Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål vedrørende Falketind:

1 - Ruta via Falkbreen, som førstebestigerne gikk. Har noen gått den. Er den vanskelig å finne? Er den vanskelig?

2 - Falketind og vinter. Har noen vært der på ski. Hvilken adkomst er best, bl.a. mhp. rasfare? Hva er vanligste vinterrute.

3 - Veien inn Koldedalen. Hvem er ansvarlig for den? Hvem kan kontaktes? Noen som vet om vedlikeholdspolitikk og regler vedr. bommen på landskapsverngrensa, 1 km før veiens slutt?

Takker for alle svar!!

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet ikke noe om de to første spørsmålene dine, men har høyrt snakk om vinterbestigninger av Falketind, men da ikke via breen. Jeg mener de gikk rett på "ryggen" som går opp mot Falketind til høgre for Falkungen når du står og ser på Falketind fra Koldedalsvatnet. Derifra tok de seg opp på Falketind. Vet ingenting om rute og akkurat hvor de tok seg opp og slikt. Husker historien fordi de hadde et stygt nesten-uhell på turen...

På siste spørsmålet kan jeg ikke gi noe sikkert svar heller, men du kan ringe Hydro i Årdal og spørre. Det er de som har den hytta der inne, og kan derfor helt sikkert gi deg noen svar.

Fluggen

Skrevet

1 - ikke vanskelig å finne. Egen erfaring, det er ti år siden nå, mener at det var grei skuring, men litt løst. Brukte ikke tau, i hvert fall.

2 - Dette sto det en artikkel om i Fri flyt nr 2, skal finne frem den og skrive detaljene i denne tråden. Selv har jeg aldri engang vurdert å begi meg innover Morka-Koldedalen vinterstid.

3 - Hytta eies av Hydro i Øvre Årdal, de har nøkkel. Ring og spør. Forøvrig har det vært endel selvjustis og bomåpning de siste år, noe som gjør det mulig å kjøre helt inn(og unngå å parkere i utmark). Du skal ikke se bort fra at den småfundamentalistiske gruppen "Bomåpnerne OK og OP" har besørget dette i løpet av noen uker.

Skrevet

Veien inn til koldedalen blir normalt ikke brøytet lenger. Dvs. at det er skjelden den er kjørbar før juli.

Hvis du planlegger vinterbestigning av Falketind utpå vårparten neste år så får du si ifra hvis du trenger turfølge av noen med hytte i Koldedalen....

Skrevet

Vinter/vårbestigning av Falketind kan vel også skje frå vest, frå Vettismorki. Etter kva eg har skjøna er det normalvegen på ski til Stølsnostinden og då må det vere mogleg å fortsetje til Falketind. Hilde som var aktiv her på forumet i vinter har sikkert eit godt svar her.

Skrevet

Jeg er litt usikker på hvor ruta til førstebestigerne egentlig går, men vi gikk ihvertfall ned på Falkbreen (Snøggeken) etter å ha vært på Falketind i 1997.

Fra laveste punkt på ryggen, ca 500 m. nord for Falketind der stupet mot øst går over til en bratt skråning ned mot Falkbreen, fant vi en gangbar rute ned. Ovenfra var det først svafjell nedover, hvor vi søkte litt for å finne letteste vei ned, men ingen store problemer. Midt i fjellsiden et litt brattere parti, som gikk greit da vi fant en smal renne med "trappetrinn". Deretter sva ned til breen som vi gikk ut på og fulgte langs nordkanten østover og ned til Koldedalsvatnet. Noen småekle breglepper da vi gikk ut på breen pga smeltevann som hadde rent inn under breen.

Tok et bilde av denne fjellsiden da vi var kommet ned på breen som jeg skal få scannet inn...

