Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er noen personer som prøver å samle på 2k-topper og kremtopper av alle høyder. I den forbindelsen oppstår behov for tau til sikring på både bre og i eksponerte partier.

Nå må nytt tau anskaffes og jeg lurer på om vi skal velge Rando-tau eller et halvtau. Hvilken lengde anbefales i så fall på halvtauet?

Link til et Rando-tau på markedet:

http://sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=BEA14&var_1=BEA14-30&categorynu=BS01&categorytxt=Klatretau%20Beal&produkt=Beal%20Rando%208%20mm

Fant en gammel tråd på temaet: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3126&highlight=randotau

Hva sier ekspertisen?

Annonse
Skrevet

Har Beal Rando som du linker til i 30 meters utgaven.

Jeg bruker det mye på toppturer og lignende, der jeg vet jeg kan komme over punkt som kan kreve litt enkel sikring.

Tauets vekt og volum i gjør at terskel for å ta det med på tur blir liten, noe som også er et viktig poeng med et slikt tau.

Ved hjelp av noen 120 slynger til sele og noen få karabiner kan du komme langt, uten at det trenger å ta så stor plass.

Krever bruken deres at tauet skal tåle mer klatring (førstemannsfall o.l.) er randotauet ikke et alternativ.

Skrevet
Krever bruken deres at tauet skal tåle mer klatring (førstemannsfall o.l.) er randotauet ikke et alternativ.

Tauet er ment å ha med for bruk over anmarsj over bre og som sikring i eksponerte partier.

Ved mer klatring så blir det halvtau i sekken.

Skrevet

Har også Beal rando til all sikring untatt klatring. Ved klatring kan man supplere med et annet halvtau/tvillingtau og benytte de som tvillingtau.

Skrevet
Har også Beal rando til all sikring untatt klatring. Ved klatring kan man supplere med et annet halvtau/tvillingtau og benytte de som tvillingtau.

man bør vel da bruke det sammen med et tvilling og ikke et halvtau?

Skrevet
Vi er noen personer som prøver å samle på 2k-topper og kremtopper av alle høyder. I den forbindelsen oppstår behov for tau til sikring på både bre og i eksponerte partier.

Nå må nytt tau anskaffes og jeg lurer på om vi skal velge Rando-tau eller et halvtau. Hvilken lengde anbefales i så fall på halvtauet?

Link til et Rando-tau på markedet:

http://sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=BEA14&var_1=BEA14-30&categorynu=BS01&categorytxt=Klatretau%20Beal&produkt=Beal%20Rando%208%20mm

Fant en gammel tråd på temaet: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3126&highlight=randotau

Hva sier ekspertisen?

Ekspertisen sier at du ikke må bruke et randotau til å klatre med. Dersom et randotau blir liggende over en stein vil det slites over og gi brudd langt tidligere enn et tvilling/halv eller heltau.

Dersom du - som mange som klatrer i høyfjellet - velger halvtau må du ha to halvtau (det visste du sikkert) med en lengde som er tilpasset utfordringene der du skal klatre. Selv bruker vi å ha med 2*60 meters tau for å ha ekstra margin til rappeler, men 2*40 meters tau bør normalt være tilstrekkelig.

Skrevet
Har Beal Rando som du linker til i 30 meters utgaven.

Jeg bruker det mye på toppturer og lignende, der jeg vet jeg kan komme over punkt som kan kreve litt enkel sikring.

Tauets vekt og volum i gjør at terskel for å ta det med på tur blir liten, noe som også er et viktig poeng med et slikt tau.

Ved hjelp av noen 120 slynger til sele og noen få karabiner kan du komme langt, uten at det trenger å ta så stor plass.

Krever bruken deres at tauet skal tåle mer klatring (førstemannsfall o.l.) er randotauet ikke et alternativ.

Om du mener at du bruker tauet til å gi en person litt ekstra trygghet over en smal egg eller lignende - der du selv beveger deg over uten å føle behov for sikring - , vil sikkert tauet gi den ønskede effekt. Men det er å håpe at vedkommende ikke glir ut og blir hengende i tauet over en stein eller lignende, pga brudd fare. Det er heller ikke så lett å klatre opp på.

