Gå til innhold
  • Bli medlem

Energi fra lunsj...


Kristianrk

Anbefalte innlegg

Ja som alle vet, så er lunsjen en viktig faktor for å kunne bevege seg uten å gå helt tom. Da kommer også spørsmålet om hvordan lunsjen skal inntas.

La oss si du har 100 gram sjokolade til lunsj. Du vil utnytte denne sjokoladen best mulig. Hvordan bør du innta lunsjen?

Jeg og en kompis har fundert over dette, og vil nå finne ut av det:)

Hvis du f.eks går i 2-3 timer før du har lunsj. Du spiser hele sjokoladen under denne lunsjen. Men denne metoden vil vel ikke være den beste, da kroppen bruker mye energi på å fordøye sjokoladen?

Det vil vel være bedre å spise litt og litt av sjokoladen underveis, da kroppen bruker mye mindre energi på fordøyelsesprosessen? Energi inntaket vil jo også bli mere jevnt også da?

Noen innspill her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var også en ting å bekymre seg over! Jeg mistenker at du har hatt i deg noe annet enn sjokolade når jeg ser vilken tid på døgnet/uken du skriver... :wink:

Jeg tror det er like energikrevende å fordøye alt på en gang som å fordøye det over lang tid.

Energi-intaket blir jevnere fordelt om du deler det opp. Dog bør den første biten spises I lunchen. (Før lunch får jo kroppen fortsatt brensel fra frokosten.)

Selv deler jeg min daglige sjokoladerasjon i 3-4 doser.(NAM)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker ikke mye energi på å fordøye en sjokolade, og de fleste sjokolader inneholder for det meste raske karbohydrater som du forbrenner relativt hurtig, så vil du ha maks utbytte av den kan du fylle på litt og litt underveis, dette vil ikke gi deg noe mer energi totalt enn om du spiser alt på en gang, men det vil gi deg jevnere tilførsel av energi hvilket jeg ville valgt dersom det var snakk om å gå hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er jo også å bytte ut den rene melkesjokoladen med f.eks. Helnøtt, Firkløver eller Snickers. Da vil du få i deg rask energi fra sjokoladen og mens energien fra nøttene vil vare litt lenger.

Sjekket i våres og kom frem til at Snickers og Bounty var de av mine favorittsjokolader med mest kalorier per 100g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.