Gå til innhold
  • Bli medlem

Topp-lister


Anbefalte innlegg

Har sett ut fra en del innlegg at det finnes slike 2000m lister, 300 høyste topper etc........

Finner de ikke igjen, noen som vet hvor jeg finner disse listene?????

Teknkte kanskje å begynne å prøve meg litt med noen av de nærmeste. Letter med et mål for turen, enn bare å vase rundt :)

På forhånd takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vær oppmerksom på at alle disse listene er mangelfulle og feilaktige til en hvis grad.

Hvilken pf skal du samle er kanskje det første du bør bestemme deg for. Velg pf=10 med en gang, da får du med deg alle (kjipe og kule) små og store topper. Problemet er at det enda ikke finnes en komplett 10m liste, men dette er nesten på plass i disse dager, pass på å gå på alt av knauser du ser inntil videre :)

Ville valgt lista til tinderangling.no, den er mest komplett.

Det finnes også noen topper som skal ut av listene, men det er jo ikke like "krise"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse listene…

I mange år har folk samlet 300 topper etter Røynes liste.

Så kom det imponerende verket "Bibelen" til Julia og Morten med 346 bekreftede topper med PF over 10m. Røynesamlerne hadde ikke lenger komplett liste. Litt rart at det skulle vært nøyaktig 300 topper, forresten!

Nå finmåler Tinderanglerne antakelig alle kandidater og det kommer om kort tid en komplett liste. De (vi) som har samlet etter "Bibelen" i tro på at den var komplett får ikke komplette 10-meterslister uten å gå mange av turene på nytt og det ville jo være meningsløst ut fra alle andre hensyn enn samlemani. (Jeg bebreider ingen for at lista ikke var komplett!) For min del er det ikke lenger noe mål å komplettere timeterslisten. Jeg kommer til å drite i de nye som er i områder jeg har gått før, men tar med de nye toppene i for meg nye områder.

Jeg tenkte så å prøve å få en komplett 30-metersliste en vakker dag. Skal visstnok være 230 topper. Når jeg ser på den sorterte lista finner jeg 21 topper med PF 30m og ingen med PF 29 eller 31m. Jeg tillater meg å konkludere med å disse ikke er finmålt. Jeg tillater meg også å mene at det ikke er noe mål å finmåle dem. Kanskje er det 210 topper med PF over 30 meter. Kanskje er det 250 topper. Who cares? Har ingen betydning for noen uten ekstrem ordenssans.

Jeg ser imidlertid fram til å se den nye lista til Tinderanglerne som har lagt ned en formidalel jobb de sist 20 månedene! :P Komplett helt til bresmelting avdekker en ny nunatakk. :o

Er denne lista grunnlag for ”Norges Fjelltopper over 2000meter" -09?

Disse listene…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt og reflektert innlegg rundt fjellister ”Busken”. Din holdning til dette gjenspeiler veldig bra min ser jeg. :) Timeterlisten dreit jeg selv i sånn ca midt på 90-tallet, fortsatt mens det var Røyne-listen som gjaldt. Fant fort ut at den listen var mildt sagt mangelfull. Var langt lettere å få pf-30-listen komplett da ved å også ta med alle topper med en pf som lå litt under dette (i tilfellet noen topper skulle oppjusteres).

Følte at fokuset på tall og lister tok vekk for mye av gleden ved å bare være til fjells og på tindene. Som deg ”Busken”, kommer jeg aldri til å fullføre den nye timeterlisten, men vil nok stikke innom ”nye” småtopper hvis jeg er et steinkast eller to unna. Men, å gå etter lister ble jeg heldigvis ferdig med høsten 2006. :D

Ingen tvil om at Tinderanglerne gjør en gedigen jobb for de som vil gå etter pf 10! Ikke bare all oppmålingsjobben, men også det fysiske ved at de gjør alt dette på 1 år! Og, for ikke å glemme, nesten alle toppene på nytt for andre året på rad!! :):) Imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konstant oppdatert fjelllistene mine etter alle nye målinger som har blitt gjort, ikke fordi jeg er så gira på 10 metringer (noe jeg heller ikke er), men heller for å kunskapsmessig henge med i svingene om hva som skjer blant tindene. Jeg tror det vil ta enda noen x antall år før vi vil få en endelig liste når det gjelder pf 10. Dette fordi de fleste 10 metringene som befinner seg i grenseland er målt med GPS og barometer, noe som ofte er for upresist. Tinderanglerene kom opp med en mer nøyaktig målemetode etter hvert, men det er Erakers og Kjell Arild Ekeberg

måling med stav som må være den tregeste men også den mest presise målemetoden som har vært gjort. Enda sier Eraker at Visbreatind N-2 bør kontrollmåles atter en gang da resultatet ble 10,1 meter. Selv om flere av de senere målingene ser ut til å være ganske gode, er fortsatt en del usikkerhet blant ganske mange som har blitt tilføyd lista. I tillegg er det fremdeles ca 25-30 kandidater som er ganske tvilsomme, men bør måles nøyaktig for å forhåpentlig bli kvitt dem en gang for alle. En endelig liste bør heller ikke komme før de mye omtalte flymålingene foreligger. Det blir da interessant og sjekke disse dataene mot det som har blitt målt med de andre måleteknikkene.

Hva er så en endelig liste? Røynes liste var vel en endelig liste helt til folk begynte å føye til nye topper i hytt og pine. Det var Hamar og Hedemarken Turistforening med sin offentliggjøring av tillegslista på 25 topper med pf 10, som for meg gjorde at Røynes liste ikke lengre var endelig. En såkalt "fullstendig" liste i 2009 vil forsatt gi en del rom for forandringer i årene som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det blir nok ingen komplett liste i 2009. Kartverket sine nye fotomålinger drøyer, og jeg tviler på at de er på plass og ferdig analysert i overskuelig fremtid, og det er vel tvilsomt om de blir nøyaktig nok til å få med / utelukke alt.

Tinderanglerne ved Ranglefanten har gjort en FORMIDABEL jobb i å systematisk finkjemme alt, men den nye laseren med helningssensor kom vel litt for sent inn i bildet, så det spørs vel hvor mange de kommer til å få målt med den metoden.

Torgeir har også investert i en slik en, og det samme har jeg, så jeg skal forsøke å hjelpe dem så godt jeg kan. Personlig er jeg ikke så veldig opptatt av timetringer, men vet at noen få er det.

I fjelltopper II vil det være flere enn 346 nummererte topper, det er sikkert, samtidig som antall hovedtopper trolig vil bli redusert. Så er også spørsmålet om Jan Mayens to norske fjelltopper over 2000 moh. med p.f. > 50 meter skal integreres i nummersystemet eller tas med som et tillegg. De er jo tross alt veldig norske (i motsetning til Antarktis) bare at de ligger laaangt fra fastlandet.

Jeg tror imidlertid at de fleste av de gjenværende kandidatene stort sett er å bekrefte ut. Det blir aldri en komplett liste på 375 topper f.eks., det tør jeg skrive :!: Vi skrev jo også (tror jeg) at lista på 346 ikke var komplett, men at vi trodde det var veldig få som manglet. Må innrømme i ettertid at det var noen flere enn det jeg hadde trodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.