Skrevet
Ekspertisen sier at du ikke må bruke et randotau til å klatre med. Dersom et randotau blir liggende over en stein vil det slites over og gi brudd langt tidligere enn et tvilling/halv eller heltau.

Dersom du - som mange som klatrer i høyfjellet - velger halvtau må du ha to halvtau (det visste du sikkert) med en lengde som er tilpasset utfordringene der du skal klatre. Selv bruker vi å ha med 2*60 meters tau for å ha ekstra margin til rappeler, men 2*40 meters tau bør normalt være tilstrekkelig.

Jeg er i ferd med å anskaffe 2 halvtau á 60m til mer seriøs klatring (vet jeg må ha to). Har også et heltau fra før. Men vekt er og blir en "issue" hver gang man skal på tur. Det blir en rekke turer der det ikke er direkte klatring, men hvor man hadde følt seg litt mer konfortabel med å være sikret pga eksponeringen. Da er faren stor for at et hel- eller halvtau blir liggende igjen hjemme. Det er til slike turer jeg tenker å putte et rando-tau i sekken.

Skrevet
Har også Beal rando til all sikring untatt klatring. Ved klatring kan man supplere med et annet halvtau/tvillingtau og benytte de som tvillingtau.

Skal du ha med 2 rando tau for å bruke dem som tvillingtau vil du ikke få noen vektbesparelse. Beal Rando tau veier 37g/m, om du i stedet tar med deg et Beal Joker tau (som du kan bruke som heltau, halvtau eller tvillingtau) veier det bare 53g/m. Det er mitt valg.

  • 7 måneder senere...
Skrevet

Ekspertisen sier at du ikke må bruke et randotau til å klatre med. Dersom et randotau blir liggende over en stein vil det slites over og gi brudd langt tidligere enn et tvilling/halv eller heltau.

Dersom du - som mange som klatrer i høyfjellet - velger halvtau må du ha to halvtau (det visste du sikkert) med en lengde som er tilpasset utfordringene der du skal klatre. Selv bruker vi å ha med 2*60 meters tau for å ha ekstra margin til rappeler, men 2*40 meters tau bør normalt være tilstrekkelig.

Hvorfor må man ha to? Et halvtau er da laget for å kunne ta et førstemansfall alene. På enkle ruter med liten fare for steinsprang el.l. som kan skade tauet kan man greie seg med ett. (Viktig å da bruke en brems som er beregnet for dette, evt en HMS-knute)

Fordelen med to er jo at det gir ekstra sikkerhet om det skulle skje noe med ett av taua, i tillegg gir det lengre rapeller.

Skrevet

Husk at det jo også går greit at bruke bare et halvtau til klatring om det brettes på midten. Det bliver da bare halv lengde naturligvis - men det er mye lettere enn å ha med to og sikkerheten er like så stor som om der blev brukt 2xhalvtau...

Skrevet

Det er klart at man kan klare seg med ett halvtau. Men om man tenker seg at man har ett halvtau på 50 meter tar det ganske lang tid å klatre om man skal - man må jo da lage standplass for hver 25 meter? Eller man må klatre på et enkelt halvtau. Det kan sikkert gå bra, men er vel i strid med vanlig metode slik jeg oppfatter det.

Sikkerhetsmessig mener jeg det er en fordel om man har med seg 2 tau. Man kan miste ett tau eller den som har tauet kan ha et uhell. Det er derfor jeg sa at man bør ha med to tau. Det jeg egentlig mener er at hver person bør ha med seg hvert sitt tau.

Skrevet
Det er klart at man kan klare seg med ett halvtau. Men om man tenker seg at man har ett halvtau på 50 meter tar det ganske lang tid å klatre om man skal - man må jo da lage standplass for hver 25 meter? Eller man må klatre på et enkelt halvtau. Det kan sikkert gå bra, men er vel i strid med vanlig metode slik jeg oppfatter det.

Tanken var å klatre på enkelt halvtau, som i teorien skal gå helt bra, feks på en travers el.l. der man ikke skal rapelere ned igjen og vil ha lettest mulig sekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.