Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til tur i Trøndelag eller omegn?


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

Har noen helger som skal slås ihjel. Er i utgangspunktet da i Trondheim, event på vei opp eller ned til Trondheim fra østlandet.

Det gir mulighet til tur i nye områder!

Noen som foreslå de beste områdene for tur fredag til søndag?

- i sør/nord trøndelag (maks 2-3 timer fra trh)

- i østerdalen

- gudbrandsdalen

- eller anna?

Har tenkt litt på forollhogna.

Har bil, og er fleksibel på ski eller til fots avhengig av forholda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trollheimen er jo et sjeldent fint område. Er du medlem av TT eller DNT kan du jo også ta turen innom noen av selvhusholdene og kjøpe litt ekstra proviant og overnatte i seng om det er ønskelig. Eller har vi også Sylan, mange supre området rundt omkring her i midtnorge! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor 3 timer fra Trondheim rekker du ganske mye, Dovre, Trollheimen/Oppdal, Sylan(Tydal eller Meråker/Storlien) og ikke minst et par forslag fra https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=115263#115263

Ikke topp forhold denne helga, men i oktober pleier det ellers å være noen fine klare dager her i Trøndelag. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Har noen helger som skal slås ihjel.

a) Trollheimen

F.eks. Storhornet 1589 moh.

Tørrt, fint og hardspeika nysnø fra 1100 moh - perfekt for fottur akkurat no!

(11 km t/r, 5 timers tur)

:wink: Resfjellet

Tørr og fin myrsti til 900 moh, resten tørr fjellsti, hard nysnø på toppen.

(13 km t/r, 6 timers tur)

c) Ruten

Litt mer våte myrstier - men tørr fjellhei og litt snø på toppen

(12 km t/r, 5 timers tur)

d) Terningsheia

Tørrt, fint, snøfri kysthei

(9 km t/r, 5 timers tur)

Det som er lengst å kjøre er Storhornet, det er 12 mil (en vei ) fra byen, ellers er de andre en times kjøring fra byen.

e) Forollhogna er en lang kjøretur fra byen, selve fjellturen er en grei 8 timers tur på 15 km t/r.

God fjellsti, en del nysnø oppi fjellet, oppi selve Hogna antar jeg forholdene er som Storhornet (ser sånn ut i allfall)

Skal du ha flere forslag, så har jeg har jo endel å foreslå :roll:

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e) Forollhogna er en lang kjøretur fra byen, selve fjellturen er en grei 8 timers tur på 15 km t/r.

God fjellsti, en del nysnø oppi fjellet, oppi selve Hogna antar jeg forholdene er som Storhornet (ser sånn ut i allfall)

God tur !

Jeg var på Forhollhogna i sommer og synes det var en flott dagstur. Kjøreturen fra Trondheim er helt overkommelig. Mener å huske av vi brukte ca 2,5 timer til bommen i Synnerdalen.

Selve turen var lettgått og grei. Tror vi brukte 5 - 5,5 timer T/R. 8 timer høres i allefall veldig mye ut.

Usikker på snøforholdene der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e) Forollhogna er en lang kjøretur fra byen, selve fjellturen er en grei 8 timers tur på 15 km t/r.

God fjellsti, en del nysnø oppi fjellet, oppi selve Hogna antar jeg forholdene er som Storhornet (ser sånn ut i allfall)

God tur !

Jeg var på Forhollhogna i sommer og synes det var en flott dagstur. Kjøreturen fra Trondheim er helt overkommelig. Mener å huske av vi brukte ca 2,5 timer til bommen i Synnerdalen.

Selve turen var lettgått og grei. Tror vi brukte 5 - 5,5 timer T/R. 8 timer høres i allefall veldig mye ut.

Usikker på snøforholdene der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Tror vi brukte 5 - 5,5 timer T/R. 8 timer høres i allefall veldig mye ut.

Usikker på snøforholdene der nå.

8 timer kvalitetstid mine venner 8)

Vedlagte usannsynlig dårlige bilde viser hvordan den så ut 15. okt fra Rensfjellet, Samsjøen rett ned.

post-511-133474589988_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndelag seinhøstes er jo både òg da....

Sjekk ut litt den nordtrønderske fjellheimen, bla Skjækerfjella fra norsk/svensk side. 2 - 2,5 t fra Trheim.

Utg.pkt: Snåsa, Gaulstad innafor Steinkjer, Verdal eller Kallseidet i Sverige.

Etter mitt syn den siste villmark i Trlag!

Personlig syns jeg dog at vinteren er finest der. (Ref bla 71 gr N igår). Mye myr å surre i, såfremt du ikke er lokalkjent.

Du slipper ihvertfall drøssevis med folk der inne.

Hehe, heldigvis vet ikke sørtrøndere flest så mye om nettopp dette området.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
noen i trøndelag som vet om det er skiføre i fjellheimen?

