Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvandring-fiskemuligheter-fjelltopper, noen gode forslag


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei alle som klikker innom!

Jeg og kjæresten min skal på en 5-6 dagers fjelltur i august. Vi har tenkt mye på Rondane, men i tillegg til høye topper har jeg lyst å fiske.

Noen gode forslag der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er så mye fisk i Rondvatnet, men det er det sikkert andre som vet mer om.. Syntes bare det virket litt "goldt" og dødt da jeg gikk forbi det. Men det finnes sikkert andre vann utenfor de mest sentrale delene av Rondane. Men når det gjelder vandring og toppturer er Rondane et herlig område. Forholdsvis nedbørsfattig, samtidig som toppene ikke er spesielt vanskelige. Hvis dere vil dit, så anbefaler jeg noen dager i nærheten av Rondvassbu, for så å dra opp på nordsiden (Dørålseter). Mange fine topper, og massevis av flott turterreng :)

Hvis du har veeeeldig lyst til å fiske, så kan dere jo ta en tur i Skarvheimen i stedet.. Her er været mer utrygt, men til gjengjeld er det mange store og små vann med fin fjellørret (Sulevatnet, Juklevatnet, Eldrevatnet, Øljusjøen, osv.). Det kan hende dere møter på noen sure grunneiere som ikke liker at dere fisker, men da er det bare å gå til neste vann og prøve der :) Fjelltoppene her er imidlertid noe "snille", og ikke fullt så høye som naboene i nord/nordøst. Terrenget er flott for vandreturer, og på de høyeste toppene får man utsikt mot tinderekka i Jotunheimen.

Til slutt har vi området i grensa mellom Jotunheimen og Skarvheimen. Tenker da på Tyin - Eidsbugarden. Her finnes både fiskevann og høye topper; du kan gå på Falketind om dagen og fiske i Tyin om kvelden. "Ulempen" er at mange av toppene innebærer brepasseringer eller klyving/klatring. Dere får vurdere selv, utfra egen erfaring med bre og bratte ruter...

Det var mine forslag.. Sikkert mange andre "ranglere" der ute som har forslag å komme med :?:

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Til neste sommer kan dere prøve Dovrefjell. Et fiskekort dekker praktisk talt hele området mellom E6 Dombås-Oppdal, Sunndalen - Eidsvåg - Åndalsnes og Romsdalen. Kun noen meget små hull der private grunneiere ikke er med på felleskortet. Fås på bensinstasjoner, turistinfo og på alle turisthyttene. Meget bra tilbud.

I alle fall i Sunndal statsallmenning er det mange bra vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.