bernt Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Var på helgebesøk hos venner i Årdal, og som trønder nytter det ikke å dra dit uten å ta for seg naturen i området. Selv om naturen der kan nytes i store drag fra terassen til mine venner, helst med en kald øl i handa, så synes vi værmeldingen lovet såpass godt for helgen at vi planla en liten bretur. Verten har ikke breerfaring og jeg liker å instruere andre, så det passet bra med en tur til Austerdalsbreen. Planen var veldig enkel: 1) Rekk 09:20-ferja fra Fodnes, 2) kjør til Tungestølen, 3) rusle inn til breen, 4) leke litt i brefallet, 5) rusle tilbake til bilen, 6) kjør tilbake til Årdal, 7) Spise fårikål og drikke vin sammen med vertskapet og svigerinnen min som også var på besøk (svigerinnen og vertinnen forbarmet seg over barna og skulle rive de løs fra playstation'en med en rusletur til Avdal). Vel, vi rakk 09:40-ferja og kjøreturen tok noe lengre enn jeg hadde estimert. Imponerende smal vei langs Veitastrondsvatnet, men god asfalt. Det tok også noe lengre tid å rusle inn til breen enn planlagt, så vi var ikke ved innsteget før ca 13:00. Tåka lå lavt og det var yr i luften (hvor ble det av "delvis skyet" nå da?), men Austerdalen var fascinerende og vakker med flate gressletter og rarygger og den typisk unge vegetasjonen du finner på steder det var isbre for 100 år siden. Jeg har ikke vært her før, og du ser ikke breen før du runder den siste haugen noen 100m før innsteget, så vi var jo litt spent på hvordan breen var. Like før breen fant vi en støttet til minne Slingsby som "oppdaget" breen i 1894. Akkurat, brekanten rundt 1900 lå 2km fra Tungestølen og det var sikkert ingen andre som hadde anstrengt seg såpass at de hadde funnet denne brearmen før Slingsby . Breen var flott den. Enkelt innsteg og fine formasjoner for opplæring av en nybegynner. Hadde tenkt å krysse breen opp til Odin/Tors-breen for å leke litt i mere tøffe formasjoner nederst i brefallene, men tiden gikk fra oss og klokka tillot ikke det i og med dagens middagsavtale, så hit skal jeg tilbake ved en annen anledning. Tror ikke dette er den mest befolkede breen heller, så det er jo et pluss (hordene besøker nok heller breene i nabodalførene). Flere bilder på http://picasaweb.google.co.uk/berntm/Austerdalsbreen2008 Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
Bjarne Lindholdt Skrevet 4. september 2008 Skrevet 4. september 2008 Flott turbeskrivelse fra kjente og kjære trakter med fine bilder, bernt Var der første gang i 1966 etter å ha gått brekurs på Finse. Traverserede breen og gikk opp til Kvitesteinsvarden, hvor det ses at breen likner en krepsehale. Ikke for ingenting Slingsby betegnede stedet som det fineste is-sceneri han noensinne hadde seet. Har vært flerr ganger på Tungestølen, og kjente Lasse Holen, som dessverre falt ned og omkom i Alpene. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.