Gå til innhold
  • Bli medlem

De to søre Uranos og Langeskavltinden 1. og 3. oktober


500fjell

Anbefalte innlegg

Nydelig bilde av store Uranostind sett fra S1! :D Nysnøen pynter virkelig opp, og gjør at den flotte eggen kommer langt tydeligere fram. Knallekkert!! Flere av de andre bildene i turrapporten var også flotte, og særlig Hurrungane etter solnedgang ga en helt spesiell stemning!

Som dere erfarte, er det noe drit å ta seg fram under sånne forhold, og det var nok ingen dum avgjørelse å snu opp mot Falketind. Nok en gang… :) Den tinden blir nok deres en vakker dag, skal du se. :D

Artig å lese om deres utflukter i høstferien, men denne tiden av året vil fort by på sånne forhold som dere nettopp fikk. Jeg har selv som regel avsluttet fottursesongen i slike høyder i månedskifet sept/okt. Å snuble rundt i steinrøysa i nysnøen blir fort ganske slitsomt, og ikke minst langt mer farefullt og tidkrevende. Men bildene blir jo fine da! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bilde av store Uranostind sett fra S1! :D Nysnøen pynter virkelig opp, og gjør at den flotte eggen kommer langt tydeligere fram. Knallekkert!! Flere av de andre bildene i turrapporten var også flotte, og særlig Hurrungane etter solnedgang ga en helt spesiell stemning!

Som dere erfarte, er det noe drit å ta seg fram under sånne forhold, og det var nok ingen dum avgjørelse å snu opp mot Falketind. Nok en gang… :D Den tinden blir nok deres en vakker dag, skal du se. :lol:

Artig å lese om deres utflukter i høstferien, men denne tiden av året vil fort by på sånne forhold som dere nettopp fikk. Jeg har selv som regel avsluttet fottursesongen i slike høyder i månedskifet sept/okt. Å snuble rundt i steinrøysa i nysnøen blir fort ganske slitsomt, og ikke minst langt mer farefullt og tidkrevende. Men bildene blir jo fine da! :)

det som var så dumt var at vi ikke fikk tid til å nyte utsikten fordi det ble mørkt så fort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig. Banalt kanskje, men det er med den første snøen fjellet er på sitt aller vakreste. Hvit brud? (den var skikkelig banal)

Tøff tur og flott side dere lager.

Tusen takk steinur :lol::)

Snøen er vakker å se på på denne årstiden, men jeg liker meg best i den med mer snø :D

Vinteren er vel også kommet til Vestlandet tenker jeg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren er vel også kommet til Vestlandet tenker jeg? :D

Siden du spør (og det var du som startet tråden), et bilde fra igår, Torene og Felden i Bjørkedalen, tatt fra tur til Tverrelvhornet, på utkikk etter nye skiturer, snø til knærne på toppen, masse hvite ryper (og en jeger som jeg villedet etter beste evne).

Gleder meg til å følge dere i turrapportene på nye korstog til Falketind oa neste år.

post-4080-133474587809_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutter!!! Tøffe turer i tøffe fjell!! Fin nettside dere har! :D Skal følge med den utover neste år!! Når det gjelder Uranostind og Falketind så har også jeg de tindene igjen. Kanskje vi kan slå følge på en fin varm sommerdag neste år. Flott i fjellet når det er melis på toppene, men det er nå kjekt når det er varmt og sol da! :D Foretrekker det ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutter!!! Tøffe turer i tøffe fjell!! Fin nettside dere har! :D Skal følge med den utover neste år!! Når det gjelder Uranostind og Falketind så har også jeg de tindene igjen. Kanskje vi kan slå følge på en fin varm sommerdag neste år. Flott i fjellet når det er melis på toppene, men det er nå kjekt når det er varmt og sol da! :D Foretrekker det ja...

ja det hadde vært kult :lol: må si at jeg også foretrekker sol og varme på toppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det hadde vært kult :lol: må si at jeg også foretrekker sol og varme på toppene.

Hei Jørn!!

Vi skulle nesten akkurat til å spørre deg om dere vil bli med oss på neste års "Mjølkedalsbreen rundt". Fra Koldedalen, sydeggen på Uranos-Slingsbytind-Uraknatten (ja den er ikke 2K)-Sagitravers-(Mjølkedalspiggen om vi gidder)-Langeskavltind-Koldedalen. Selv mangler jeg bare Sagi N-1 og N-2 av 2000-metringene der, men turen i sin helhet vil bli bra.

