene, men hyggelig med nye turkamerater:D

Mvh Kim

Annonse
Skrevet

Svarttjernshøgda fra Tverrsjøen, eventuellt Kollern i samme tur (har hørt mye bra om Kollern) :D Ellers kan jeg anbefale deg å ta med sykkelen, og kombinere turen med fottur på feks en topp og transportetappe på sykkelen (vel, på Svarttjernshøgda er ikke det nødvendig)!

God tur! :arrow:

Skrevet

De fineste områdene er i nord synes jeg og Tverrsjøen er et godt utgangspunkt. Det går an å kjøre dit. Mange nydelige topper stort sett med sti helt opp.

Ellers er det et naturreservat litt lenger sør som heter Spålen/Katnosa. Det ligger en liten jakthytte (Sinnerdammen) der som Løvenskiold eier, men som kan leies gjennom DNT. Må bookes på nettet, men er bra og billig.

Oppkuven er et bra område med et naturreservat, men den eneste overnattingshytta i nærheten er Smedmyrkoia. Telt er jo en mulighet men det er kaldt om natten.

Ellers er åsene innerst i Maridalen veldig fine. Her kan man surre rundt lenge på et ganske lite område uten å kjede seg. Et par overnattingshytter (ubetjente). De fleste går nok dagsturer rundt her.

Sykkel er generelt lurt i Nordmarka fordi avstandene er store og det er mange grusveier.

Og toppturer er jo bra da :arrow: Sjekk f.eks ut Gyrihaugen - Sandungskollen -Middagskollen - Sandbekkmana - Åssjøbrenna osvosv.

Skrevet

Jeg kan anbefale Vestmarka, på vestsiden av Nordmarka. Det er et vakkert turterreng med en del fine stier. Det er 1 overnattingshytta fra DNT helt i sør, med veldig fint utsikt.

Ellers kan jeg også anbefale Kobberhaughytte (betjent) som hyggelig overnattingssted. Skiforeningen har også hytter, men de har hotellpriser. Tomtehytta (selvbetjent) er også veldig koselig.

Skrevet
Jeg kan anbefale Vestmarka, på vestsiden av Nordmarka. Det er et vakkert turterreng med en del fine stier. Det er 1 overnattingshytta fra DNT helt i sør, med veldig fint utsikt.

Bifalles! :arrow:

Ta en tur i Vestmarka, og Hovdehytta på Furuåsen er helt fantastisk med utsikt over Oslofjorden, Blefjell og Gaustatoppen!

Skrevet

Som flere har skrevet: Ta sykkelen. Da når du langt inn, og kan finne fine områder hvor det ikke er mye folk. Enkelt å ta sykkelen på banen til Frognerseteren. Da starter du høyt og trenger ikke slite deg opp lange bakker...

Et annet alternativ er å ta toget til Movann. Også et fint startpunkt. Fin DNT-hytte på Tømte (IKEA-hytta).. Må bookes på DNT online eller på kontoret i sentrum.

Så seint i fiskesesongen er det harving som gjelder. Kan få gode fangster med mark i mørket nær land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.