Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen om høsten.

Bergen83

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som vet om det er muligheter å bestige Galdhøpiggen om høsten (første uken i oktober) for en menigmann. Jeg har ikke fryktelig mye erfaring, men har gått endel i fjellet både vinter og sommer. Finnes det guidede turer på denne tiden av året?

På forhånd takk for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et kjapt søk på Galdhøpiggen + oktober og jeg fant en turrapport fra begynnelsen av oktober 2007 som Morten har skrevet.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9915&highlight=galdh%F8piggen+oktober

Som mange andre steder i landet kan denne årstiden gi store variasjoner i vær- og føreforhold (bl.a snøgrense).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GUidede turer? I utgangspunktet ikke. Mulig å bestige Piggen? Ja!

Veiene til både Juvasshytta og Spiterstulen er kjørbare tidlig i oktober under normale forhold, Man må være forberedt på varierende mengde nysnø på hele eller store deler av ruta. F.eks. i høstferien vil jeg tippe at det på godværsdager likefullt vil bli en slags sti / tråkk i snøen.

Noen ganger er det riktig vinterlig i begynnelsen av oktober mens andre ganger er det bare et lite dryss høyest oppe.

Finvær i oktober - kjempeflott, men bare husk at dårlig vær i oktober kan være noe ganske annet enn dårlig vær om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tak for svar.

Jeg har kanskje tatt meg litt vann over hodet og tror jeg skal ta den turen til neste sommer. I det rette været burde det gått fint, men blir været dårlig tror jeg ikke det er rette stedet å være. he he. Er det kanskje noen som har en flott tur å anbefale. Skal ha meg noen dager i fjellet i uke 40 (høstferie), men har ikke bestemt meg for noe sted enda. Helst ikke lengre nord enn Jotunheimen.. Er fra Bergen men ser for meg å dra mot østlandet.

Er ny på forumet, så jeg får vel søke litt rundt og se hva jeg finner, mye spennende stoff!

Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.