Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange år har jeg hatt et stort ønske om at komme på Austabotntind, men uten bil ble det for tungt. I år ble det muligt, for jeg var sammen med Lars M fra Vejle i bilen hans.
Søndag 27/7 hadde vi en transport- og avslappingsdag. Vi reiste med båten fra Torfinnsbu kl. 11 til Eidsbugarden, og kjører derfra via Årdal og
Berdalsbandet til Turtagrø. På Berdalsbandet ble det stop for fotografering av Austabotntind, som var målet for neste dag.

Mandagen opprant med knallvær, og bilen ble satt på Berdalsbandet, hvorfra det er 3,5km til toppen. De første 2,5km i lettgået terreng.
På Vestre Austabotntind fikk vi følge av en familie på 4, og her begynner moroen! Først ca. 30m klyving ned i skaret mellom Vestre og
St. Austabotntind, deretter opp Store. Det berømte snøfelt ble omgått th, og en vass snøfonn ble balansert.
Deretter ble toppeggen til varden traversert, og nista ble inntatt på varden. En meget flott og morsom topptur!
Etter råd fra guider på Turtagrø, ble isøks og stegjern medbrakt, men det ble ikke bruk for noe av det!

Tau og sikringsmidler hadde ikke vi med, og der ble heller ikke bruk for noe! Skjønner at ved rett veivalg kommer ikke sværhetsgraden over grad II-III.

Returen ble sjølsagt samme vei.

En meget flott topptur som kan annbefales!

post-258-133474574987_thumb.jpg

post-258-133474575004_thumb.jpg

post-258-133474575018_thumb.jpg

post-258-133474575032_thumb.jpg

post-258-133474575047_thumb.jpg

post-258-133474575061_thumb.jpg

post-258-133474575076_thumb.jpg

post-258-133474575091_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet
Flott dag i Hurrungane, ikke dårlig å time det slik når man drar fra Danmark!

Fin tur er det opp til Store.

Det er da vel ingen selvfølge :lol:

Du har forresten blitt flink i norsk syns jeg

Takk for det Mayhassen, jeg jobber med språket :(

Jeg har jo lært mye norsk her på FF, men når jeg gjør feil mottakes rettelse og veiledning med takk :D

Skrevet

Mine antakelser var jammen rett :lol:

Det var jeg og min kamerat som møtte dere rett før Vestre, da vi var på vei ned igjen.

Tenkte kanskje at det kunne være noen av de danske medlemmene av fjellforum.

En fantastisk dag i fjellet var det i alle fall!

Skrevet
Mine antakelser var jammen rett :lol:

Det var jeg og min kamerat som møtte dere rett før Vestre, da vi var på vei ned igjen.

Tenkte kanskje at det kunne være noen av de danske medlemmene av fjellforum.

En fantastisk dag i fjellet var det i alle fall!

Altid koselig å møte hyggelie folk på fjellet :D

Skrevet
Tok du noen bilder av Store Midtmaradalstind fra Austanbotntindene? Gjerne noen nærbilder av de to toppene :lol:

Nei dessverre; det var Skagastølstindane som la beslag på oppmerksomheten min :(

Store Midtmaradalstind er en flott tur fra Stølsmaradalen -- har gått den 2 ganger aleine. Kan anbefale turen :D

Skrevet

Hei Bjarne,

Det ser ut til at dere hadde en fin tur, og du er flink med bilder!

Men overskriften da! Austabottentindtraversen har jo med seg noe mer... :P det vanlige er å starte over S-1 - pinakkel - Søre videre eggen og opp til Midtre og så opp til Store før man tar retur over Vestre.... det er det som er TRAVERSEN....? (Bortsett fra for den her på Forumet berømte Mayhassen (som jeg for øvrig ikke kjenner) som går motsatt vei for å unngå rapell :o )

Skrevet
Hei Bjarne,

Det ser ut til at dere hadde en fin tur, og du er flink med bilder!

Men overskriften da! Austabottentindtraversen har jo med seg noe mer... :) det vanlige er å starte over S-1 - pinakkel - Søre videre eggen og opp til Midtre og så opp til Store før man tar retur over Vestre.... det er det som er TRAVERSEN....? (Bortsett fra for den her på Forumet berømte Mayhassen (som jeg for øvrig ikke kjenner) som går motsatt vei for å unngå rapell :) )

Ja det er jo vanlig, men da vi ikke hadde med klatreutstyr, ble det en tur fram og tilbake.

Skrevet
Tok du noen bilder av Store Midtmaradalstind fra Austanbotntindene? Gjerne noen nærbilder av de to toppene :wink:

Det må være denne her, der er Store Midtmaradalstind? Det er et udsnit af et foto, der egentlig bare var tænkt som en del af et panorama. Derfor er billedet ikke så stort.

post-21-133474576312_thumb.jpg

• 5 måneder senere...
Skrevet
Bjarne, hvor er det nest siste bildet tatt? rett før varden? den eggen så jo dritkul ut :D

Jeg er ikke sikker :) Umiddelbart vil jeg tro det er mellom topp-puklene, men da det var første jeg er på Austanbotntind er jeg ikke den rette å spørre.

