Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanskelighetsgrader på topper på Dovre

Zabel

Anbefalte innlegg

Hei!

Planlegger en tur på Dovrefjell 5.-7. okt, hvis været er brukbart og fjellet farbart til fots, og lurer derfor litt på vanskelighetsgraden på en del topper. Tenker å ta toget til Kongsvoll eller Hjerkinn, og gå derfra. Skal gå alene og bo i telt. Har ingen klatre- eller klyveerfaring fra før, men har gått mye i fjellet og er generelt godt fjellvant, for å si det sånn. Har planer om å starte å gå søndag morgen (ta toget opp kvelden i forveien eller søndag morgen), og ta toget tilbake igjen tirsdag ettermiddag/kveld.

Hvordan er vanskelighetsgraden på disse toppene?

Vesttoppen på Snøhetta?

Storstygge Svånåtind?

Nordre Svånåtind?

Bruri?

Noen ruteforslag? Er også åpen for andre topper av overkommelig vanskelighetsgrad for mitt vedkommende.

På forhånd, takk :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vesttoppen på Snøhetta? ->Kun luftig på slutten

Storstygge Svånåtind? -> Småbratt, men enkel klyving som løser seg opp. Alternativt gå rundt fra vest(stor omvei)

Nordre Svånåtind? -> fra Storstygge Svånåtind er det grei gåing.

Bruri? -> bratt og løst

Hvis du velger N.Svånåtind ville jeg også tatt med Langvasstindene. Rett etter Vestre mot Østre er det en hammer, ta med 10 m taustump så er du sikret (i 2005 hang det tau der).

Jeg gikk selv Storstyggesvånåtind-N.Svånåtind-Vestre og Østre langvasstind aleine og det føltes helt ok, og jeg har kun gult belte i klyving :wink: . Skumlere var sykkelturen tilbake da jeg dundret rett igjennom en moskusflokk :shock: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt det ikke kommer store mengder med nedbør, så antar jeg at det ikke vil være noe behov for truger. Er det derimot meldt en del nedbør så kan du jo for sikkerhetsskyld hive trugene på sekken om du vil, men jeg tror at snølaget på toppene er så tynt at du kommer deg like lett frem til fots.

(Er i alle fall dette jeg skal ta utgangspunkt i selv på fredag i Leirdalen).

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til bestigning av Bruri: prøv å komme litt til høyre for det laveste punktet på ryggen mellom Bruri og Svånatindane og følg ryggen til topps. Da sparer du mye banning i bratt og løst terreng. Ryggen er mye bedre å gå. Mulig snøen kan binde noe av det løse, så denne tiden er muligens vedlig gunstig å ta Bruri på. Kan ikke tro at det blir behov for truger. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.