Nils Skrevet 2. juni 2004 Skrevet 2. juni 2004 Det hadde vært lenge siden jeg sist pustet inn frisk fjelluft, og når værutsiktene var så gode som nå i pinsen, var jeg temmelig gira på å få til en tur. Siden skituren til Lodalskåpa med Torgeir dessverre måtte utgå denne gang , og jeg nå egentlig var i sommermodus, fikk jeg lyst til å prøve fjellskoa igjen. Turen gikk noe spontant til Valdres og Valdresflya. Vel vitende om at fottur på denne tiden fort kan bli noe strabasiøst, satset jeg allikevel på en tur til den bortgjemte Eggi, som ligger nord for Tjørnholstind. Ruta dit kan legges over Bukkehammaren (1910 moh), og fra tidligere år hadde jeg sett at det ble tidlig bart over der. Oppe i høyden håpte jeg at snøen ville være fast å gå på. Og det stemte ganske bra! Opp til Bukkehammaren kom jeg nesten uten å gå på snø, men videre bort til Eggi var det langt hvitere. Heldigvis var snøen fast der oppe. Jeg rundet på nordsiden av vann 1707 og satset på nordryggen opp på Eggi. Nå var det ikke så bra at snøen var altfor hard. Stegjerna hadde jeg selvsagt ikke orket å pakke med, og i bratta opp denne skyggefulle nordhellinga ble det noe trinnhugging med god støtte fra vandrestavene. Etter litt jobbing kom jeg opp, og fulgte hele toppryggen bort til det sørlige toppunktet. Skyfri himmel og nesten helt hvitt vestover i Jotunheimen. Returen la jeg ned den samme veien til vann 1707, men i stedet for å gå oppover mot Kvassryggen og Bukkehammaren, gikk jeg nordøstover mot Vesleløyfttinden og tok sikte på skaret sør for denne toppen. Det ble mye vandring på noe mer sviktende snøfonner ned mot dette skaret. Så noe brattere langs elva ned mot øvre Leirungen, og videre kavet jeg i buskas og kratt langs sørsiden av Leirungsåi til brua som går over elva. Etter nesten elleve timer ankom jeg bilen ved riksvei 51. Jeg har lagt ved 3 bilder fra turen. Det 3. er tatt fra bilen litt før kl 0700 mot bl.a Bukkehammaren (1910 moh), som er midt i bildet. Til ve. er Høgdebrotet (2226 moh). Bilde nr.2 er tatt litt vest for toppen av Bukkehammaren, idet Eggi nettopp har dukket opp. Bilde nr.1 tok jeg på Eggis sørtopp. Ryggen videre nordover sees nærmest, med nordtoppen høyest. I bakgrunnen til høyre kjenner vel mange igjen Besshø (2258 moh). Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
Line Skrevet 6. juni 2004 Skrevet 6. juni 2004 Et annet fjellforummedlem og jeg var på Eggi i går, og da kom vi over spora dine enkelte steder, Nils! Det så ut som den store avskyelige snømannen hadde gått der Vi gikk nøyaktig samme rute som deg, men i langt mindre snø, og attpåtil var den ganske råtten. Jeg rundet ikke mye fra vann 1707 før jeg skrådde opp mot ryggen til topps, og det var ikke noe problem å sparke seg trinn oppover de bratte snøbakkene. På toppen var det stinn tåke og kald vind, men ikke noe nedbør. Derimot kom det noen regndrypp og snøfnugg på tilbakeveien. I krattet langs Øvre Leirungen hadde myggen gjort sitt inntog allerede, men den var langtifra så hissig som visse andre har opplevd den Vi brukte i overkant av 9 1/2 time på turen og var vel fornøyde da vi ankom bilene igjen. Siter
Nils Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Skrevet 7. juni 2004 Det så ut som den store avskyelige snømannen hadde gått der Da var det meg ja! Siter
Tom Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Dere gikk vel opp "motorveien" videre til Høgdebrotet? Siter
Nils Skrevet 8. juni 2004 Forfatter Skrevet 8. juni 2004 Motorvei ja... Pga all trafikken opp der måtte jeg droppe det; ville blitt for mye venting . Nei, eggen opp til Høgdebrotet fristet ikke noe særlig, etter at jeg to år tidligere sto på toppen av det bratteste partiet der å lette etter en farbar vei ned for oss uten sikringsutstyr. Den så ikke direkte lett ut fra Eggi heller. Siter
Tom Skrevet 8. juni 2004 Skrevet 8. juni 2004 Ja, den er en flaskehals. Man bør gå den om natten. Da er det litt mindre folk Siter
Line Skrevet 8. juni 2004 Skrevet 8. juni 2004 Nei, eggen fra Eggi til Høgdebrotet er ikke for pingler, og jeg er en ekte pingle, så den sto jeg glatt over Dessuten lå tåka så tjukk at det var brukbar sikt kun til de nærmeste steinene fra toppen og nedover, og under sånne forhold er jeg ikke glad i motorveier engang Siter
Torgeir Skrevet 9. juni 2004 Skrevet 9. juni 2004 "Motorveien" er jo artig den... Tror den har blitt diskutert tidligere her på forumet, en gang for leeeeenge siden. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.