Kansje Lars Munch, eller andre her på FF har en mer presis angivelse av lokaliteten?

Skrevet
Bjarne, hvor er det nest siste bildet tatt? rett før varden? den eggen så jo dritkul ut :-)

Det er nok som Sondre nevner, den midtre pukkelen vi ser nærmest. Bjarne Lindholdt står mellom de to første puklene, de to lengst vest. Har tegnet litt på det ene bildet, se under…

Og Bjørn-Even, store Austanbotntind ER kul!

post-42-133474606823_thumb.jpg

Skrevet

Bjørn-Even, jeg så dit spørgsmål allerede i går kveld, og jeg kunne for så vidt godt have svaret umiddelbart, men jeg lod være, fordi du havde rettet spørgsmålet til Bjarne. Det er fuldstændig korrekt, som Nils har markeret, hvor Bjarne står mellem midterste og vestligste pukkel på Store Austabotntind. Jeg stod på toppen af vestligste pukkel, da jeg tog fotoet. Hvis man går "normalvejen" over snøfeltet, kommer man op mellem vestligste og midterste pukkel omtrent der, hvor Bjarne står. Vi holdt længere til højre og gik uden om snefeltet og kom derfor til at traversere alle tre pukler fra vest.

Mellem midterste og østligste pukkel (østligste er hovedtoppen) måtte vi følge en snøegg.

post-21-133474606888_thumb.jpg

Skrevet
yes, den frister no vanvittig den toppen ass, er det opp fra det søkket mellom vest toppen og hovedtoppen , (der hvor det går bratt opp) at det er utsatt?

Ja, det er utsatt. Takene er stor sett solide og bra, men det er ikke plass til noe glipptak. Men når fjellet er varmt og tørt er det ikke noe problem for fjellvante. Men viss det blir

isete og glatt vill ikke jeg like meg dér :wink:

Skrevet

Her sitter min turkamerat på det som nok regnes som den mest utsatte passasjen, og som du tenker på Bjørn-Even:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=12197

I ”eaa” sin turrapport fra vår tur over Austanbotntindane i 2006, ligger dette bildet, som viser samme passasje sett oppover:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4249

Robert og Erik (”eaa”) befinner seg på samme sted som han på det andre bildet jeg linket til her.

Som Bjarne nevner, er det stor fordel med tørt fjell der!

Skrevet

På det sted, hvor de fotos, som Nils linker til, er taget, er der udsat, men der er fine trin at stå på, og også gode greb til hænderne. Da Bjarne og jeg var der i sommers, fortsatte vi som sagt helt til højre. På det første af de fotos, som Nils linker til (12197) gik vi op over svaet ret under den vestligste pukkel (hvor der er skygge på billedet, og hvor der ligger rester af små snøklatter) og fortsatte helt til højre og gik nærmest rundt om denne pukkel og kom op på den fra sydvest. Svaet føles på en måde mindre udsat end en egg, men her er ikke meget at stå på og holde i, så her er man endnu mere afhængig af friktionen. På billedet ser det ud til, at svaet er fugtigt af smeltevand fra de små snøklatter, og under sådanne forhold vil jeg fraråde vor rute. Vi havde meget fine og tørre forhold.

Fotoet viser også, at om man holder mere til venstre og går op til skaret mellem vestligste og midterste pukkel (til venstre i billedet) kommer man også op over et sva. Jeg har passeret det en gang for tre-fire år siden, men jeg husker ikke så nøje, hvordan det sva var. Om det havde været lige så delikat som det sva, vi passerede i sommers, ville jeg sikkert have husket det. På billedet ser det også ud til, at der er lidt bedre trin og greb her, så man er knapt så afhængig af friktionen.

Skrevet
På det første af de fotos, som Nils linker til (12197) gik vi op over svaet ret under den vestligste pukkel (hvor der er skygge på billedet, og hvor der ligger rester af små snøklatter) .... På billedet ser det ud til, at svaet er fugtigt af smeltevand fra de små snøklatter, og under sådanne forhold vil jeg fraråde vor rute. Vi havde meget fine og tørre forhold.

Det bildet er tatt 21.09.1996. En dag som forøvrig var av de mest praktfulle høstdagene jeg har hatt i høyfjellet!

Det som kan se ut som smeltevann, var frosset vann (ikke noe bedre det akkurat... :D ), da isen ikke tinte opp i skyggepartiene den dagen. De små isflekkene var forøvrig greie å skritte over, og det var mer enn nok tørt fjell å gå på.

Fotoet viser også, at om man holder mere til venstre og går op til skaret mellem vestligste og midterste pukkel (til venstre i billedet) kommer man også op over et sva.

Det var slik vi gikk dengang. Husker det som relativt greit, men med et lite sug mot avgrunnen i nord...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.