Gå til innhold
  • Bli medlem

Naturopplevelser.


larka

Anbefalte innlegg

Det er mange måter å nyte og sette pris på naturen på. Dette kommer tydelig fram i den tråden Dag startet for en stund siden. Her kom det fram tildels friske meninger og bastante standpunkter på spørsmål om hvordan en best nyter vår fantastiske natur. Siden vi mennesker nå en gang er skrudd sammen på ulikt vis, noen dyrker adrenalinet mens andre er mer sedate, setter vi kanskje pris på ulike sider ved det mangfoldet naturen kan tilby. Det kunne derfor være interessant å høre litt om naturopplevelser folk har hatt gjennom årene fra ulike miljøer. Hva er det som har festnet seg mest i hukommelsen, hvilke hendelser, opplevelser eller erfaringer husker du best fra dine turer i kongeriket, hva enten det gjelder tindebestigere eller "døler"?

Var det synet av en vakker fjellblomst, et spektakulært utsyn, en overraskende kuling eller et fantastisk fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes den sterkeste naturopplevelsen er å være på sin egen øy helt alene med kajakk og telt.

Hvorfor? Spesielt stillheten, lyset og det at jeg har kommet dit med EGEN kraft tiltaler meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk bare på hvilken fantastisk ting det er å kunne velge sin egen øy! Og ikke bare det, man må ikke så langt av lei for å oppnå sine drømmers mål. Fantastiske naturopplevelser ligger rett utenfor stuedøra for mange av oss. Det er bare "dørstokkmila" som er i veien.

Personlig så har jeg utrolig mange naturopplevelser jeg kunne tenke meg å bidra med, alt fra vakre synsinntrykk til hufsete opplevelser. En episode jeg husker godt er fra Finnmark. Vi var på fisketur på Porsangerhalvøya og ble overrasket av uvær. Tre mann i et to-mannstelt kan jo være en heavy opplevelse, men vi greide oss godt gjennom de 48 timene stormen varte, To pakker Petterøe, Gammel Dansk og finskevitser kortet ventetiden mens uværet varte. Men å ligge slik på snaufjellet med en tynn teltduk mellom seg og storstormen er ikke noen ønskesituasjon,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De naturopplevelsene som sitter dypest i hjernebarken er vel fra den første

tiden da vi begynte å utforske heiene, vidda og fjellene.

Gjennomførte påsketuren over vidda med et fandenivolsk ståpåhumør,

trass i skitvær hele tiden.

Sammen med Per og Erling opplevde jeg at vi MESTRET.

Dessverre gikk Erling tragisk bort i 99.

Også de flotte naturopplevelser på heia

som bygdekalenderforfatteren skriver om nedenfor.

post-728-13347458641_thumb.jpg

post-728-133474586429_thumb.jpg

post-728-133474586443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den sterkeste naturopplevelsen er å være på sin egen øy helt alene med kajakk og telt.

Hvorfor? Spesielt stillheten, lyset og det at jeg har kommet dit med EGEN kraft tiltaler meg.

Jeg er enig i mye av det som står her. Det å komme fram til et avsidesliggendes sted for egen maskin har veldig mye å si for meg. Stillheten er viktig. Å treffe masse andre mennesker gjør ikke opplevelsen til den samme. Hvis du tror du er helt alene i verden akkurat da og treffer da plutselig et menneske blir litt av en sjokk. Men allikevel er å treffe et menneske noe annet enn å høre motorstøy.

Ellers er jeg veldig glad i å se vakre fjellblomster og høstfarger. Det gjør en naturopplevelse større. Vakkert utsikt gjør mye. Dårlig vær er på en måte spennende, og det er også en prestasjon å klare seg i det været, men det gjør ikke opplevelsen så mye større for meg. Jeg koser meg mer i godt vær og med en vakker kveldssol.

Å treffe store fisk går også ofte sammen med at man er på et avsidesliggende sted som er vanskelig tilgjengelig (for motorisert transport), så akkurat det går sammen. Men skulle man fange en stor fisk på et bebygd sted har det lite med naturopplevelse å gjøre synes jeg. bare med en god fiskeopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd. Kom også på en situasjon med dårlig vær som jeg tenker tilbake på med stor glede:

20080929josten.jpg

Kanskje ikke så spesielt heftig bilde, men det er altså fra 2. juni 2001! Midt på sommeren!

Stedet er Kåpevatnet v/Lodalskåpa. Vi har gått fra Skålatårnet og over Tinderekka. Dagen etter gikk vi oss tørre i brattebakkene opp til Jostedalsbreen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine aller beste naturopplevelser har jeg hatt alene med heiene og fjellet - misforstå meg ikke, jeg trives godt med andre på tur, men ensomheten setter liksom spissen på det hele!

Følelsen å dra i land en kilosørret i et fjellvatn langt fra folk holder i massevis for meg. Tinder og strabasiøse fjellbestigninger kan bare ryke å reise. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.