Skrevet

Vi gikk opp fra Snøggeken (Falkbreen) der snøen når høyest opp i stupet. Her var det minst 3-erklatring. Størstemann satte seg fast med sekken i en kamin, så vi plundret en del med sekkeheising. Men det er opplagt at det må være lettere lenger til høyre (nord) ettersom Keilhau, Boeck og Urden gikk opp fra denne siden under førsregangsbestigningen av Falketind. Selv om snøen nok sikkert gikk høyere opp i veggen den gangen. At det er enklere går også fram av et innlegg ovenfor. Enkleste skibestigning hvis en ikke vil starte på Vettismorki, må vel være breen fra nord som kommer opp i skaret like øst for Stølsnostind. Der er likevel såpass bratt at skredfare må vurderes, spesielt når en runder fra skaret nordvest for Snøggeken hvor der om sommeren er mye svaberg. Det er også bratt (og om sommeren løst) ned på Stølsnosbreen fra skaret øst for Stølsnostind.

Skrevet

Vel, bildet jeg tok nede på Falkbreen er litt mørkt. Jeg har tegnet inn ruta vi gikk ned, sånn jeg husker det. Var det her førstebestigerne gikk?

De to blå pilene viser 2 av mine turkamerater på breen.

post-42-133474386692_thumb.jpg

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror starten er riktig tegnet inn på bildet, men at streken er dratt for langt til venstre i toppen. Jeg gikk førstebestigerveien for to år siden. Det du skal se etter er et drag med litt annet fjell, formet som en J eller L, som starter litt ute på høyresiden. Fjellet i dette området er fullt av hyller og positive tak. Max et par toer-opptak og helt kurrant for fjellvante, både opp og ned, hvis det er tørt. Garantert raskeste vei påå på Falketind.

• 8 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Morten,

Jeg gikk Falketind på ski i april 1996 med utgangspunkt rett nordover fra Andrevann til Stølsnosbreen og videre i en høyrevridd bananbueover breen og til topps - nøyaktig som tegnet inn med gult i Bergtatt.

Jeg tok av skiene i brattpartiet oppfra Andrevann og fra der breen oppunder Falketind til toppen. Jeg brukte verken stegjern eller isøks. Under de rådende snøforhold var ruten mest utsatt i det bratteste partiet mellom Andrevann og brekanten. Det dreide seg om hard snø i flanke der det måtte sparkes trinn. Om det her dreier seg om gul eller grønn vil avhenge av snø- og isforhold.

Når det gjelder originalruten over Falkebreen er denne i detalj beskrevet i siste nummer av Tindeposten.

Gunnar

Skrevet

Hei Morten

Fra dagboka 31 mai:

Falketind, Stølsnostind

Bil til 5 km nord for Tyin ----.

Startet 03:30 i håp om morgenskare, men mildvær og overskyet gjorde snøen våt fra starten av. Likevel OK. Forbi Fiskeøyann og inn Koldedalen. Greit hele veien, men bratt oppe i lia opp for Koldevatnet og før jeg var oppe på breen mot Stølsnostind, - forsiktig ved skredfare. Greit til skaret (øst for Stølsnostind) , - svært bratt og skredutsatt ned på breen (Stølsnosbreen). Breen så snill ut. Greit opp snøbakke på Falketind. Tilbake før sola begynte å ta i bakken ned på breen. Bratt, litt kliving opp på Stølsnostind. Samme på Østre. Den våte snøen kladdet i stegjerna i snøbakkene.

knut

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Morten,

Var på skitur til Falketind sist lørdag. Værmeldingen varslet

godvær for hele SørNorge, men vi hadde regn og tåke både

lørdag og søndag. Turen ble dermed av typen "vandre rundt

i tjukk tåke til man er på toppen", vel det blir alltid noen slike.

Uansett, ruten er en grei vintertur, man unngår bratt terreng

helt til den siste bakken opp. Her må selvsagt forholdene

vurderes mht. skredfare. Rapport, bilder (type tåke) og

beskrivelse på: www.ii.uib.no/~petter/mountains/2000mtn.html#falketind

Petter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.