magnus0404 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hei! Går nå i 3. klasse og det er tid for særemne. Har veldig lyst til å ha tittelen: "Navn på norske fjell og fjellområder" (eller noe lignende). Er fortsatt litt i startfasen. Vet ikke om jeg får ha dette som tema enda.. Mange navn i fjellheimen sier seg jo selv og det er lett å snakke om det, men allikevel trenger jeg noe med litt tyngde. (Blir litt kort og si: hø=flatt, tind=spiss..) Er det noen som vet om det finnes noe info om dette som det er litt mengde av? Enten internettsider, litteratur eller noe annet smart Takk for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Om du ikkje har søkt så mykje her på forumet, så sjekk ut vårt temaforum om "Stedsnavn": https://www.fjellforum.no/index.php?nope=81 Skulle tru det er litt å ta tak i blandt desse emna Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindap Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det er en del fjell som har navn på hvilken rast/måltid man tar der. Jeg mene rå ha lest om det her på forumet. Kanskje kan du si litt om hvordan fjellnavn endrer seg gjennom tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TL Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det er en del fjell som har navn på hvilken rast/måltid man tar der. Jeg mene rå ha lest om det her på forumet. Hvis du sikter til navn som Frokost-, Durmåls-, Rismåls-, Nonstind, o.l., så tror jeg vel heller det er snakk om at sola fra et bestemt sted (ofte en gård, grend eller bygd) kunne ses over en bestemt tind ved det angivelige måltidet. Men det er mulig jeg misforstår. Norske stedsnavn er uansett et interessant emne, spesielt de som har sitt opphav i jernalderen / folkevandringstida synes jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hehe, av de to siste teorier omkring "måltidsnavn" støtter jeg TL's Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lindap Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Hvis du sikter til navn som Frokost-, Durmåls-, Rismåls-, Nonstind, o.l., så tror jeg vel heller det er snakk om at sola fra et bestemt sted (ofte en gård, grend eller bygd) kunne ses over en bestemt tind ved det angivelige måltidet. Men det er mulig jeg misforstår. Du har sikkert rett. Man klatrer kanskje ikke så ofte på en tind for å spise frokost. Jeg har tydeligvis husket bare noe av historien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnus0404 Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Om du ikkje har søkt så mykje her på forumet, så sjekk ut vårt temaforum om "Stedsnavn": https://www.fjellforum.no/index.php?nope=81 Skulle tru det er litt å ta tak i blandt desse emna Må inrømme at jeg ikke har søkt så mye nei, skal sjekke ut den linken. Takk! Litt intressant den historien til TL, skal se om jeg finner noe mer rundt det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t-nielsen Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Vet jeg har en gammel bok som heter nettopp det, skal se om jeg får rota den frem å finne ut hvem som er forfatter av den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnus0404 Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Det hadde vært strålende! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.