Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med store skiseil?


hilmersen

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå brukt kite i lite vind og nasa skiseil i mer vind (8kvm+4kvm). Det jeg ser er at til turbruk så foretrekker jeg enkeltheten med et skiseil, og jeg trekkes derfor mot å velge det også i lett vind.

Ha dere noen erfaringer som dere kan dele? Hvilken størrelse bør jeg i så fall gå for? (ser for meg at et 16kvm hadde vært passe....men ser ikke det på skiseil.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det er noen som selger så store seil lenger.. Fischer hadde et på 18, men det har de ikke lenger tror jeg... Sjekk på www.skiseiling.no. De går mest for Fischer Multi, som vel går fra 5-11 kv eller noe sånt. Flere celler kan lukkes, og det kan også tas rev i seilet. Egentlig en ganske elegant patent. Da holder det med ett seil.

Ulempen er at de er litt store sammenpakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Hilmersen

Kunne du fortalt litt mer om bruken av skiseil? Ser veldig interessant ut...

Hvordan fungerer det:

Med tung sekk? Pulk?

Til bruk på en seriøs langtur.

Hvor landskapet er mer kupert enn Hardangervidda.

Greit å pakke opp og ned, selv om det er sprett kaldt?

Brukes det mest for moro, eller er det et seriøst morsomt fremkomstmiddel?

Takk for svar - dette kan jeg ingen verdens ting om, men ble svært nysgjerrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se litt på websia mi vedrørende skiseil.

" http://www.ryggsekk.net/skiseil/index.htm "

I tillegg til NASA seil så lager Wolf Bering er også store skiseil.

Ei gammel Beringer prisliste finns på min webside:

" http://www.ryggsekk.net/skiseil/skiseilesiden/skiseil/skiseiltyper/beringerseil/beringerseil.htm "

Jeg har ikke prøvd Beringer seil, med de sies å være veldig gode.

BØRGE OUSLAND er en av hans kunder.

Se " http://www.parawing-beringer.de/ "

"skiseil.no" forhandlet (tidligere?) Beringer skiseil.

Hvis jeg skulle kjøpe et (som jeg har vurdert litt) så ville jeg prøve å handle direkte fra Wolf Beringer

Hilsen jan hugo s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg har sparsom med bilder fra skiseiling,

ganske enkelt fordi fotograferingen gjerne må "arrangeres" underveis.

Med her er noen bilder som viser litt om bruksområdet.

Pga god kontroll (og derav høy sikkerhet) kan man seile på flere plasser en slette vann og vidder...

http://www.ryggsekk.net/turer/fugltinden/fugltinden.htm

http://www.ryggsekk.net/turer/ullstinden-25mars07/ullstinden.htm

Hilsen jan hugo s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Har kikket på siden din.

Siden man bor i Bergen blir det et kinkig valg.. Kite eller skiseil :)

Får følge litt med på bruktmarkedet for begge deler. Heller vel mest mot at det brukes som "heis" til toppturene, og langtur med pulk. Da er vel et skiiseil løsnignen. Faren er når man finner ut hvor morro det er :shock:

Noen som har erfaring med begge deler, og eventuelt kan si hvor egnet en kite er til topptur med slalåmski og langtur med fjellski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig forskjell på langtur er sikkerheten. Med skiseilet kan man ta ut kraften momentant, men det kan være vanskeligere med en kite (som har mer kraft og dermed gir mer fart og muligheter for hopp osv)

Har ikke så mye erfaring med kite, men for turbruk er nok skiseilet å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. www.skiseil.no selger det - faktisk helt opp til 32kvm. Nasa seilene er enda enklere enn fischer/beringer - og enda litt mindre kult. Kort sagt perfekte for tur.

