Gå til innhold
  • Bli medlem
Forumet blir oppgradert i kveld!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan anbefale en dagstursekk på ca 35 liter? Sekken skal ha et godt bæresystem som fordeler vekta også på hoftene slik som en storsekk. Ser arcteryx har en minimodell av sin bora....

Noen forslag?

Annonse
Skrevet

delvis OT:

bestilte en osprey talon fra sportsnett.no for en god stund siden, sammen med noe annet småtteri. bekreftelse kom raskt per mail, og det sto at jeg ville motta sporingsinfo for pakken så snart den var avlevert posten. ett par dager gikk, og ingen mail med sporingsnummeri min inbox. jeg sendte mail til sportsnett og fikk til svar at noe av det andre jeg hadde bestilt ikke var på lager, så de måtte få det fraktet fra en av butikkene sine. greit nok, tenkte jeg, litt smått forbannet på at jeg ikke var informert om dette. svarte på mailen og sa at jeg måtte ha varene innen førstkommende fredag (dette var på en mandag eller tirsdag, så det burde være mulig). nå har det gått over 3 uker siden jeg sendte bestillingen, og har ikke mottatt hverken det ene eller andre. glad jeg bestilte som oppkrav.

om den skulle dukke opp på postkontoret her, så skal den få ligge der til den sendes i retur, for sportsnetts regning. makan til kundebehandling.

andre med lignende erfaring?

Skrevet
delvis OT:

bestilte en osprey talon fra sportsnett.no for en god stund siden, sammen med noe annet småtteri. bekreftelse kom raskt per mail, og det sto at jeg ville motta sporingsinfo for pakken så snart den var avlevert posten. ett par dager gikk, og ingen mail med sporingsnummeri min inbox. jeg sendte mail til sportsnett og fikk til svar at noe av det andre jeg hadde bestilt ikke var på lager, så de måtte få det fraktet fra en av butikkene sine. greit nok, tenkte jeg, litt smått forbannet på at jeg ikke var informert om dette. svarte på mailen og sa at jeg måtte ha varene innen førstkommende fredag (dette var på en mandag eller tirsdag, så det burde være mulig). nå har det gått over 3 uker siden jeg sendte bestillingen, og har ikke mottatt hverken det ene eller andre. glad jeg bestilte som oppkrav.

om den skulle dukke opp på postkontoret her, så skal den få ligge der til den sendes i retur, for sportsnetts regning. makan til kundebehandling.

veldig OT; sikkert bare å ringe en gang til og forklare.

Skrevet

Var ikke klar over at så små sekker hadde noe bæresystem å snakke om. Har selv en 30 liters Norrøna Besshø og det første jeg gjorde var å fjerne hoftebeltet. Små sekker er ofte så korte at et hoftebelte havner langt opp på magen. Dessuten har man som regel ikke så mye i sekken at det gjør noe forskjell med hoftebelte eller ikke.

Skrevet

ser som sagt ut som at arteryx bora 35 har prøvd seg på et bæresystem :roll: Et poeng til er at den skal kunne brukes som trekksele for en parispulk!

Skrevet

Storebror bora 80 kom dårlig ut på bærekomfort når UTE testen den i desember i fjor, og dagstursekken har neppe de samme kravene til bæresystem som de store.

Hva med en stor rumpetaske?

Skrevet
Et poeng til er at den skal kunne brukes som trekksele for en parispulk!

Lett etter det samme som deg. Ikke funnet noen småsekker som kan brukes til å trekke pulk uten å modifisere sekken. De festeanordninger som finnes på hoftebeltet er for å feste klatreutstyr eller heise opp sekken, og er etter det jeg har blitt opplyst ikke sterke nok til å trekke pulk.

Jeg har selv kjøpt en Norrøna Nansen 80l sekk. Den har festeanordning for pulk, og det fungerer veldig godt. Sekken finnes også i 65l.

Interessant om noen finner småsekker, som har kraftig nok bæresystem, og bra nok festeanordninger til å dra en Paris-pulk.

Skrevet
Var ikke klar over at så små sekker hadde noe bæresystem å snakke om. Har selv en 30 liters Norrøna Besshø og det første jeg gjorde var å fjerne hoftebeltet. Små sekker er ofte så korte at et hoftebelte havner langt opp på magen. Dessuten har man som regel ikke så mye i sekken at det gjør noe forskjell med hoftebelte eller ikke.

kan hende man trenger en sekk med mulighet til å laste litt, ikke bare en pose til å ha termosen i.

Klatring etc krever ofte tung sekk under anmarsjen, mens under klatringa skal sekken være så liten så mulig.

Mitt tips; sjekk ut arcteryx eller osprey. evt andre kjente produsenter som norrøna etc, men det kommer litt ann på bruk.

prøv så mange som mulig på ryggen, og se etter funksjonene du trenger..

Skrevet

Med tanke på feste til parispulk trodde jeg at en måtte "kroke" seg på hoftebelte selv med en kreativ patent? Blir ikke pulken veldig "nappete" om en fester den på et feste som sitter lenger bak på sekken?

Skrevet
Med tanke på feste til parispulk trodde jeg at en måtte "kroke" seg på hoftebelte selv med en kreativ patent? Blir ikke pulken veldig "nappete" om en fester den på et feste som sitter lenger bak på sekken?

Pulken blir "nappete" hvis den festes bak på sekken. Man må "kroke" seg godt fremme på hoftebeltet. Et slik feste har Norrøna Nansen 65l, 80l og 100l, men ingen andre sekker jeg har sett.