Sleng dere på alle som vil neste sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det hadde vært kult :lol: må si at jeg også foretrekker sol og varme på toppene.

Eeh, forstår jeg dere "solskinnsgutter" riktig, hvis jeg tolker dere dithen at nå er det slutt med ranglingen til sommer og sol igjen??

Dere vet jo at det er i jan, feb og mars gutter blir menn og at menn fortsatt beholder gutten i seg :D

Best regards

Peter Pan; The little boy who never grew up :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh, forstår jeg dere "solskinnsgutter" riktig, hvis jeg tolker dere dithen at nå er det slutt med ranglingen til sommer og sol igjen??

Dere vet jo at det er i jan, feb og mars gutter blir menn og at menn fortsatt beholder gutten i seg :D

Best regards

Peter Pan; The little boy who never grew up :)

Seff!

Frister allerede med en bitende kald tur til Nautgardstindene+Nubbene og Kvitingskjølen i februar :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gutter!!! Tøffe turer i tøffe fjell!! Fin nettside dere har! :) Skal følge med den utover neste år!! Når det gjelder Uranostind og Falketind så har også jeg de tindene igjen. Kanskje vi kan slå følge på en fin varm sommerdag neste år. Flott i fjellet når det er melis på toppene, men det er nå kjekt når det er varmt og sol da! :D Foretrekker det ja...

Du må bli med på Uranosbreen rundt neste sommer, Jørn! Det blir knall. Skyfri himme, tørt fjell og mye kvasse egger! Synes det er litt kjipt at jeg ikke fikk blitt med på denne turen, men pytt sann - jeg får jo sydtoppene neste år, og Stølsnostind og Falketind har jeg vært på :lol::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet jo at det er i jan, feb og mars gutter blir menn og at menn fortsatt beholder gutten i seg :D

Sånn. Måtte bare lagre den eplekjekke kommentaren før du rekker å endre den. Kan hende det blir behov for å trekke den frem igjen om noen måneder... :D:D:lol:

Sondre & Co: Artig rapport og fine bilder.

Jeg vet ikke om jeg bør si dette for folk kan jo få noen idéer og faktisk gjennomføre det :) , men jeg er ikke sikker på at sesongen på Falketind er over. Man kan jo alltids ta bussen til Øvre Årdal (går i 17-tiden på fredager fra Oslo S). Så tar man drosje til Hjelle og slår opp teltet noen hundre meter forbi bebyggelsen. Lørdag morgen labber man inn til Vetti, opp til Vettismorki, opp til og over Stølsnosi før man går løs på eggen opp Falketind. Retur blir samme vei ned igjen. Turen burde være gjennomførbar på en lang dag. Man kan også flytte teltet opp til Vettismorki for å gjøre dagsturen på lørdagen noe kortere. På søndag labber man ned til Hjelle og tar drosje til Øvre Årdal og buss hjem igjen. Bussen går ganske tidlig på søndager.

Men jeg tipper breen er ekstra skummel på denne årstid med et tynt snølag som bare såvidt dekker sprekkene. I tillegg har man de "vanlige" problemer ved denne årstid som dere opplevde.

Jeg har ikke gått ruten over Stølsnosi selv, men har gått noen ganger opp og ned til/fra Vettismorki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Erik! :D

I know, det er fortsatt muligheter for den turen over Stølsnosi, også til vinteren. Kunne også gått videre mot Fyrstevatnet, rundet opp på Stølsnosi og videre ruta du beskriver. Men, hvertfall jeg og Bjørn-Even sitter med noen "ugjennomført" på samvittigheten, tenker da på at vi ikke "beseiret" disse svaene. Så jeg snakker nok på begges vegne når jeg sier at vi SKAL få gjennomført denne runden som planlagt. Blir nok flere turer opp dit, Bjørn-Even er jo kjempeheldig som har tilgang til hytte på Eidsbugarden. Pionérruta frister å få tatt en gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn. Måtte bare lagre den eplekjekke kommentaren før du rekker å endre den. Kan hende det blir behov for å trekke den frem igjen om noen måneder... :D:(:D

Sondre & Co: Artig rapport og fine bilder. .

Hehe ja Erik, hender jo man går på trynet iblant, så det får man tåle.

Satt inni Helgedalen for 14 dager siden, skulle til å legge meg (i bilen!) noen timer, da 2 klatrere kom ruslende slukøret tilbake.