Nasaseilene kan jo rigges som kite. I stedet for å gå på et 32 kvm :shock: er det kanskje en ide å satse på et sett med ekstra liner. Da øker anvendeligheten uten å trenge å ha med seg en masse ekstra vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med kite - men siden jeg liker å dra på tur så har jeg gått veien fra tube til foil til skiseil. Nasaseilet går nok ikke like høyt som fischer, det har heller ikke like mye kraft - men det er veldig raskt å ta opp og ned. I flate områder med fin vind ser jeg ingen grunn til ikke å bruke kite. Det som er fint med skiseil er at det også kan brukes trygt i mer kupert landskap og i områder med litt vegetasjon. En tur fra tempelseter til høgevarde startet i vindstille og endte opp i så sterk vind at jeg hadde problemer med å sette i stavene. Jeg er veldig glad at jeg ikke hadde kiten - jeg tror jeg hadde slitt med å få den ned. Med skiseilet rakk jeg en 3-4 turer opp og ned før turkameratene med feller kom. Det jeg liker med nasa seilet er:

- det er lett (jeg gidder å ta det med)

- det tar liten plass ( jeg gidder å ta det med)

- det er veldig raskt å pakke ut

- det er forholdsvis raskt å pakke ned

- det har en duk => ingenting som blir fylt av snø i snødrev (hadde en foilkite som revnet fordi den ble fylt med snø under en pause

Det jeg ikke liker er:

- det tar ikke like god høyde som en kite

- det kan være litt av og på i sterk vind

- det er litt for enkelt til å ikke dra på tur med

Noe annet jeg liker er at samboeren faktisk ikke er redd for de. Kite er skummelt i ugjevn vind, men et skiseil får man alltid ned.

Fischer vs Nasa. Her er jeg usikker selv. FIscher er nok helt sikkert bedre å seile, men ikke like god som en kite. På den annen side er nasa-seilet mindre og raksere launche.

Hvis man kun tenker fremdrift så lønner det seg nok uansett å gå mot vinden. Jeg kan riktig nok se for meg situasjoner hvor man man skal gjennom en liten dal hvor høyde spiller stor rolle...

På turer jeg har vært så blir det ofte at de med fischer eller kite må vente litt på meg...men, så har jeg også noen ganger vært på toppen før de har fått opp kiten....

Utfordringen når man er flere på tur er at man uansett må vente på hverandre, så man får ikke tatt ut gevinstene av det utstyret man har....

Vel, oppsummeringen er at jeg synes skiseilet gir meg mer glede enn kiten på tur fordi jeg ikke får bekymringene. I veldig lett vind og god sikt er nok en kite best.

Jeg har trukket en 40 kilos pulk i løssnø med et 4kvm skiseil - men da burde jeg ikke vært ute....men vi slapp å grave oss ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasaseilene kan jo rigges som kite. I stedet for å gå på et 32 kvm :D er det kanskje en ide å satse på et sett med ekstra liner. Da øker anvendeligheten uten å trenge å ha med seg en masse ekstra vekt..

Tanken har slått meg....kanskje til og med to sett med liner (50 meter i stedet for 25)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Har kikket på siden din.

Siden man bor i Bergen blir det et kinkig valg.. Kite eller skiseil :)

Får følge litt med på bruktmarkedet for begge deler. Heller vel mest mot at det brukes som "heis" til toppturene, og langtur med pulk. Da er vel et skiiseil løsnignen. Faren er når man finner ut hvor morro det er :D

Noen som har erfaring med begge deler, og eventuelt kan si hvor egnet en kite er til topptur med slalåmski og langtur med fjellski?

Jeg synes ikke en kite er egnet hverken til topptur eller fjellski. Vel, topptur kan være greit dersom na er veldig konservativ og tar ned kiten før toppen.

Fjellski er skummelt nok med skiseil - men det går bedre med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Hilmersen

Kunne du fortalt litt mer om bruken av skiseil? Ser veldig interessant ut...

Hvordan fungerer det:

Med tung sekk? Pulk?

Til bruk på en seriøs langtur.

Hvor landskapet er mer kupert enn Hardangervidda.

Greit å pakke opp og ned, selv om det er sprett kaldt?

Brukes det mest for moro, eller er det et seriøst morsomt fremkomstmiddel?

Takk for svar - dette kan jeg ingen verdens ting om, men ble svært nysgjerrig!

Skiseil er ikke morro - det er for lett... (men tur er jo alltid gøy)

Det er veldig lett å pakke opp, ikke like lett å pakke ned - "må finger hekles" - synes det er lettere enn kite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se litt på websia mi vedrørende skiseil.

" http://www.ryggsekk.net/skiseil/index.htm "

I tillegg til NASA seil så lager Wolf Bering er også store skiseil.

