Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally kano


orre

Anbefalte innlegg

Annonse

Monsen brukte 16,5 på Canada-turen og i Femunden (tror jeg9. På 365-dagers turene gikk det i 15 foteren.

15 foteren er mer enmannskano. Den er bygd slik at det er lettere for en person å padle den. Kortere lengde er også en fordel i små elver.

16,5 er bredere enn 17 foteren (som jeg har). Den har stor lastekapasitet. Fordel i store stryk og når du skal ha med mye utstyr.

15 foteren vil ha god nok lastekapasitet for to mann på en ukes tur, men dårlig plass til f.eks. en bikkje eller barn.

Har som sagt selv kun erfaring med 17 foteren. Det er en flatvannskano, og er dermed mest retniningsstabil. Brukt den også i elv. Den mangler spring, og er således ikke egnet i vanskeligere stryk.

Er det noen som har testet både 16,5 og 15 foteren så er jeg interessert i brukererfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 15 foteren selv og har såvidt prøvd 16,5 foteren. De nye raskere flattvannsutgavene har jeg ikke testa ut. 15 foteren er glimrende der man trenger en kano som er kjapp å manøvrere. trange, raske elver med en del stein trives den bra med. På flatt vann er den litt treig og mange vil oppleve den som svært retningsustabil. Den er stor nok for 2 mann, bagasje for ei uke og ei stor bikkje, men da ligger den tungt i vannet. Vil vel si at det er en kano for litt spesielt interesserte. Tror den nye på 15,5 vil være et bedre valg for mange hvis det er solokano med mulighet for å være 2 som er tingen.

16,5 foteren er nok en bedre allroundkano. Mer retningsstabil og lettpadlet på flattvann og tåler mye elv. Synes faktisk den er bedre som solokano på flatt vann enn 15 foteren er. Har ikke prøvd den så mye på elv, men det lille jeg har prøvd virker bra. Den er jo mye brukt på ekspedisjoner så den tåler nok en hel del.

Allyen er flott når man trenger en kano som er lett å bære og/eller som kan pakkes sammen. Er ikke dette så viktig ville jeg personlig valgt en kano i royalex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 16,5 foteren og er veldig fornøyd med den. Har vært på tur med kone, 2 barn (3 og 8år) og bikkje. Har da grei plass på helgetur. Hadde med oss lavvo og ved. Den virker stabil og fin, og vi er i hvertfall veldig godt fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Kølla i sin skamros av 16.5 DR. Veldig familievennlig kano :)

Jeg har ikke prøvd Ally i andre størrelser og fasonger, så jeg har dårlig sammenligningsgrunnlag. Jeg er imidlertid svært imponert over hva skuta takler av stryk og bølger. God skrogfasong kombinert med riktig fleksibilitet/spenst gjør at lite vann kommer oppi kanoen. Samtidig er skrogformen et godt kompromiss mellom manøvrerbarhet (OK), krengningsstabilitet (god) og retningsstabilitet (grei nok).

Skal du fort fram på flatt vann finnes det spesialfarkoster som gjør denne jobben adskillig mer elegant enn Ally 16.5 DR, formodentlig også med mindre vindfang. Men disse flattvannsracerne duger ikke i elv...

Men - skal du padle alene bør du ha ballast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jank skriver:

Skal du fort fram på flatt vann finnes det spesialfarkoster som gjør denne jobben adskillig mer elegant enn Ally 16.5 DR, formodentlig også med mindre vindfang. Men disse flattvannsracerne duger ikke i elv...

Knutis skriver:

Allyen er flott når man trenger en kano som er lett å bære og/eller som kan pakkes sammen. Er ikke dette så viktig ville jeg personlig valgt en kano i royalex.

Jeg mener at Ally 17 er et godt alternativ. Har padlet 5-6 forskjellige utleiekanoer. Ingen er i nærheten så gode å padle på flattvann som Ally 17. Den er relativt retniningsstabil. Den er meget lettpadlet, og du oppnår høy fart. Den er god i bølger (1/2 meter er intet problem uten spruttrekk for erfarene padlere). Den er også brukbar i elv. Den mangler spring, men flyter over steinene som andre Allyer. Har padlet ned store deler av Røa med den. På samme måte som 16.5 har den stort vindfang.

Var i Femundsmarka denne sommeren. Så sikkert åtte 16,5ere men ingen 17tommere. Jeg tror mange av de som velger 16.5 ville hatt mer nytte av 17. En god royalex kano er nok bedre på flattvann enn Ally 17, men ikke en billig en. Du må kjøpe en kevlar-kano el for å finne en god kano med samme vekt.

Takk Knutis for gode sammenlikninger av 16.5 og 15. Jeg skal kjøpe en elvekano, men fremdeles usikker på hvilke egenskaper jeg skal vektlegge; "ekspedisjonsegenskaper" eller "soloegenskaper/vekt". Tipper at Monsen valgte 15 da den er best i små elver, med krappe svinger. Noen som har testet 15.5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.