Zabel Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hei! Planlegger en tur på Dovrefjell 5.-7. okt, hvis været er brukbart og fjellet farbart til fots, og lurer derfor litt på vanskelighetsgraden på en del topper. Tenker å ta toget til Kongsvoll eller Hjerkinn, og gå derfra. Skal gå alene og bo i telt. Har ingen klatre- eller klyveerfaring fra før, men har gått mye i fjellet og er generelt godt fjellvant, for å si det sånn. Har planer om å starte å gå søndag morgen (ta toget opp kvelden i forveien eller søndag morgen), og ta toget tilbake igjen tirsdag ettermiddag/kveld. Hvordan er vanskelighetsgraden på disse toppene? Vesttoppen på Snøhetta? Storstygge Svånåtind? Nordre Svånåtind? Bruri? Noen ruteforslag? Er også åpen for andre topper av overkommelig vanskelighetsgrad for mitt vedkommende. På forhånd, takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+PTG Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Vesttoppen på Snøhetta? ->Kun luftig på slutten Storstygge Svånåtind? -> Småbratt, men enkel klyving som løser seg opp. Alternativt gå rundt fra vest(stor omvei) Nordre Svånåtind? -> fra Storstygge Svånåtind er det grei gåing. Bruri? -> bratt og løst Hvis du velger N.Svånåtind ville jeg også tatt med Langvasstindene. Rett etter Vestre mot Østre er det en hammer, ta med 10 m taustump så er du sikret (i 2005 hang det tau der). Jeg gikk selv Storstyggesvånåtind-N.Svånåtind-Vestre og Østre langvasstind aleine og det føltes helt ok, og jeg har kun gult belte i klyving . Skumlere var sykkelturen tilbake da jeg dundret rett igjennom en moskusflokk . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
essem Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg ville ikke brukt ordet luftig om vesttoppen på Snøhetta... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askogvoll Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg ville ikke brukt ordet luftig om vesttoppen på Snøhetta... Er enig med den, men kommer litt ann på hvilken side du bestiger den fra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zabel Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Takk for gode svar så langt! Ser det er meldt litt snø i uka som kommer. Vil denne som regel blåse av på toppene, eller vil jeg risikere å base i snø til over knærne på vei opp? Vil truger være en løsning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askogvoll Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Såfremt det ikke kommer store mengder med nedbør, så antar jeg at det ikke vil være noe behov for truger. Er det derimot meldt en del nedbør så kan du jo for sikkerhetsskyld hive trugene på sekken om du vil, men jeg tror at snølaget på toppene er så tynt at du kommer deg like lett frem til fots. (Er i alle fall dette jeg skal ta utgangspunkt i selv på fredag i Leirdalen). Alex Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zabel Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 flott! takk for svar. håper du slenger ut et liten rapport om tur og føre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askogvoll Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hehe, får se på det. Satser på at motivasjonen er sterk nok til å gjennomføre turen, men det er meldt litt nerdbør først på dagen, og lettere utover dagen. Grei motivasjon å vite at det blir bedre til lengre jeg går Kan ikke love deg en rapport med en gang, men skal nok komme før du skal å tur (tror jeg) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busken Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Tips til bestigning av Bruri: prøv å komme litt til høyre for det laveste punktet på ryggen mellom Bruri og Svånatindane og følg ryggen til topps. Da sparer du mye banning i bratt og løst terreng. Ryggen er mye bedre å gå. Mulig snøen kan binde noe av det løse, så denne tiden er muligens vedlig gunstig å ta Bruri på. Kan ikke tro at det blir behov for truger. God tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zabel Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 for andre som evt. har tenkt seg innover i området, så er det øvelse med skarpt fra fly til og med fredag 3. okt (ikke mandag 6. slik artikkel sier (har snakka med vakta)). veien stenger 1. okt. http://www.gd.no/nyheter/article3779863.ece til info Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.