Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aahh !!

Den sterkestes rett vs...................

Jeg kjenner Helgedalen godt nok til å hevde at denne dalen bør være bilfri. Det finnes nok av andre veier i Norge så bruk heller dem.

Annonse
Skrevet

Enten skjønner man poenget med mest mulig uberørt natur eller så skjønner man det ikke. Nytter ikke å diskutere det.

Men til de av dere som er mest opptatte av å kunne kjøre bil frem til foten av fjellet som skal bestiges og krysses av på listen, samtidig som man slipper ubehageligheter av typen langt innsteg i uberørt natur og skummelt lang distanse til sivilisasjonen, foreslår jeg dere alternativt begynner å samle på topper i Sunnmørsalpene. Der er fjellene vel så alpine som i Johunheimen og de sammenhengende utforkjøringene på ski er som regel lenger.

Skrevet

Eller enda bedre; Skiferie i alpene. Da kan man sitte i en gondol til man er på 4000 meter for så å ta en øl på restaurant der... Hehe...

Nei, bilveier og røde T'er synes jeg det er i overkant nok av. Håpet bl.a. på at Snøheimveien ble revet, men nå blir det vel hotelldrift og masseturisme innover der.

Skrevet

Trodde egentlig det var forbudt å kjøre bil i utmark..

Noen som vet hvordan reglene er for dette ? Kan grunneier tillate hvem som helst å kjøre på en grusvei i utmark ?

Hensikten med forbudet mot motorisert ferdsel er jo å beskytte dyreliv og friluftsliv. Men hvis grunneier kan tillate hvem som helst å kjøre, blir det jo litt meningsløst.

I Oslomarka har jeg sett ganske mange eksempler på det samme. Folk som har løyve til å kjøre bil misbruker disse til ren rekreasjonskjøring. For ikke mange dager siden støtte jeg på en fyr i Flatebytraktene som hadde kjørt opp en lang grusvei og satt ved et campingbord og spiste matpakke! Trolig hadde han vel tenkt å kjøre ned igjen etter at søndagsturen var ferdig...

Skrevet

Enig at det er ille med bilkjøring i Oslomarka. Når jeg sykler på en ukedag på kvelden gjennom Krokskogen, møter jeg mange biler og de tar ikke hensyn til at du som syklist har høy fart nedover. De kjører midt på veien og gjør sykling livsfarlig. Noen ganger møter jeg 10 biler på en vanlig kveld.

Også i Kjekstadmarka har jeg en gang truffet 5 biler på rad som parkerte øverst ved en tømmerbilvei. Bilene var fulle av barnefamilier. For å komme på denne veien må du gjennom grunneierens gårdsplass og lukkede port.

Jeg tror det er kun strenge regler for nationalparker og mindre regler for annet utmark.

Skrevet
Trodde egentlig det var forbudt å kjøre bil i utmark..

Noen som vet hvordan reglene er for dette ? Kan grunneier tillate hvem som helst å kjøre på en grusvei i utmark ?

Nå er jeg på tynn is - men jeg tror grunneier kan tillate så mye kjøring han bare orker.

All kjøring utenfor vei (på barmark) er forbudt, eller i hvert fall underlagt så mange restriksjoner at det er i praksis er forbudt for folk flest. Derimot tror jeg du kan kjøre så mye du vil på vei såfremt grunneier synes det er i orden.

Men for all del, noen områder kan ha restriksjoner og finjuss ut over dette igjen.

Skrevet

Har ikkje den heilt store sansen for biltrafikken i Helgedalen, men klarar ikkje å hisse meg opp over den heller.

Men utfrå det som blir sagt her så lurer jo eg på kor langt det er ok å køyre med bil?

Turen frå Fortun og opp til Turtagrø er jo fin den også - og er vel så fin at det ikkje burde vere biltrafikk der? Og heller ikkje inn langs Sognefjorden - for den er virkeleg flott. Biltrafikk over Sognefjellet er utelukka! Det er jo ei perle! Det same med Årdal - Turtagrø!