De kom fra Gjertvasstind/Styggedalstindene, skulle gå til Storen, rap ned og videre til Turtagrø. De returnerte grunnet svært glatt fjell, hverken sommer eller vinterføre, bare glassert. Forholdene så svært fine ut nedenfra, men slik var det altså ikke. Jeg vurderte det seff dithen at å gå begge ryggene alene sannsynligvis ville medføre retur, mest sannsynlig der de returnerte, foten av Sentraltind.

Kjempenedtur, dog får nå fokusere på alle oppturene dette året istedet.

Tror nok det er langt vanskeligere å beholde gutten i seg i voksen alder, enn å bli "voksen".

Skal love deg at Atomsilda har klart den saken godt, for maken til gutt enda da! Supert Jørn :D

Ja, veldig morsomt å følge ungdommene og deres turer. Tipper vi leser om de på noen hårreisende ekspedisjoner høyt der oppe om noen år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh, forstår jeg dere "solskinnsgutter" riktig, hvis jeg tolker dere dithen at nå er det slutt med ranglingen til sommer og sol igjen??

Dere vet jo at det er i jan, feb og mars gutter blir menn og at menn fortsatt beholder gutten i seg :D

Best regards

Peter Pan; The little boy who never grew up :(

joda errugærn, selvfølgelig blir det rangling om vintern! det er jo da det er tøffest og barskest, men de mest utsatte toppene gidder ikke jeg drive å kødde oppi nå, det var skummelt nok opp til søre uranostind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pionerruta opp til Falketind må dere ta gutter. Vi gikk ned den tidl iår. Morsomt.

Slike ruter er noe jeg virkelig gleder med til å ta tak i fra neste år, når lista er "full".

Er jo nettopp pga tidligere turer over alle knausene der, at man blir keen og nysjerrig på slikt.

Passerte bla nedenfor Jostien her om dagen, den må jo også gås snart seff etc etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh, breen så veldig grei ut den, hoppet over ei smal bresprekk, dett var dett.

Men å spørre bla Mayhassen el meg om brepasseringer gjøres helst via pm;)

Vi gikk ned pionerruta usikret, opplevdes faktisk trygt, men da skal man ikke surre utenfor selve ruta i særlig grad.

Mayhassen hadde blitt forklart ruta ned av en han traff deroppe mens han ventet på oss.

Vedkommende vet sikkert dere som har hytte der, hvem er. En solid gammal herremann i Heimen, BH.

Nedenfra på breen ser denne ruta veldig frisk ut.

Sprekt av gammelgutta å finne denne leia opp for mange herrens års siden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk ned pionerruta usikret, opplevdes faktisk trygt, men da skal man ikke surre utenfor selve ruta i særlig grad.

Mayhassen hadde blitt forklart ruta ned av en han traff deroppe mens han ventet på oss.

Vedkommende vet sikkert dere som har hytte der, hvem er. En solid gammal herremann i Heimen, BH.

Nedenfra på breen ser denne ruta veldig frisk ut.

Sprekt av gammelgutta å finne denne leia opp for mange herrens års siden :D

Håvard, enig i at man ikke skal rote mye i den bratte svaflanken der hvor pionerruta går. Vi følte oss også relativt trygge der usikret på tørt føre, men syntes ikke det var fryktelig mange alternativer ned der uten sikringsmidler. Etter et bomforsøk hvor vi tok for langt sør (mot Falketind), gikk vi litt opp igjen og skrådde mer ned mot nord, og fant en slags renne med ”trappetrinn” i. Dette var i 1997, og vi visste svært lite om pionerruta, men var eventyrlystne og ville se om vi fant den. :D

Det var en diskusjon for noen år siden rundt pionerruta og hvor denne går, og i den tråden gjorde jeg et forsøk på å tegne inn sånn ca hvor vi gikk ned mot Falkbreen. Det er nok i omtrent dette sporet pionerruta også går, har jeg forstått i ettertid:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=9244&highlight=falkbreen#9244

Som gjesten ”oj” kommenterer et par innlegg under bildet jeg har tegnet på, så går pionerruta noe mer til høyre i toppen.

En anne tråd om pionerruta:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=28236&highlight=falketind+pionerruta#28236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sikringsmidler i sekken kunne muligens ha gjort seg. :D

Ellers en fin tur. :D

Takk, men vi har ikke særlig erfaring med tausikring. Dessuten hadde det ikke hjulpet oss opp de svaene heller, problemet var at det var kul umulig å komme seg opp. :( Vi var akkurat på limiten på siste renna opp til Søre Uranos, isete og snø som dekte takene gjorde det ekkelt å tenke på at bak deg gikk det 20-30 meter rett ned i steinrøysa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.