Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips for telt i Trollheimen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal for første gang ha overnatting med telt i Trollheimen. Min største bekymring er rovdyr ( gaupe, jerv ) etter mørkets frembrudd mens jeg sover. er det en ide og la radio stå på natten igjennom ? vil dette skremme rovdyr ?

Annonse
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nå var jeg for ikke lenge siden i samme situasjon som deg. Har sjekket opp litt for å vite litt mer om "temaet".

Det finnes ikke rovdyr i Norge som er på menneskejakt. Som andre sier her, de er livredde for oss. stort sett. De ser, lukter eller hører oss før vi aner at de er i nærheten og stikker av.

Eneste situasjon jeg selv kan komme på er dersom du selv er i teltet og et dyr (uansett hvilket) skulle forville et hode inn i teltet på søken etter mat. Og da har de altså ikke kjent menneskelukta. Det er en situasjon jeg selv ikke ville vært i. Hvis dyret mot all mulig formodning ikke skulle ane at du er der blir det nok skremt og da er ikke situasjonen grei.

men løsningen er enkel (for å føle seg like sikker som i sin egen stue). Oppbevar all mat utenfor teltet, og "strø" gjerne litt rundt teltet som en hund ville gjort.

Da er du seifere enn banken:-)

Gjest Fjellfinn
Skrevet

Da er du seifere enn banken:-)

Tror det der med å markere /tisse godt rundtom teltet må være sikkerstikk. Slik lukt kjenner dyra.

Bikkja strør alltid oppå mitt, trolig for å markere sin lukt enda bedre (?). Mye god lukt /luktspor her som vi nok ikke er i nærheten av å oppfatte :wink:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.