Ebeth Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Var på tur for to uker siden, og fyrte bål inne i lavvoen. Det skal vel ikke underdrives at det ble noe vel røykfylt...... Problemet er lukta som har satt seg i jakka! Værste sure bållukta ever. Har nå kjørt jakka to runder i vaskemaskinen, samt at den har hengt ute i over en uke. Men jakka lukter like jæ....... Noen som har noen gode råd og tips?? Det er forøvrig en Bergans istind-jakke som jeg kjøpte i sommer....... Siter
Carl F Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 Det beste tipset jeg har er; la den henge ute litt til Siter
erys Skrevet 15. oktober 2008 Skrevet 15. oktober 2008 En trøst - det blir mindre lukt etterhvert som tia går. Siter
Ebeth Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Skrevet 17. oktober 2008 Jakka får henge ute til etter eksamen i desember. Så satser jeg på luktfri jakke når første studietur går av stabelen uti februar en gang..... Siter
erys Skrevet 17. oktober 2008 Skrevet 17. oktober 2008 Det finnes noen preparater (sprayboks) beregnet for å fjerne røyk(sigarett)lukt - tiltenkt brukt i bil / husrom. Har en sånn boks (Sonax Smoke-ex). Hvis du sprayer det forsiktig på tøyet - så hjelper det en god del. Tror ikke evt. membran skal/vil ta skade av dette. Siter
Frifant Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Hva er problemet? Bållukt av klærne er et tegn på at du ikke sitter i sofaen og kaster bort livet ditt. Jeg er stolt av bållukta mi! Siter
skeptikern Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 er jo bare å fylle lommene med wunderbaum Siter
Erik Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 OT: For noen år siden sendte jeg teltet og en del klær med pakkepost fra østlige Sentral-Asia og hjem til Norge. Alternativet var å bli flådd på overvekt på flyet. Noen uker på overtid kommer pakken til Oslo, men den er "åpnet" og deretter teipet igjen og også stemplet at den har vært innom Moskva . Det snodige er at nå var det en meget sterk bållukt av teltet og klærne mine. Jeg lurte fælt på om en eller annen korrupt toller eller postbetjent i Sibir eller Moskva har lånt teltet og klærne mine og dratt på tur Det var bare å henge alt til utlufting noen måneder så forsvant bållukten. 1 Siter
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Fikk et tips en gang om å legge klærne sammen med grillkull. Det skal visstnok meget effektivt aborbere lukt. Er verdt et forsøk? Siter
Leik Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Slutter meg til frifants holdning i denne saken. For, kan det overhodet lukte bedre? Siter
villmarkingen Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Henger meg på frifant jeg også. HVis man ikke ønsker bållukt i klærne man bruker til daglig, bør man kanskje heller bruke andre klær når man er på tur....... Bållukt i klærne er da bare et tegn på at man er litt aktiv i stedet for en sofasliter, og forøvrig ikke den verste lukten heller Siter
Sisher Skrevet 20. oktober 2008 Skrevet 20. oktober 2008 Eddik skal visstnok også være effektivt, trekker til seg lukta. En liten skål eddik på badet og la jakka henge der en stund (et døgn kanskje?) , verdt et forsøk iallfall. Men er da enig med de andre som liker bållukta, mmmm *sniff, sniff* ) Siter
t0bbE Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 Når en maler innendørs, altså vegger, tak etc. så er det jo et gammelt "kjerringråd" å sette ut et stort fat med oppskjærte løkringer på, disse "suger" til seg lukt, har prøvd det selv, og det funker faktisk! Bare prøv å henge opp klærne i et relativt lite rom med et digert fat med løk stående under, er verdt et forsøk! Siter
Lompa Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 Lukten av bål er god, men sur røyklukt i klær og telt er ikke så gild... Jeg tror vel at lukta går fortere ut ved å bruke den, enn om den henger ute. Det er i alle fall min erfaring. (Kan evt finne et fjøs å henge den i, for å bytte ut lukta med en annen. ) Siter
jonasro Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Det som var verre var når vi kokte fårikål og et lass med bacon i lavvoen Den lukta hang i en stund... Siter
Etsvends Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Bakepulver tar lukt I vaskemaskinen?? vil vel bruse bra. Siter
sam86 Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 Når han er så opptatt av å stille opp i heiskøen med ren jakke som fortsatt lukter "ny", er han vel ikke villig til å stappe jakka full av kull, bakepulver, løk osv?! Utstyr er til for å brukes, er jo derfor man kjøper det (ser da bort ifra de "moteløvene" som tusler nedover gågata i de hotteste membrand-jakkene, som selvfølgelig ikke må få noen flekker) Sam Siter
Vandrelysten Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 Selv om det kanskje er "respekt" her å ha en anorakk som lukter bål, er det sikkert fler her som også bruker den griseprisede goretexen til mer enn å sitte i skogen og brenne kvist, og kanskje ikke setter pris på sur bållukt i dagliglivet. Å stikke nesa innom her for å rakke ned på de som ikke har lyst til å lukte bål biddrar ihvertfall ikke, så det er kanskje litt bortkastet. Evt kan man starte sin egen tråd der man snakker om hvor digg det er å sitte og lukte bål utenom på tur. EDIT: slang på en smiley for ikke å virke fullt så grinete Siter
Ebeth Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Skrevet 27. oktober 2008 Når han er så opptatt av å stille opp i heiskøen med ren jakke som fortsatt lukter "ny", er han vel ikke villig til å stappe jakka full av kull, bakepulver, løk osv?! Sam Han er faktisk en hun...... Takker for gode tips! Er forøvrig helt enig i at bållukt er ren godlukt, den sure røyken etter einerbål derimot........ Jakka er uansett sendt på spesialrens. Kan ikke gå med en sånn lukt i jakka når jeg skal ha praksis blandt unger og astmatikere.... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.