Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2004 Skrevet 30. mai 2004 1. pinsedag gikk årets siste (?) skitur til Snøhetta (Store). Etter å ha forsovet oss pga. en litt for aktiv pinseaften ble sekkene pakket i all hast for å nå første ferga over fjorden. Været kunne ikke ha vært bedre og opp Drivdalen og mot Dovre ble vi mer og mer spente på forholdene, her var det ikke mye snø å se! Vi hadde tatt med fjellsko, for ev. å finne et annet turmål hvis skia ikke kunne benyttes. Heldigvis viste det seg at vi kunne ta på oss skia ca 100 m fra Snøheim. Et par ganger måtte vi av med skia og bære disse noen meter, men alt i alt var det flotte forhold oppover. Vi satte igjen skia og gikk greit på fast snø og stein de siste ca 100 høydemeterne opp til toppen. Jeg visste på forhånd om at det var installasjoner der oppe men…, ikke noe vakkert syn! Utsikten derimot var upåklagelig – fjell på fjell i alle retninger og ikke en sky å se på himmelen. Vindstille var det også, jeg gikk i singlet og ”opphissa” fjellbukse hele dagen – solbrent ble jeg også . Ned igjen var det litt hardt føre i starten, men dette gikk etter hvert over i helt fenomenalt føre med DEN glien. Turkameraten min påsto han glei i motbakke! Slik som snøforholdene var, og hvis dette været holder, vil jeg tro at skiføret forsvinner ganske raskt. Men ved å være litt bevisst i valg av rute, kunne vi faktisk ha gått uten ski til toppen! Alt i alt var turen mye lettere enn jeg hadde forestilt meg, er ikke vant til å starte på 1400 m…….. haldis Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.