Gå til innhold
  • Bli medlem

turtagrø og turer der


maxwell

Anbefalte innlegg

Hei

så smått begynt å planlegge neste sommer. tenkte å ha meg noen dager i hurrungane, bo på turtagrø.

så jeg lurer på hvilke topper som er aktuelle da? har veldi lyst på storen. og hvordan er det med austanbotntindane, kan disse nås alle på en dag?

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

så smått begynt å planlegge neste sommer. tenkte å ha meg noen dager i hurrungane, bo på turtagrø.

så jeg lurer på hvilke topper som er aktuelle da? har veldi lyst på storen. og hvordan er det med austanbotntindane, kan disse nås alle på en dag?

takker for svar.

'

Har du klatreerfaring?

Norgesguidene på Turtagrø arrangerer jevnlig daglige turer til Storen på fine dager.

Austabotntraversen funker bra alle på en dag, men skal du gå alle krever det normalt tausikring (tenker først og fremst på sørtoppene). Går du tur/retur fra vest til St. Austabotntind overstiger aldri klatregraden 2, har hørt at det verste stedet er et utsatt sva før toppen. Er en høydesterk går en denne turen uten sikring.

Andre turer som ikke krever klatring er Fannaråken, Steindalsnosi, Dyrhaugstind, Soleiebotntind og Nordre Skagastølstind og Skagastølsnebbet.

OBS: Uttaler meg kun ut fra andre kilder her på forum, har gått svært lite i området selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

så smått begynt å planlegge neste sommer. tenkte å ha meg noen dager i hurrungane, bo på turtagrø.

så jeg lurer på hvilke topper som er aktuelle da? har veldi lyst på storen. og hvordan er det med austanbotntindane, kan disse nås alle på en dag?

takker for svar.

David Durkan har laget en liten hurrunganebibel

Kjøp denne og et kart over hurrungane så tror jeg du kommer langt i din planlegging:

http://www.eksponert.no/product_info.php?cPath=14&products_id=166

genial bok, har vel gått nesten alt i den snart, så anbefales;)

Forøvrig så rekker du ikke storen og austanbotntind(ene) på en dag.. uten klatreerfaring er dessuten storen ikke noe særlig uten du kjøper deg inn i et taulag fra norgesguidene,fimbuljostedal,breogfjell etc etc. (om du ikke har klatreerfaring)... men det er eg godt alternativ om du vil drive klatring..

ellers som nevnt tidligere så er der et utall turer å velge mellom (dagsturer), nok til at du kan bli der hele sommeren uten å tråkke dine spor opp igjen.. Hva med dyrhaugstraversen? meget fin "nybegynner" rangling, men ordet eksponert må nok bli nevnt her også..hurrungane er min favoritt lekegrind i norge, sommer som vinter

austabotntindane går fint uten sikring men ganske eksponert siste del opp til toppeggene enten du velger svaene eller klatrers høyre på vei opp. Sørtoppene er heller ikke vanskelige men har veldig mye løst fjell og stein.

god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Hva med dyrhaugstraversen? meget fin "nybegynner" rangling, men ordet eksponert må nok bli nevnt her også..hurrungane er min favoritt lekegrind i norge, sommer som vinter

god tur

Viss ikke du vil rote deg bort i seriøs klatring, må det anbefales å snu på Sydlige Dyrhaugstind - eller før, og gå samme vei tilbake :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.