Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av størrelse på fjellstøvler

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har deponert på et par modeller fjellstøvler som jeg synes sitter bra på foten. Jeg skal bruke støvlene kun på fjellet på sommer og høst. Jeg har gått opp en halv størrelse i forhold til det jeg bruker til vanlig. Jeg prøver med kombinasjonen standard svart "kontorsokk" + et par ullvangsokker. Når jeg tvinger tærne frem slik at jeg kjenner tuppen av skoen får jeg pekefingeren i mellom bak hælen. Hvis jeg strammer lissene og tupper forsiktig i veggen kjenner jeg ikke fronten, men dersom jeg tupper hardere kjenner jeg fronten. Føler at skoen på en måte passer akkurat hvis jeg bruker tykkere sokker (les ullvangsokker). Det er vel ikke riktig å måtte ta på seg et par tjukke raggsokker midt på sommeren bare for å "fylle opp" støvlen?

Synes dere jeg burde gå opp en størrelse, eller er den passe ut i fra de opplysningen jeg har gitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den som har skoen vet hvor skoen trykker.... 8) Spøk til side! Høres vel greit ut slik du forklarer...Der er også mulig å bygge opp med en flat såle for å komme "høyere" i støvelen. Slik vil foten sitte bedre dersom den skulle være ørlite grann stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tilbakemelding. Det er ikke godt å kjenne hvor skoen trykker når man går frem og tilbake på stuegulvet 8) Jeg har gått opp en halv størrelse i forhold til det jeg bruker i vanlige sko (les joggesko). Det jeg i grunn er mest redd for er at fjellstøvelen blir for liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner jo litt selv om du synes skoen blir for trang eller for romslig. Du skal få til å bevege litt på tærne når du har på skoene, så de skal ikke være helt trykkt fram i skoene. Personlig så bruker jeg å gå med en tynn, teknisk sokk med en tykk ullsokk utenpå, det er for å forhindre gnagsår og generellt holde meg varm selv om jeg måtte plumpe ut i en kald bekk eller myr. En generell regel er vel som de mange sier, å gå opp ca. en halv størrelse på skoa. Men samtidig så varierer det jo veldig fra fot til fot hva som foretrekkes. Uansett må det være såpass at du får til å røre på tærne, men samtidig kjenne at skoa sitter og ikke glipper bak i hælen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan fint bevege tærne uten at jeg kjenner fronten hvis jeg bruker vanlig sokker+ullvang sokker. Hvis jeg bruker tjukke ullsokker type raggsokk og snører igjen så fyller jeg skoen helt og de sitter som støpt. Men da er jeg redd for at tærne blir klemt i front ved feks. nedstigning fra fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe du må kjenne etter selv. Om du er redd for at tærne skal bli klemt inn når du går nedoverbakk ville jeg nok tro at du har litt for små sko. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å gå opp en kvart str. ekstra, bare for å kjenne hvordan den skoen sitter på foten kontra den du har nå. Det gjelder å finne en som ikke er for liten men heller ikke for stor. Jeg har det ihvertfall sånn at jeg "kjenner" føttene mine såpass og har vært såpass på tur at jeg vet akkurat hvordan skoen skal sitte. :D Ville prøvd å gå opp en kvart størrelse til, om det går ann for å kjenne hvordan den sitter på foten. Bare husk at skoen skal fortsatt sitte godt, og for all del ikke glippe i hælen, det blir det gnagsår av. Du kan også prøve å legge inn en tykk såle om du tror skoen er for romslig i høyden. Prøv deg litt fram så kjenner du nok når skoen sitter som den skal. Men husk: Relativt romslig i front, pass på at hælen ikke glipper og sørg for at den sitter godt rundt vristen, snør igjen godt og stramt og prøv å beveg deg litt rundt og kjenn. Om du er i tvil ville jeg prøvd flere størrelser for å kjenne etter. Etter min mening bør du få plass til en tykk og god raggsokk uten at skoen føles for trang! Lykke til! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har vært en del på tur, men aldri med skikkelig fjellstøvler :D Har bare hatt billigere merker tidligere. Det er ganske dyr invistering, så jeg vil på best mulig måte gjøre riktig valg med en gang. Da jeg prøvde en halv størrelse større enn den jeg har nå i butikken med ullvangskokker, begynte skoen å kjippe så vidt i hælen. Jeg gjør et forsøk med den størrelsen jeg har nå. Merker også at det er forskjell på føttene, den ene skoen sitter perfekt medns den ene muligens føles akkurat passe/litt trang. Støvlene vil antagligvis utvide seg litt med tiden (dog ikke i lengden). Så kanskje det er plass til en tjukkere sokk etter at skoen er gått inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt kommet mange gode råd. Jeg kan på mange måter tiltre det som t0bbE skriver:

Du kjenner jo litt selv om du synes skoen blir for trang eller for romslig. Du skal få til å bevege litt på tærne når du har på skoene, så de skal ikke være helt trykkt fram i skoene. Personlig så bruker jeg å gå med en tynn, teknisk sokk med en tykk ullsokk utenpå, det er for å forhindre gnagsår og generellt holde meg varm selv om jeg måtte plumpe ut i en kald bekk eller myr. En generell regel er vel som de mange sier, å gå opp ca. en halv størrelse på skoa. Men samtidig så varierer det jo veldig fra fot til fot hva som foretrekkes. Uansett må det være såpass at du får til å røre på tærne, men samtidig kjenne at skoa sitter og ikke glipper bak i hælen.

Jeg går med Ullvang Spesial + ullraggsokker. Men skoene vider seg ut etterhvert, og da fyller jeg på med såler og ev. et par tynne sokker.

(Et nummer mindre er ikke bra, selv om det er mulig å bruke. Da med bare et par tynne strømper. Det kjennes fort om skoen er litt liten om du skal ned noen hundre meter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sko er det du har deponert på ?

Når du går på tur, og spesielt hvis du går i flere timer, og kanskje med sekk i tillegg vil foten utvide seg ganske mye i løpet av turen. Derfor er det nok lurt å velge en sko som føles litt stor. Mitt beset tips er å ta ut sålen og sett foten din ned på den. Da ser du raskt hvordan str på skoa er i forhold til foten.

Kjøpte meg selv nye sko i fjor, men oppdaget at de var for små. Gikk derfor opp ganske mye på de siste.

I tillegg vil skoene utvide seg bare der de presses til det, og dette er også avhengig av hvilke materialer som er brukt i skoene.

Men, som flere her sier, kjøp dem gjerne litt større enn forventet, og man kan alltids fylle opp skoene med såler etc, selv om man helst bør finne riktig str med en gang.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle svar! Jeg har kjøpt et par Columbia Titanium Daska Pass. Jeg måtte går opp en halv til en hel størrelse større i forhold til det jeg bruker i joggesko. Sitter godt på beina, og passer greit med en tykk raggsokk, selv om dette neppe blir aktuelt å bruke. Hadde jeg gått opp en halv størrelse til ble skoen for bred og kjippet i hælen. Har allerede vært på tue med dem, og jeg er fornøyd. Det beste av alt, de kostet 599,- på Smart Club ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.