Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått til anskaffelse av en velbrukt Ally.

Det jeg lurer på; kan jeg bruke ordinært kontaktlim fra Biltema til lappinga, eller må jeg bestille originallim fra Bergans?

Takker for svar!

Annonse
Skrevet

Du kan selvsagt bruke hva du vil. Funker det ikke, så river du bare lappen av, pusser litt og limer på ny. Det er vel ingen grunn til at det IKKE skal fungere. Viktigst at du bruker skikkelig løsemiddel for å fjerne alt fett. Aceton er best, og det får du og på Biltema. Bruk hansker, da slipper du både søl på fingrene og at du fetter til rengjorte flater med fingeravtrykk.

Men - bortsett fra tørketid ser jeg vel ingen grunn til å bruke noe annet enn det limet Bergans selger. Er usikker på hva som egentlig er tørketiden, da står noe uklart formulert på tysk på orginalembalasjen. Tror det er 24 timers herdetid, men limet er da tørt og lappen sitter da godt lenge før det. Du kan evt spørre Bergans om det. De er SVÆRT hyggelige og hjelpsomme :D

Eventuelt kan du lese innholdsdeklarasjonen og lete deg fram til noe med lignende innhold.

Skrevet

Jeg ville holdt meg til det limet Bergans anbefaler. Limet vulkaniseres, det betyr at det ikke alltid er bare å rive av lappen. Limet Allyen allerede på første tur for mer enn ti år siden. Satte Allyen på vannet 15 minutter etter. Lappen sitter på like godt fremdeles.

Skrevet

Tusen takk for svar og hjelp!

Skal på tur allerede til helgen, da får vanlig kontaktlim duge om noe skulle skje. Men får bestille fra Bergans til senere turer :)

Skrevet

Jeg merket meg at Lars Monsen forsterket kanoen sin med duct tape på utsatte steder. For å forebygge slitasje. Jeg har også lappet glassfiber kanoen midlertidig med samme tape , en gang jeg tredde ett armeringsjern gjennom den(Ikke spør hvordan jeg klarte det kunstykket). Og det holdt faktisk hele sommeren, til jeg fikk reparert skikkelig med duk og polyester.

Skrevet

Jeg har også god erfaring med å sette på slitestykker på utsatte partier. Først og fremst langs kjølen og under det langsgående staget der skrogprofilen gjør en "knekk" mellom bunn og side på kanoen. Det er her kanoen tar mest nedi og samtidig "flekser" minst. Du ser det kjapt etter et par dagers litt smårøff behandling: Da har du ufarlige (kosmetiske) slitasjeriper. Flesteparten av småripene er akkurat på disse stedene. Etter BRUTAL behandling (eks. Karasjokka) vil du få en rekke små hull (og kanskje noen store) langs disse stagene. Da er det mest rasjonelt å sette på en stor lappestrimmel enn å prøve å lappe hvert enkelt hull.

Jeg brukte de medfølgende lappestrimlene, ikke duct-tape.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Du MÅ sette samme kanoen først. Pass på at alle stagene ligger perfekt. Vær meget nøyaktig ved oppstettet. Husk at limet vulkaniseres, så lappene er ikke bare å dra av så snart den prosessen har begynt

Jeg vet ikke hvordan tilstanden på Allyen din er. Er den lappet fra før? Det lønner seg (også på nye Allyer) å legge minimum en remse langs det spantet som stikker mest ut på siden og langs baugen. Noen legger langs hele kjølen, andre bare et stykke ned baugen.

Spesielt rundt baugen må du være litt kreativ, og der løsner lapper lettest. Tenk også på hvordan lapper påvirker framdrift. Selve limingen går greit, så lenge du har klippet lappene riktig til.

Det kan også være en ide å bytte ut "fiskene" i stengene. De ruster etter hvert. Alle ekstradeler kan fåes på Bergans.

Lykke til!

Skrevet

Støtter Firmax, det var kloke ord!

Et par flere tips:

- Jeg tegnet et omriss der lappen skulle sitte, men gjorde det 1 cm større enn lappen. Da er det lettere å vite hvilket område man skal rense og smøre lim på.

- Bruk hansker, gjerne engangs gummihansker. Da unngår du å forurense den rengjorte lappen med fettflekker. Prosessen ble sinnsvakt mye lettere etter at jeg begynte å bruke hansker. At hendene ikke ble tilsølt av aceton og lim var en kjekk bonus :wink:

- Hvis du setter på en sliteremse i baugen så har du utfordringer i å sette en flat remse oppå noe som langtfra er flatt. Du får for mye stoff langs kantene til lappen. Lag en skikkelig fold. Du kan velge om du vil lime folden sammen, men det blir penere om du klipper inn fra kanten slik at du "punkterer" folden. Lim kantene oppå hverandre. Dette blir best hvis du lager færre, men større folder.

Skrevet

Takker for tips, folkens!

Jeg kontaktet Bergans og stilte samme spørsmål. Derfra fikk jeg høre at det ikke var nødvendig å sette sammen kanoen først, men at man måtte selvfølgelig passe på at det ikke ble folder der man skulle lime.

Skrevet
Takker for tips, folkens!

Jeg kontaktet Bergans og stilte samme spørsmål. Derfra fikk jeg høre at det ikke var nødvendig å sette sammen kanoen først, men at man måtte selvfølgelig passe på at det ikke ble folder der man skulle lime.

Om det ikke er nødvendig, så vil jeg likevel anbefale å slå opp kanoen. Kanoduken har en viss form i 3 dimmensjoner når den er oppslått, men er 2-dimmensjonal når den ikke er det. Det er fryktelig vanskelig å gjette seg til hvordan formen blir når den ikke er oppslått.

Det er klart - skal du bare sette på noen små lapper, går det kanskje greit så lenge du ikke jobber i stevnen. Men skal du hive på en lengre slitestrimmel, kan jeg nesten garantere deg knot om du ikke slår opp kanoen først.

I tillegg holder duken seg i ro når den er spent opp, hvilket gjør det sinnsvakt mye lettere å jobbe med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.