Den har løkker på hoftebeltet til å feste klatreutstyr i, som det kanskje kan fastes en pulk til.

Ingen god ide. Disse løkkene er lagd for å feste noen kilo klatreutstyr, ikke en pulk på 20-100kg som rykker.

Skrevet
kan hende man trenger en sekk med mulighet til å laste litt

Det meste av tyngre utstyr plasseres jo i pulken. Har selv vært på 5-dagers vintertur med pulk og innlagt klatring. Den som dro pulken hadde nesten ikke noe i sekken, mens andremann hadde en stor sekk med vinterposer og underlag. Ting som er mye volum. Hadde eget belte til pulken og det fungerte meget bra.

Skrevet

Det meste av tyngre utstyr plasseres jo i pulken. Har selv vært på 5-dagers vintertur med pulk og innlagt klatring. Den som dro pulken hadde nesten ikke noe i sekken, mens andremann hadde en stor sekk med vinterposer og underlag. Ting som er mye volum. Hadde eget belte til pulken og det fungerte meget bra.

kan hende han skal bruke sekken når det ikke er pulk sesong også :)

Skrevet

Ja, det er riktig som "vandrelysten" skriver at sekken skal kunne brukes til flere formål. Derfor vurderer jeg en "liten" sekk" som faktisk koster litt penger, men forhåpentligvis har flere bruksegenskaper :wink:

Skrevet
delvis OT:

Hvis du lar den gå i retur, er det du som ender opp med å måtte betale portoen... Så sikkert en bedre ide å ta en telefon...

(Forøvrig behandler de denne kunden meget bra...)

Skrevet
kan hende han skal bruke sekken når det ikke er pulk sesong også :wink:

Regnet nesten med at den kom :wink:

Likevel er en sekk på 35 liter såpass liten at den har et ganske begrenset bruksområde. Har selv en 50 liters Lowe Alpine Attack, gammel modell. Den duger til det meste, dagsturer sommer og vinter, helgeturer om sommeren, skiturer med og uten pulk.

Skrevet

Lett etter det samme som deg. Ikke funnet noen småsekker som kan brukes til å trekke pulk uten å modifisere sekken.

Alternativ løsning: Bruk pulksele under sekken! For min rygg går kombinasjonen Fjellpulken sele av gammel type (flate, ikke polstrede reimer) godt i sammen med Bergans Alpin guide 55 l. Tipper de fleste småsekker er mindre og kortere enn denne.

Skrevet

Jeg har nylig kjøpt en Black Diamond Sphynx 32 liter på Sportsnett:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=BD99&var_1=BD99-B42&categorynu=L4&categorytxt=Klatresekker&produkt=Black%20Diamond%20Sphynx

Passe størrelse, knall komfort og et 'bæresystem' som duger. Jeg har brukt den på 2 lange turer med to sett med skalljakke + bukse, kamera, 2-3 liter vann, en termos, matpakke, kjeks, leathermann ++ og hadde ikke problemer med bærekomforten selv etter 6 timer. Prisen er etter min mening helt ok da den virker temmelig solid og har et bredt bruksområde (funket fint til sykling også med litt oppakning).

Det eneste jeg har å utsette på sekken er at jeg ikke er altfor glad i 'lokk med enkeltspenne' samt at det ikke er noen små lommer på siden til f.eks. ei vannflaske.

Jeg så Norrøna Besshø var nevnt her, og jeg har i fler år brukt deres 40 liter og må bare si meg enig i at man ikke trenger bruke hoftebeltet på denne - fordi den er vond uansett! Den kniper i nakken, sklir på skuldrene og er generelt pyton å gå med. Selv etter en halvtime var skuldrene numme og det selv med bare 3-4 kg i sekken.

Håvar

Skrevet

Dette virket til å være en flott sekk!Ikke ille pris heller!! Jeg forstår deg riktig at bæressystemet er så godt at du får mye av vekta på hofta altså som på en storsekk?Hvordan vil det være å dra parispulk med denne tror du?

Skrevet

Ja, den fordeler vekta godt og hoftebeltet passer meg bra så jeg får mye vekt der.

Selv om den har div. fester for klatrestæsj og heising av sekken tviler jeg på om de duger til noen pulk. Men, den er forholdsvis smal nede så det kan være at draget får fri tilgang til hoftebeltet og at det er mulig å lage en enkel festeanordning der. Men, klips-spenner er vel ikke spesielt egnet ?

Tror det beste er å ta seg en tur for å se på og prøve div. sekker.

Skrevet

Arcteryx Bora 50 har et "fullverdig" bæresystem. Leveres i 3 ulike rygglengder. Koster litt, men...

Tror Skandinavisk (Anton) i Bogstadveien har noen igjen av den gamle Bora 40 på tilbud. Samme bæresystem på den.

Skrevet
Ja, den fordeler vekta godt og hoftebeltet passer meg bra så jeg får mye vekt der.

Selv om den har div. fester for klatrestæsj og heising av sekken tviler jeg på om de duger til noen pulk. Men, den er forholdsvis smal nede så det kan være at draget får fri tilgang til hoftebeltet og at det er mulig å lage en enkel festeanordning der. Men, klips-spenner er vel ikke spesielt egnet ?

Tror det beste er å ta seg en tur for å se på og prøve div. sekker.

kan jo i værste fall slenge noen løkker rundt hoftebeltet og feste pulken der, man må ikke ha pulkfester

som heter "pulkfeste" :wink:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.