panda Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Det er gøy å gå på fjellet om dagen! Været er bra, og snøen nesten vekk. Gaustadtoppen er stor og imponerende, men turen opp dit skremmer ingen. Tvert imot er den trivelig og grei, og man følger en overmerket sti som ikke har bratte partier overhodet. De siste par hundre metrene bort til toppunktet er litt småklyvete riktignok, men totalt uten vanskelige eller skumle partier. Det var overraskende lite snø og overraskende mange mennesker. De fleste fra vår kjære EU-nabo i sør med behagelige fartsgrenser og komplisert grammatikk... Mange brukte skistaver men holdt et rolig tempo, De fleste ønsket "Grus gott" eller noe slikt der jeg dundret forbi. Oppe på toppryggen benyttet jeg anledningen til å studere rennene ned på sidene. Noen av de så ut til å være kjørbare på ski, mens andre var rimelig bratte (sikkert noen som kjører de og). Den første til høyre etter hytta virket temmelig innbydende. Det hadde vært gøy om noen som har kjørt ned her kunne fortalt litt om det! På toppen traff jeg to unge herrer fra Stuttgart som delte sjokoladen sin med meg Jeg ruslet litt bortover nordeggen som er endel mer klyvete enn turistruta. Det så ut som en fin tur. Den bare MÅ tusles engang. Bjørn R Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
Erik Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Oppe på toppryggen benyttet jeg anledningen til å studere rennene ned på sidene. Noen av de så ut til å være kjørbare på ski, mens andre var rimelig bratte (sikkert noen som kjører de og). Den første til høyre etter hytta virket temmelig innbydende. Det hadde vært gøy om noen som har kjørt ned her kunne fortalt litt om det! Dette er en høydare for de lokale heltene. Jeg har kjørt ned en renne sånn ca. midt på toppeggen. Med feil type ski og med litt høy pudderfaktor gikk det selvfølgelig til helvete i annenhver sving. Jeg husker særlig å ha mistet den ene skien i et spektakulært (dvs egentlig utrolig klønete) fall hvoretter jeg skled hjelpesløst nedover oppå et minioverflateskred før jeg omsider stoppet etter noen titalls meter. Turen opp igjen på bena i dyp snø i en bratt renne var utrolig slitsomt. Jeg hadde egentlig ingenting å gjøre i det bratteste partiet ned fra eggen - unntatt selvfølgelig å tilfredstille visse Jackass behov. Lengre ned var det fantastiske forhold. Jeg vil absolutt anbefale det, forutsatt at man tar forholdsregler mht rasfare m.v. Siter
Tom Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Uff, hørtes ut som altfor mange folk etter min smak. Men Gausta er et nydelig fjell. Det er helt klart. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 11. juni 2004 Skrevet 11. juni 2004 Jeg ruslet litt bortover nordeggen som er endel mer klyvete enn turistruta. Det så ut som en fin tur. Den bare MÅ tusles engang. Den har blitt tuslet . Se bildegalerie på www.etojm.com. Den gangen gikk vi nordfra over ryggen og ned forholdsvis bratt på en liten sti på vestsiden, for å komme tilbake til bilen. Veldig flott og bortsett fra i toppområdet hverken på nordryggen eller i vestflanken noe som helt trafikk. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.