Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i lavo


Madric

Anbefalte innlegg

Heisann.

Kjøpte meg lavo i sommer, en Frisport Norefjell, og har vært på to turer med den, en helgetur, og en ukestur. Jeg er allerede blitt kjempeglad i lavoen, og er kjempefornøyd med den.

Men en ting kan jeg trenge noen tips om. Fyring inne.

Joda, orntlig tørr ved hjelper, men oppe i fjellet må en ta den veden en finner, og når solen skinner og alt er tørt er det jo ingen grund til å fyre bål inne. Da er det jo mye triveligere å sitte ute og nyte naturen. Men når regnet høljer ned og alt er vått hadde det jo vært konge med litt varme under duken. Men da er som oftest det du finner av ved dertil våt og lavoen fylles med sur røyk.

Noen tips? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen tips:

- Tørr ved.

- Sørge for trekk ved at det er åpning under duken.

- Sørge for trekk ved å bygge opp bålet. Dette kan f.eks gjøres ved å bruke noen steiner slik at bålet kommer opp fra bakken.

- Plassering av lavvoen. Setter du opp lavoen i en grop i terrenget så vil det bli røykfullt. Plasser den litt mer åpent.

- Sørg for at du får skikkelig fyr slik at det ikke bare ligger og ulmer. Det er en fordel med en skikkelig glodunge i bunnen av bålet.

Var vel det jeg kom på i farta. Lykke til med neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.