Nei du Erik - du får setje att bilen din i Oslo neste gang og ikkje kome ut på bygda og øydelegge idyllen med køyringa di!

Skrevet
Har ikkje den heilt store sansen for biltrafikken i Helgedalen, men klarar ikkje å hisse meg opp over den heller.

Men utfrå det som blir sagt her så lurer jo eg på kor langt det er ok å køyre med bil?

Turen frå Fortun og opp til Turtagrø er jo fin den også - og er vel så fin at det ikkje burde vere biltrafikk der? Og heller ikkje inn langs Sognefjorden - for den er virkeleg flott. Biltrafikk over Sognefjellet er utelukka! Det er jo ei perle! Det same med Årdal - Turtagrø!

Nei du Erik - du får setje att bilen din i Oslo neste gang og ikkje kome ut på bygda og øydelegge idyllen med køyringa di!

Det er forskjell mellom en smule og et helt brød. De fleste av oss spiser brødskiver.

Nå er det strengt tatt også mulig å gå over Sognefjellet på den opprinnelige traseen så den veien er ingen problem. For dem som lurer, er den opprinnelige traseen opp forbi Ormeli, over Skålavatnet og ned til Krossbu via en sti jeg ikke kjenner.

Meg vites gikk også traseen over til Årdal via Berdalen den naturlige traseen. Ergo kan den lite trafikkerte veien ligge der den ligger.

Vi som sverger til apostlenes hester tar oss opp fra Fortun via Fuglesteg til Berdalsbandet på vei til Store Austbotntinden og Hurrungane.

Forøvrig var det en god artikkel i Villmarksliv for en femogtyveår siden fra og om den nå dessverre avdøde Bjørn Amsrud som besteg Glittertind fra Stortinget. Dvs hans bestigning begynte fra Stortinget og han gikk gjennom Nordmarka og opp den veien til Glittertind.

Skrevet

Her også er det mye rart å lese.

Hvis det allerede ligger en vei der, så kan den likeså godt brukes.

Inngrepet er allerede fullendt.

Veien bør da selvsagt være bomvei, slik at alle som ønsker kan bruke den, og samtidig gi et bidrag til vedlikeholdet.

Alternativt så kan veien saneres, og stenges av for godt.

Skrevet
Hvis det allerede ligger en vei der, så kan den likeså godt brukes.

Inngrepet er allerede fullendt.

Selv om inngrepet er fullendt er det likevel en himmelvid forskjell på om det tillates trafikk på veien eller ikke. Jeg er ikke komfortabel med at jeg må stå i grøfta for at bilene skal kunne passere når jeg tross alt er på fjelltur.

Skrevet
Jeg er ikke komfortabel med at jeg må stå i grøfta for at bilene skal kunne passere når jeg tross alt er på fjelltur.

Veldig enig, derfor er det ganske gøy å teste tålamoden til sjaføren bak ryggen sin... "å, hørte deg ikke pga mp3-spilleren min jeg skjønner du"

Skrevet
Jeg er ikke komfortabel med at jeg må stå i grøfta for at bilene skal kunne passere når jeg tross alt er på fjelltur.

Er en på fjelltur så rusler en ikke langs vei eller i grøfta... Det er jo alternative ruter til toppen som ikke går langs veien nede i dalen. Kanskje starte fra Sognefjellet?

Har full forståelse for at det er lite triveligt å bli forbikjørt av en bil når en er på tur i naturen.

Personlig så er det å rusle langs en grusvei når jeg skal på fjelltur noe av det kjedeligste jeg vet. Da kjører jeg enten til veien slutter, eller starter fra et annet sted om det er mulig.

Veien til Snøhetta ble nevnt som et eksempel. Liker en ikke veien til Snøheim er det mulig å gå fra Kongsvoll i retning Reinheim. da er også sjansen stor for at en får med seg et møte med moskusen litt innover i dalen. Turen er vel ikke så mye lenger en om en skulle gå fra Hjerkinn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.