Ei gammel Beringer prisliste finns på min webside:

" http://www.ryggsekk.net/skiseil/skiseilesiden/skiseil/skiseiltyper/beringerseil/beringerseil.htm "

Jeg har ikke prøvd Beringer seil, med de sies å være veldig gode.

BØRGE OUSLAND er en av hans kunder.

Se " http://www.parawing-beringer.de/ "

"skiseil.no" forhandlet (tidligere?) Beringer skiseil.

Hvis jeg skulle kjøpe et (som jeg har vurdert litt) så ville jeg prøve å handle direkte fra Wolf Beringer

Hilsen jan hugo s.

Siden din har vært til stor inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har slått meg....kanskje til og med to sett med liner (50 meter i stedet for 25)

Vet du hvordan det er med depower når man rigger NASA som kite? Før lå det en oppskrift på nettsiden deres, men den er borte. Sikkert fordi de selv skal selge linesettene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

hva slags sko kan man bruke - er det stabilt nok med litt høyere og stivere BC sko?

Min tanke er å bruke dette på litt lengre turer (med pulk), og da er det kanskje ikke alltid jeg vil klare å bruke seilet, og da er det greit og slippe alt for tungt skiutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC-sko er absolutt ikke å anbefale. Ei heller de smaleste fjellskiene. Du står mye mer stabilt og godt på tyngre utstyr. Husk at du står utenfor alle løyper og spor, og må mestre overganger mellom fokk og løsere snø. I litt løssnø må du ha bredde på skiene for å flyte oppå også. Under ideelle forhold (knallhardt) er det helt greit å seile med spinklere utstyr, men på en lengre tur må du ha noe tyngre. Det man taper på å gå med tyngre utstyr tar man igjen mange ganger på seilingen.

Jeg har nå kjøpt meg et Beringerseil, og det seiler utrolig mye skarpere enn det gamle NASA-seilet. Det pakker også betydelig mindre enn Fischerseilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte du Beringerseil direkte, og hva kostet det? Blir mer og mer fascinert, og har egentlig skiutstyret som trengs (Scarpa T4 og åsnes rago), spørsmålet er mer finans, og så spørs det om bikkja kommer til å synes det er morsomt å springe etter (og i den forbindelse, dette er kanskje et rart spørsmål, men hvor langsomt kan man seile?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det seilet kjøpte jeg brukt fra 1222 på Finse. De pleier å selge utleieseil etter sesongen.

Hvor fort eller seint du kan seile avhenger jo selvsagt av vinden og hvilken retning du skal i forhold til den. Løfter du seilet rett opp over hodet så kan du stå stille. Har du god vind og fast snø kan du seile 80 km/t om du tør... ;)

Bikkja kan sitte i pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg seiler litt med skiseil (selv om jeg liker best å gå på ski, gjerne på topper ;)

Stor sett benytter jeg telemarkski og halvhøyde plastsko fra Garmont (tilsvarende feks T3).

Men jeg har også kitet eller seilt med fjellski (Fisher Eurpopa 109) og BC sko (litt høye BC sko).

Selv om det kan være litt slitsom (kontra telemark) så er det fortsatt godt mulig. Tar flere hvilepauser og kjører lavere kryssevinkel. Hvis jeg skal på en "horisontaltur" på over 20 kilometer så friskter det ikke med Telemarkski/Plastsko. Det hender også at vinden rett og slett forsvinner og man må gå tilbake!

Noen bilder fra en slik tur er her:

http://ryggsekk.net/turer/snarbyeidet-tromsdalen-28mar06/snarbyeidet-tromsdalen.htm

Jeg lekte og tauet litt på gutten vår, 5 år i vinter.

Da er skiseil suverent (Fisher Multiseil).

Se: http://ryggsekk.net/skiseil/bilder/20090222-Kilpis-skiseil/index.htm

Hilsen jan hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nettopp sånne horisontalturer jeg har i tankene når jeg lurer på om man kunne klare seg med BC sko, men det er uansett ikke så veldig viktig, da jeg har både BC utstyr og Scarpa T4/Rottefella Riva Z/Åsnes Rago, så da er det vel bare å prøve seg fram tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid en avveining, om det gjelder toppturer eller skiseil. Jeg har også tungt og lett utstyr, men velger ikke det letteste hvis jeg skal seile lengre turer. Det er jo et spørsmål om å ha det gøy også... :)

Bruker man pulk kan man ta med seg to par sko om man vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.