Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2004 Skrevet 4. juni 2004 Denne turen er beskrevet av Morten på etojm, så følgende spørsmål går til han, eller andre som har gått denne turen: Kan turen tas i motsatt retning(uten større ulemper)? Dvs over Svellnosbreen og opp på Tverråtindene og ned via Galdhøpiggen? Det nevnes at det er luftig og at man bør ha med sikringsutstyr - hvor mye klatring/rapell er det og eventuelt av hvilken grad(den ene eller andre veien)? Siter
ods Skrevet 4. juni 2004 Skrevet 4. juni 2004 Det er to rapeller på turen, en fra Midtre Tverråtind (2302 m) og en fra Storgjuvtind. På den siste er det en fordel med 50 m tau, men det går også med kortere (40 m). Ingen direkte klatring i motbakkene hvis en opp sydryggen på Svellnostind (Ymelstind) holder noe til høyre (østsiden) for eggen i starten og gjenvinner eggen høyere oppe. Opp sydryggen på Galdhøpiggen står det i klatreføreren at det er grad 3, men dette er ikke riktig, det er atskillig enklere. Prøvde å få rettet det opp i føreren da den kom ut, men den som hadde gitt graderingen, holdt på sitt av en eller annen grunn. Muligens har han vært borte i fjellsiden til høyre. Siter
Tom Skrevet 4. juni 2004 Skrevet 4. juni 2004 ods, mener du at man kan ta Piggen fra denne siden uten sikring dersom man gjør et godt veivalg? Siter
ods Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Til Tom. Du kan trygt bestige Galdhøpiggen via sydryggen hvis du først er i skaret mellom denne og Storgjuvtind. Du må under alle omstendigheter over bre for å nå dette skaret hvis du ikke vil rapellere ned fra Storgjuvtind. Hvordan adkomsten til skaret er fra Svellnosbreen (eventuelt Storgjuvbreen), tør jeg ikke ha noen bastant oppfatning av, da jeg ikke studerte denne muligheten da vi var der. Men jeg vil tro at det er kurant. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Jeg har gått over over Tverråtindene (to rappeller) og ned på breen etter disse, ut på Svellnosbreen og opp nevnte til nevnte skar mellom piggen og Storjuvtind. Det var ingen problemer. Store blokker og fare for løs stein. Eggen opp til piggen tok vi frem tauene og sikret rundt en liten hammer hvor det var luftig. Satte en kile, passasjen kan kanskje omgås til venstre. Utover dette gikk vi usikret. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Til Tom. Du kan trygt bestige Galdhøpiggen via sydryggen hvis du først er i skaret mellom denne og Storgjuvtind. Du må under alle omstendigheter over bre for å nå dette skaret hvis du ikke vil rapellere ned fra Storgjuvtind. Hvordan adkomsten til skaret er fra Svellnosbreen (eventuelt Storgjuvbreen), tør jeg ikke ha noen bastant oppfatning av, da jeg ikke studerte denne muligheten da vi var der. Men jeg vil tro at det er kurant. Hvis man går motsatt vei blir det altså klatring på to punkt?? Gradering opp Storgjuvtind fra nord og Tverråtind M fra syd? Siter
Tom Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Jeg gikk over Tverråtindene i fjor sommer, og måtte da omgå klatrepunktet ved å ta et stykke ned i fjellstien. Hovedproblemet mitt var å komme ned mot fronten av Svellnosbreen etter å ha vært på toppen. Den vanlige snøbakken turte jeg ikke å gå, så jeg gikk ned noe som nærmest kan kalles en fjellvegg mot Styggehøe-siden isteden. Det punktet er bare noe for folk som har gått litt i fjellet... Siter
Gjest Anonymous Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Angående rapellene fra Midtre Tverråtind og Storgjuvtind. Jeg har ikke gått disse punktene i motsatt retning, og under rapellene studerte jeg ikke vanskelighetsgraden ved klatring oppover dessverre. Jeg har ikke klatreføreren foran meg, men kanskje det der er gitt en beskrivelse. Den er jo generelt ikke så fyldig for Øst-Jotunheimen som for Horungane. Siter
Tom Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 Så vidt jeg kan se av Klatreføreren er turen bare beskrevet motsatt vei, altså med rapell. Det står derfor ikke hva vanskelighetsgraden er dersom man skal klatre opp fra vest. Siter
morten Skrevet 4. desember 2004 Skrevet 4. desember 2004 Er det ingen som kjenner til gradering av denne runden når man går den motsatt vei? Siter
Robert Skrevet 5. desember 2004 Skrevet 5. desember 2004 Morten, jeg blir gjerne med deg rundt svelnosbreen til sommeren, så kan vi sjekke vanskelighetsgraden... Siter
morten Skrevet 5. desember 2004 Skrevet 5. desember 2004 Robert: Den er grei, så sender vi deg først under mottoet "Jeg kommer opp her jeg!"... Ikke noe problem, men ikke jobb deg i hjel frem til den tid da! Siter
ods Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 I siste årbok fra DNT (for øvrig veldig bra årbok) er det en fin artikkel om travers av Veslepiggen, Galdhøpiggen og Storgjuvtind i denne retningen. Klatringen opp hammeren til Storgjuvtind er beskrevet, men det er ikke gitt noen gradering. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.