Det blir nok snart det ja, men det er lite botn -- myrene er bare såvidt frosse. På bildet under ser du snøforholdene på 800 meter i går 28. oktober, du bør ha truger i alfall:

post-511-133474592129_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard skrev:Sjekk ut litt den nordtrønderske fjellheimen, bla Skjækerfjella fra norsk/svensk side. 2 - 2,5 t fra Trheim.

Utg.pkt: Snåsa, Gaulstad innafor Steinkjer, Verdal eller Kallseidet i Sverige.

Etter mitt syn den siste villmark i Trlag!

Ikke helt enig i det, går du nordover fra Skjækra kommer du inn i flere urørte områder, Blåfjella sør i Lierne, Lierne Nasjonalpark som grenser mot temmelig øde områder på svensk side, Havdalsfjella nord i Lierne, områdene mellom rv 74 og rv 764 (dvs veien mellom Nordli og Grong og veien mellom Trones og Skorovatn, er vel så mye villmark som Skjækra. I Skjækra kan du tross alt risikere å treffe folk... Børgefjell ligger i også delvis i NT. (Og i følge Notar tar det bare 3 timer fra Trondheim til Børgefjell...) Sørøstover fra Børgefjell er det også ganske så urørt. Rundt Skjækra er det derimot ganske så fullt av hytter, samt at stien inn til Norges geografiske midtpunkt ikke akkurat reduserte trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
I Skjækra kan du tross alt risikere å treffe folk...

Hvis poenget var ikke å treffe folk, så finns det muligheter lengre sør...

Trodde jeg også skulle sliippe slikt igår oppi Gråurda, det er også et temmeligt øde /villt område, men bonden hadde sannelig vært på trimtur dagen før...

Tviler nok på om bonden går til fjells i trugeføre, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig i det, går du nordover fra Skjækra kommer du inn i flere urørte områder, Blåfjella sør i Lierne, Lierne Nasjonalpark som grenser mot temmelig øde områder på svensk side, Havdalsfjella nord i Lierne, områdene mellom rv 74 og rv 764 (dvs veien mellom Nordli og Grong og veien mellom Trones og Skorovatn, er vel så mye villmark som Skjækra. I Skjækra kan du tross alt risikere å treffe folk... Børgefjell ligger i også delvis i NT. (Og i følge Notar tar det bare 3 timer fra Trondheim til Børgefjell...) Sørøstover fra Børgefjell er det også ganske så urørt. Rundt Skjækra er det derimot ganske så fullt av hytter, samt at stien inn til Norges geografiske midtpunkt ikke akkurat reduserte trafikken.

Enig ASI, blir vel egentlig villere og villere jo lenger N og Ø mot Sverige man kommer.

Kan vel også sies at minst folk der inne er utenfor jaktperioder....

Forsøkte bare å holde meg innafor lovlige avstander mht 2-3 timer. Meglere bør man def ikke stole på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:? Resfjellet

Tørr og fin myrsti til 900 moh, resten tørr fjellsti, hard nysnø på toppen.

(13 km t/r, 6 timers tur)

Skal du ha flere forslag, så har jeg har jo endel å foreslå :wink:

God tur !

Trøndelag er myrete generelt. Tørr og fin myrsti til Resfjellet - jaja, var der i sommer, ganske mye gjørme oppi der da, kan bare tenke meg hvordan det ser ut der oppe senhøstes. Får du forhold med barfrost er det den beste tiden å forsere trøndermyra

Jeg er akkurat tilbake fra en tur på Tustna. Tustna og Stabblandet har flere fjell av ulik bratthet opp til 900 moh og fjellene står nærmest rett opp av havet. For øyeblikket er det noe sne i høyden, men tipper at den ikke ligger så veldig lenge her ute i havgapet. Ligger såvidt i Møre og Romsdal, men innenfor 2,5 timer fra Trondhjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Trøndelag er myrete generelt. Ligger såvidt i Møre og Romsdal, men innenfor 2,5 timer fra Trondhjem..

Det er jo nylig blitt ei ferje mindre i Norge. Fortell mer om den nye brua og hvordan den forkorter reisetida til Tustna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte bare å holde meg innafor lovlige avstander mht 2-3 timer. Meglere bør man def ikke stole på

Helt enig (hvilket punktumene skulle indikere at jeg var klar over), et korrekt anslag er nok minst 4,5 timer, det mest trolige er nok 5.

(Tar vel rundt 3 timer fra Steinkjer skulle jeg tro)

OT: Lurer på om de fikk solgt noe på den bløffen, eller om potensielle kjøpere begynte å lete etter Børgefjell i Grong sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

OT: Lurer på om de fikk solgt noe på den bløffen, eller om potensielle kjøpere begynte å lete etter Børgefjell i Grong sentrum.

Hva har det med myr å gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.