Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger vinterbestigning til austabotntind. Noen som har gjennomført den tidligere? Erfaringer, nødvendig utstyr, tips og triks tas imot med glede.

Hvordan kan denne turen sammenlignes med traversen opp skagadølsryggen til storen?

Annonse
Skrevet

I seneste nummer af Breposten (udgivet af DNT Fjellsport Oslo) er der en beretning fra en fællestur i februar, som efter planen skulle have gået til Store Midtmaradalstind. P.g.a. fare for sneskred valgte man Store Austabotntind i stedet. Iflg. denne artikel har lederne på denne tur vurderet, at Store Austabotntind var mindre udsat for sneskred end Store Midtmaradalstind, og at turen var gennemførlig trods store snemængder og stærk vind. Jeg har selv kun været på Store Austabotntind om sommeren. Første gang var i 2005 på et kursus, hvor den samme person, som var turleder på den tur, som er beskrevet i Breposten, var kursusleder. Anden gang var her i sommers (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13481). Jeg kan derfor ikke give nogen personlig erfaring med vinterbestigning af Store Austabotntind - kun anbefale at du får fat i Breposten.

På sommerføre er Store Austabotntind (og her går jeg ud fra, du ikke mener hele Austabotntraversen incl. Søre) klart lettere end Skagastølsryggen. Hvad angår sommerføre har jeg sammenligningsgrundlaget i orden, da jeg har prøvet begge disse traverser om sommeren. Jeg gætter på, at Store Austabotntind også er lettere end Skagastølsryggen om vinteren, men strengt taget ved jeg det ikke, da jeg ikke har prøvet nogen af dem på vinterføre.

Skrevet

Takk for svar Lars, skal prøve å få tak i Breposten.

Planen er å gå opp til V1 og overnatte der, om værgudene gir tommel opp. Ser ut som det kan være litt utsatt det siste opptaket, noen som vet om området fra v1 til hovedtoppen er plaget av skavler?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.